• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snökedjor

pelle 39

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
747
Medlemskap
2025
Sv: Snökedjor

Jag behöver nog ett par snökedjor på bilen för att kunna ta mig till vinterförvaringen.
Däcksdimension: 215/70 R 15 c. Biltema har inte den dimensionen utan 215/65/15 och
215/75/15. Kan jag ta någon av dom dimensionerna och i så fall vilken är lämpligast.
Tacksam för svar Pelle 39

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Jag behöver nog ett par snökedjor på bilen för att kunna ta mig till vinterförvaringen.
Däcksdimension: 215/70 R 15 c. Biltema har inte den dimensionen utan 215/65/15 och
215/75/15. Kan jag ta någon av dom dimensionerna och i så fall vilken är lämpligast.

Hej
Jag har såna kedjor och det är nog ingen skillnad om du tar dom större eller mindre
Ha de Paffw

F

F.d. 12259

Guest

Har ett par liggende i garaget, ska kolla vad där står på dom. MVH Gurli.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej igen
Läste monteringsinstruktionerna för kedjorna.
Så här står det till sist. Etersom snökädjemodellen passar till ett flertal däckdimensioner så måste man ibland, efter en bits körning spänna kädjan för att erhålla perfekt passform´slut sitat detta gäller Biltema Art 37-120/127
Ha de paffw

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Hej Håkand,
jag tror att det är för sent att sätta på både snökedjor och däcksockor när man väl har kört fast. Då behöver man förmodligen annan utrustning och hjälp.
Det gäller med all säkerhet att få på slirskydden innan man sitter fast.
Sand eller bergkross i PET-flaskor är inte så dumt att ha med sig.
V-backen :wink:

Hej!
Har man kört ned i ett dike hjälper det säkert inte med autosocks, det stämmer.

Men om man som jag har en bakhjulsdriven bil och kör dubbfritt kan man "köra fast" även i minsta uppförsbacke. Snurrar däcken några varv och polerar snön så står jag där!

I denna vintertid förstår jag inte varför jag bytte bort min fyrhjulsdrivna bil:confused:

F

F.d. 8036

Guest

Någon som har testat autosocks på vått gräs?

Dom är ju naturligtvis gjorda till snö och is men borde väl även ge bättre friktion på vått gräs om än kanske inte lika mycket.

Senast redigerad av en moderator:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Autosocks till bakhjulsdrift med dubbelhjul bak?

Är det nåt speciellt man bör tänka på?
Räcker det med att sätta på de yttre däcken?? (kanske en onödig fråga).
Va kostar autosocks?

Förmodligen blir det en tur till Ammarnäs till påsk. :)

karwis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2025

Autoexpertens butiker har ett bra sortiment av snökedjor, som passar till husbilar, och är av bra kvalitet, till vettigt pris. Är du CC medlem så får du ju även rabatt.
Lennart W

Toppen