• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snabbmat i husbilen ibland

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Om jag gör pytt i panna och fryser in så konstaterar jag då jag tinat upp den och lagat till den att köpt fryst pytt i panna inte är värd namnet.

Pytt i panna är bara ett exempel på osmaklig färdig mat. Om jag kunde styra produktutvecklingen och marknadsföringen på Felix eller Findus så skulle jag kräva att man tillverkar en pytt i panna som inte enbart består av dålig potatis.

På paketet skulle det stå "Sveriges dyraste pytt". Jag är beredd att betala lika mycket för en fryst lunch köpt i butik som jag betalar för "ta med mat" på restaurang.

:mcride:

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Snabbmat i husbilen ibland

Visst är egen lagad mat godare än fryst färdigmat det är ingen diskussion.

Det finns i dock människor som föredrar enkelheten, kanske inte är så duktiga på matlagning eller liknande. Och därför väljer färdigmaten.

Jag själv lagar i stort sett all mat från grunden i husbilen, men jag förstår inte riktigt syftet med ditt inlägg. Alla är olika och alla gör sina egna val.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Syftet är upplysning. Industrimaten är så usel som den är eftersom både råvarorna och hanteringen är usel! Man väljer ju inte de bästa bitarna när man gör färdigmat. Egendomliga tillsatser, för att ge smak, frodas i den här maten! Fabrikanterna riktar sig tydligt till "Glutamatgenerationen" i första hand, en generation som är uppväxt med dålig färdigmat. Jag tycker det är skrämmande! Det är dessutom faktiskt en klassfråga!

Jappe

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Vi använder ibland snabbmat när vi är ute med husbilen, bl a pytt i panna och den smakar gott. Naturligtvis inte som vårt hemlagade men det är smidigt. Man kan ju inte låta köttgrytan stå o puttra i flera timmar på gaslågan i husbilen när man är på väg på semester. Jag tror inte att det är en klassfråga utan snarare en konsekvens av vårt moderna levnadssätt, vi måste hinna med så mycket så vi hinner inte att laga mat från grunden.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag själv lagar i stort sett all mat från grunden i husbilen, men jag förstår inte riktigt syftet med ditt inlägg. Alla är olika och alla gör sina egna val.

Syftet med inlägget är kolla om inte fler än jag är villiga att betala mer för färdigmaten om den är god. Varför satsar man allt på att få den billig? Varför inte satsa på att få den god och ta betalt för det? Det vore väl toppen om det fanns två varianter i butikens frys. En dyrare där man kan se och smaka köttet i en pytt i panna.

Vi lagar också det mesta själva men köper färdigmat ibland. Varför måste syftet med mitt inlägg misstänkliggöras?

:)

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Syftet är upplysning. Industrimaten är så usel som den är eftersom både råvarorna och hanteringen är usel! Man väljer ju inte de bästa bitarna när man gör färdigmat. Egendomliga tillsatser, för att ge smak, frodas i den här maten! Fabrikanterna riktar sig tydligt till "Glutamatgenerationen" i första hand, en generation som är uppväxt med dålig färdigmat. Jag tycker det är skrämmande! Det är dessutom faktiskt en klassfråga!

Jappe

Nu är du allt enkelspårig Jappe, dra inte alla över en kam bara för att du får frossa om någon nämner Nestle:);)

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Äter med god aptit ICAs oxpytt med stekt ägg och rödbetor även hemma nån gång ibland.
Tycker den smakar bra.
Perfekt att ha med i frysen i husbilen.
Snabbt och smidigt.
Tänk så olika man kan uppfatta smaker.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Vad har ni för uppfattning om "Krögarpytten"?
:)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nu är du allt enkelspårig Jappe, dra inte alla över en kam bara för att du får frossa om någon nämner Nestle:);)

Jag tycker inte det! Jag tycker som Alve här: varför inte göra färdigmaten med bättre råvaror och med mindre egendomliga aromer m.m. Några kronor dyrare blir det men samtidigt skulle rätterna kanske nå ätlig nivå! Att frysa ner maten är ju en konserveringsmetod som inte är särskilt bra för miljön. Metoden är bra för fabrikanter och livsmedelshandlare men inte för miljön och kunderna.

Ett exempel på hur matfabrikanterna behandlar kunderna idag är bacon. Tidigare mycket god och ganska nyttig mat; idag skräp med rökarom och socker tillsatt. Rökaromen ska ersätta riktig rökning vilket gör fläsket i princip rått och sockret tillsätts för att annars skulle baconet smaka apa eftersom djurhanteringen är såpass brutal idag!

Dagens livsmedelshantering idag är en skandal och hålls igång enbart på grund av folks snålhet och okunskap! Vi som har ätit riktig svensk husmanskost sedan 40-talet förra årtusendet har inte svårt att uppfatta skillnaden mellan den gamla hederliga svenska husmanskosten och dagens skräp!

Jappe

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Jag tycker inte det! Jag tycker som Alve här: varför inte göra färdigmaten med bättre råvaror och med mindre egendomliga aromer m.m. Några kronor dyrare blir det men samtidigt skulle rätterna kanske nå ätlig nivå! Att frysa ner maten är ju en konserveringsmetod som inte är särskilt bra för miljön. Metoden är bra för fabrikanter och livsmedelshandlare men inte för miljön och kunderna.

Ett exempel på hur matfabrikanterna behandlar kunderna idag är bacon. Tidigare mycket god och ganska nyttig mat; idag skräp med rökarom och socker tillsatt. Rökaromen ska ersätta riktig rökning vilket gör fläsket i princip rått och sockret tillsätts för att annars skulle baconet smaka apa eftersom djurhanteringen är såpass brutal idag!

Dagens livsmedelshantering idag är en skandal och hålls igång enbart på grund av folks snålhet och okunskap! Vi som har ätit riktig svensk husmanskost sedan 40-talet förra årtusendet har inte svårt att uppfatta skillnaden mellan den gamla hederliga svenska husmanskosten och dagens skräp!

Jappe

Trots att du inte äter färdigmat..
så verkar du ändå veta precis vad den smakar ??

Märkligt.. !! :twitcy:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Jag tror tvärtom Jappe att djupfrysning av livsmedel är en miljövänlg metod, alternativet är ju att gå tillbaka till saltningen av köttet och det kan jag inte påstå att jag vill gå tillbaka till eller att alltid ha färsk råvara i skafferiet. Utan djupfrysnkng skulle mycket mer livsmedel kastas än de ca 25-30 % som slängs idag och det är verkligen miljöförstöring och ger ännu mer snedfördelning av matfördelningen på vårt lilla klot.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Snabbmat i husbil, hur värmer man en papp-talrik med plastfolie på, Micro? När jag fiskade i Norge för några år sen då hade jag mikrovågsugn och x-antal ( 5 för 100:) färdiga portioner. Det var bekvämt dock tråkigt i längden. Numera tar jag grillen med mig, frysta proteiner (kött) hemifrån och köper färska tillbehör + Kneip på plats. Jättekul att avsätta lite tid och tillaga själv även om fiskekortet "tickar". En grillning räcker i 3 dagar. Pasta, ris & potatis tar inte mer än 8 - 20 minuter och portionerna är faktiskt större än färdigförpackade.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tror tvärtom Jappe att djupfrysning av livsmedel är en miljövänlg metod, alternativet är ju att gå tillbaka till saltningen av köttet och det kan jag inte påstå att jag vill gå tillbaka till eller att alltid ha färsk råvara i skafferiet. Utan djupfrysnkng skulle mycket mer livsmedel kastas än de ca 25-30 % som slängs idag och det är verkligen miljöförstöring och ger ännu mer snedfördelning av matfördelningen på vårt lilla klot.

Att konservera mat med frysmetoden har medfört att mängder av sådan mat fraktas jorden runt med olika fordon där det åtgår mycket energi för att hålla maten fryst. Det är inte nödvändigt att ha tillgång till all jordens mat året runt. Dessutom smakar maten alltid bäst där den produceras, färsk givetvis. Vad det beror på är jag lite osäker om men jag begriper att den bästa lokalodlade maten behåller lokalbefolkningen för eget bruk.

Det finns mängder med importerad mat i svenska livsmedelsbutiker där smaken inte kommer i närheten av den som maten har där den har odlats eller tillverkats! Det vet jag av egen erfarenhet. Människor är inte dumma utanför Sverigeriket! Den bästa maten de producerar behåller de själva, resten skickar dom utomlands!

Jappe

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Att närproducerade råvaror smakar bättre beror ofta på att de kan nå en högre mognadsgrad innan skörd. Skall varan transporteras en längre sträcka så måste den också skördas före full mogndsgrad.
T.ex imprterade tomater plockas gröna, vid framkost har de hunnit bli röda men det är inte samma sak som att de fått mogna på plantan, har de inte hunnit bli röda så tillsätts etylengas vilket snabbar på mognadsprocessen.

Det är också en extrem dubbelmoral att importerade matråvaror som i vissa fall framställts på ett sätt som varit totalförbjudet här sedan många år får fritt säljas i våra butiker.
Det är ungefär som om importbilar skulle slippa de krav som ställs på Volvo.

Själva skippar vi industrimaten helt, den är oftast gjord av undermåliga råvaror samt innehåller många tveksamma tillsatser och är därtill översaltad och översockrad.

Vår matsedel ändras över året följt av de råvaror som är bäst för årstiden.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det är också en extrem dubbelmoral att importerade matråvaror som i vissa fall framställts på ett sätt som varit totalförbjudet här sedan många år får fritt säljas i våra butiker.
.

Nu blev jag nyfiken! Kan du nämna några exempel på detta?

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg vet et eneste eksempel på at beste kvalitet eksporteres og nesten er umulig å skaffe lokalt: klippfisk! Toppkvaliteten går til Portugal fra Ålesund, men om en bestiller i god tid direkte fra produsent kan en få kjøpt denne kvaliteten i Norge også (portugisere i Norge kjøper via sin ambasade!). Nest beste kvalitet selges til Spania og resten av produksjonen selges til andre klippfisk spisende land.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kommer man in i en matvarubutik i Portugal så märks doften fra Norge omedelbart. Det luktar fisk så in i vassen! Portugiserna är galna i bacalao som betraktas som en stor delikatess och priserna är därefter! Men klippfisken är väl inte fryst, den är väl torkad?

Jappe

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Nu blev jag nyfiken! Kan du nämna några exempel på detta?

Jappe

Vad gäller växtodling så är det i flera av våra leverntörsländer fullt tillåtet att använda kemiska bekämpningsmedel som sedan länge är förbjudna här och de används också i stor mängd eftersom insektsangrepp är mer frekvent där.

Vad gäller djurhållning så är den i vissa leverntörsländer med våra mått mätt vedervärdig, jämför t.ex hur en Thailändsk kyckling produceras jämfört med vilka krav som gäller här och ändå får den säljas här. Exemplen kan göras många.

Jag menar inte att allt importerat är av dålig kvalité, det finns även högklassiga och rena importerade varor, men då har de också en helt annan prisbild.

Tyvärr är det så att flertalet av de stora importörerna prioriterar lågt pris och de får naturligtvis varor därefter.

Toppen