• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snökedjor

F

F.d. 15298

Guest
Hej Undrar om någon har något bra tips på vart man kan köpa snökedjor till 225/75*16 däck. till ett vettigt pris.
eller är det någon som har sådana liggande som vill bli av med dom

hälsningar Tommy :snowman-1-icon:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Snökedjor

Man får vad man betalar för...jag har tidigare köpt snökedjor på Mekonomen och HCJ, men jag tycker de har varit svåra att spänna åt, och greppet har varit sådär. Nu köpte jag istället kedjor hos Snökedjan AB med brodd. Vilka kedjor! Enkla att lägga på och spänna åt, med ett otroligt grepp! Har testat dom med fem ton tung husbil med framhjulsdrift i isig backe, relativt brant, start i backe inga problem!
Priset är högt, men å andra sidan kan man behålla kedjorna till andra dimensioner om man byter bil, det går att öppna länkarna och förlänga/förminska. Dessutom är andrahandsvärdet högt, så i längden är det en prisvärd kedja!
De kostar 1900kr/par

/Ludde

F

F.d. 661

Guest

Jag har köpt snökedjor på biltema, tror dom kostade 199:-/par, men har inte ens packat upp dom ur lådan än så jag vet ingenting om grepp mm, men billigt var det:)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vi köpte våra snökjedjor här. Är ganska säker på att det är samma kjedja som V-backen har köpt.
Lätta att montera och vändbara.
Den storleken som motalabo frågar efter är samma som vi har. Se upp med frigången mellan däck och skärmkant. Däcket ligger ganska nära i bakkant. Speciellt om man svänger. Synd att förstöra skärmkanten.

Snökedjor personbil

T

Tobbejj

Guest

Skulle oxså rekommendera Autosock. Har inte provat själv, men den verkar väldigt smidig. Är det ingen här som provat den på sin husbil, skulle vara intressant att höra hur bra det funkar.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Jag har köpt autosock men inte provat (hoppas att jag inte behöver prova dom heller) Till förra bilen hade jag kedjor, de provmonterade jag en gång för att veta hur man gör om man skulle behöva.
I min handbok står det: Om ni använder snöskedja använd endast snökedja för lågprofil däck så det inte skader bromsslangar och el till ABS systemet
Ha de Paffw

Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Skulle oxså rekommendera Autosock. Har inte provat själv, men den verkar väldigt smidig. Är det ingen här som provat den på sin husbil, skulle vara intressant att höra hur bra det funkar.
Hade besök här i helgen av ngr medlemmar och de kom inte iväg, då tog de fram däckstrumpa och de körde ända ner till Jönköping med dom och de funkade jättebra när de skulle igång här.
Och de var fortfarande helaverkar det som./susanne

F

F.d. 50036

Guest

Har Autosocks och provat...

De har fungerar kanon de två gånger jag varit tvungen att sätta på dem för att komma vidare. Ger ett otroligt grepp även på blankis men bäst tycker jag är enkelheten. Vem som helst i familjen kan gå ut och trä över dem på däcket. De är lätta, tar ingen plats och snön är bara att skaka av.

Hälsningar Torbjörn :) :) :)

Skulle vara kul att testa jämsides med Anette/Ludde och se vem som kommer längst..:spinny:

kangas

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024

Hei!
Jeg har en 2005 mod. med 16 toms hjul.Synes det er for liten klaring til skjermen for at jeg skulle våge å sette på snökedjor.
Tror mere på Autosock.
Mvh
Kangas

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om det är så lite plats kanske du behöver byta fjädrar fram? Vissa husbilar har alldeles för svaga fjädrar i förhållande till belastingen på framaxeln.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Om det är så lite plats kanske du behöver byta fjädrar fram? Vissa husbilar har alldeles för svaga fjädrar i förhållande till belastingen på framaxeln.

Har man 244 chassit på Fiat med 16" hjul så är det väldigt lite utrymme bakåt mot stänksskyddet.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det skulle vara rätt underligt om Fiat inte tagit hänsyn till möjligheten att kedjor skall kunna användas, eftersom det är krav på vissa av deras marknader?

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det skulle vara rätt underligt om Fiat inte tagit hänsyn till möjligheten att kedjor skall kunna användas, eftersom det är krav på vissa av deras marknader?

Det är möjligt men all produktion för budbilskörning sker till Sverige med bilar med 15" på 244 chassit. 250 vet jag inget om.

Sen tror inte jag någon bilfabrikant tar hänsyn till att kjedjor måste kunna monteras. Fast visst vore det bra om det inte blir ett designfel på bilen enligt fabrikanten. Sånt brukar gå före (utseende). Ta lampbyte på nya bilar i många fall som är omöjligt.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Har Autosocks och provat...

De har fungerar kanon de två gånger jag varit tvungen att sätta på dem för att komma vidare. Ger ett otroligt grepp även på blankis men bäst tycker jag är enkelheten. Vem som helst i familjen kan gå ut och trä över dem på däcket. De är lätta, tar ingen plats och snön är bara att skaka av.

Hälsningar Torbjörn :) :) :)

Skulle vara kul att testa jämsides med Anette/Ludde och se vem som kommer längst..:spinny:

Hur monterar man autosock? Tänkte köpa autosocks men blev tveksam när jag såg en videosnutt över monteringen. Enligt den träs strumpan över däcket upptill, sen kör man fram lite och trär över resten.

Har man kört fast med bilen kan man ju inte köra fram en bit till för att trä på den sista biten? Har heller ingen domkraft i bilen eftersom reservdäck saknas.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Håkand,
jag tror att det är för sent att sätta på både snökedjor och däcksockor när man väl har kört fast. Då behöver man förmodligen annan utrustning och hjälp.
Det gäller med all säkerhet att få på slirskydden innan man sitter fast.
Sand eller bergkross i PET-flaskor är inte så dumt att ha med sig.
V-backen :wink:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Toppen