• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snö... ! ? & ¤ # " * osv

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Snö... ! ? & ¤ # " * osv

Det kanske varierar från kommun till kommun. I Ystad tycks det gälla krav på fastighetsägaren att hålla rent från snö utanför tomtgränsen enligt följande två utdrag från kommunens hemsida:

"Gångbanerenhållning

Som fastighetsägare är du enligt renhållningslagen och renhållningsförordningen skyldig att utföra gångbanerenhållning och snöröjning på gångbanorna utanför din fastighet eller "annat sådant utrymme utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken". "​

"Som fastighets- och villaägare är det Du som ansvarar för snöröjning och halkbekämpning, när det gäller "Din" trottoar, gångbana eller "annat sådant utrymme utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken". Det är också din sak att se till att det inte inträffar några takras eller att det bildas några farliga istappar. "​

F

F.d. 7117

Guest

Det står inte "utanför tomtgräns", så "din trottoar" kan vara något som är på din tomt. Alltså tillhör fastigheten.
Jag har aldrig sett någon vara tvungen att skotta hela trottoarer utanför vanliga villor. Ni hör väl hur orimligt det låter...

F

F.d. 7117

Guest

Det här står skrivet på Västerås kommun.

Håll undan snön

Om du har tomt utmed gata, cykelväg eller gångväg. Klipp träd, buskar och häckar som växer utanför tomten. Annars riskerar de att knäckas av snöröjningsfordonen. Märk gärna ut häckar, staket och murar med snökäppar eller liknande.

Den fria höjden ska vara minst
  • 2,5 meter över gångbana
  • 3,2 meter över cykelväg
  • 4,6 meter över körbana.
Oaktsamhet kan medföra skadeståndsskyldighet.

Tänk på att snö från tomtmark inte får tippas på parkmark (kommunens mark) eller skottas ut på gatan. Snö och is som skottas ner från tak och ut på gata/gångbana måste tas bort av fastighetsägaren direkt

F

F.d. 7117

Guest

Nu har jag läst på fler ställen. Det verkar som det orimliga är sant, att man ska skotta och sanda trottoarer och cykelbanor utanför sin tomtgräns. Men jag har ingen äganderätt till trottoaren, bara skyldigheter. Erkänner att jag hade fel. Men tänker då f-n inte börja skotta på kommunens mark.:mad:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest

Man kan aldrig vara skyldig att skotta på trottoarer. Att skotta 70 meter trottoar är annars en imponerande fysisk prestation;)
Visst kan man det! I sölvesborg är du som villaägare skyldig skotta trottoaren utanför din tomt.:(

F

F.d. 15874

Guest

Är det då inte bättre, som jag skrev på min förra kommentar att det är en grön jul, så slipper alla bråka om var denna snön skall vara och inte vara,det bästa för mej är om den inte är synbar över huvudtaget,då slipper man problemet med allt,var och hur den skall tippas.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det har ju inte kommit så mycket snö hos oss men det är gott att plocka fram snöslungan som får vila men några års mellan rum ... 6 växlar och snökedjor det blir lätt att skotta då ..

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Passa gruset på din uppfart bara så inte stenarna flyger och skadar något.

Fast det hade du väl redan tänkt på Bengt Åke.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Nä det får man passa sig för .. Jag kör lite fram och tillbaka med quattro'n så jag får en liten packad yta sen är skenorna lite uppställda så skoveln inte hylvar av allt .

Jag var (extra) populär hos grannarna igår och idag .

Vi bor ju på en sådan liten gata så vi har ju inte någon trotoar och det hade väl inte ni heller .

Toppen