• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snö... ! ? & ¤ # " * osv

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025
Finns det ingen som känner han däruppe?
M E N N U R Ä C K E R D E T ! Jag vill inte ha mer snö! Men ok då låt detta ligga kvar över helgerna för ungarnas skull. Vad mig anbelangar får det gärna bli 20 grader varmt första januari. I dag har jag skottat vårt lilla radhus tre gånger.
Inte kan jag hämta hem bilen ffrån verkstaden för att skifta däck. Å andra sidan har vi ingen lust att åka iväg heller i det här vädret.
Hur man vrider och vänder sig så är alltid baken där bak.
Ha för övrigt en riktigt God Helg
Kerstin - Peter

F

F.d. 25020

Guest
Sv: Snö... ! ? & ¤ # " * osv

Ni i Södra Sverige vill ju ha en vit JUL och för att detta ska kunna ske så måste det snöa. Var glad att ni får snö. Har bott i Södra Sverige och saknade snön till Jul inte roligt med grön Jul granen är ju grön. MVH 220 Sture i Pajala

F

F.d. 3088

Guest

Finns det ingen som känner han däruppe?
M E N N U R Ä C K E R D E T ! Jag vill inte ha mer snö! Men ok då låt detta ligga kvar över helgerna för ungarnas skull. Vad mig anbelangar får det gärna bli 20 grader varmt första januari. I dag har jag skottat vårt lilla radhus tre gånger.
Inte kan jag hämta hem bilen ffrån verkstaden för att skifta däck. Å andra sidan har vi ingen lust att åka iväg heller i det här vädret.
Hur man vrider och vänder sig så är alltid baken där bak.
Ha för övrigt en riktigt God Helg
Kerstin - Peter

Undrar om det är han som bestämmer :rolleyes:

Gurra

F

F.d. 52919

Guest

Man bör nog upplevt en vit vinter, stjärnklart och kallt med norrskenet flammande på hilmlen och knarr under vinterskorna innan man kan uppskatta en riktig Julhelg. Vi har upplevt det många gånger innan vi immigrerade söderut....
God Jul! från Mormor & Morfar (fd.Norrbottningar)

F

F.d. 6750

Guest

Snö!! Härligt snart får vi uppleva med detta, flyttar i januari till Ramnäs i Syrahammarskommun.Ny är det många år sen, som vi har haft snö här i söder.
God Jul och Gott Nytt År 2010 till er alla i klubben önskar Onerva och Matti:santa-3-icon::santa-2-icon:

F

F.d. 15874

Guest

en grön jul här i skåne funkar hur bra som helst,jag håller fullständigt med om att det borde bli minst 20 grader varmt fast redan på juldagen för min del,för nu räcker det med detta vita mög som kommer bara mer och mer hela tiden.......nu får det vara nog.

per/

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Man får vara glad får alla vita jular med lite snöstorm för med mera klimatuppvärmning så blir det mindre snö vi ju får .

Toek

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2025

E det inte fint med snöööööööööö
Först kommer den stora bocken bruse och plogar gatan fin och ren så alla bilar kan åka fint och bra utan att fastna Men så efter några timmar så kommer den lilla bocken bruse och plogar trottoaren så det blir fint för alla som går där men det är bara så att det hamnar i gatan all snö och så är det problem igen. Är det inte fint så säg.
Det är väl så att dessa bockar inte har träffats någon gång ??????

En Trevlig Jul alla

Tommy o Irene

F

F.d. 50042

Guest

Det går väl an, men det är värre när man går ut och skottar för hand 70 m trottoar, och efter en timme kommer snöplogen och plogar gatan. Var tror ni han lägger snön, jo på min nyskottade trottoar! När man då ringer kommunen får man till svar var f-n skall lägga snön då? Ja inte på min nyskottade trottoar. Vad händer de slänger luren i örat på mig. Jag ringde upp igen och sa att det är kommunens sak att ta ansvar om det händer något på min trottoar.
Sak samma igen luren i örat. Det är en trottoar på denna gata, det är naturligtvis bekvämt att lägga snön där, det är ju tomt där. Jag slutar nu att skotta så får vi se vad som händer!

//Bosse

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vad jag fått reda på så ni som har trottoarer med gatbelysning på så ska snön plogas till motsatta sidan.
Alltså inga vallar vi gatubelysningen.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Där vi bor så har vi vändplanen in på våran sida. Vi bor på högra sidan vilket innebär att när traktorn plogat hela gatan så svänger han in åt höger på vändplanen och sedan rakt fram med snön. Låter bra va????

Problemet är att han då ALLTID kör över sin egen plogvall precis framför vår infart. :mad:Behöver jag säga att det är spett som gäller för att få bort snön.:mad:

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021

Jag tycker det är märkligt att vissa kommuner ålägger husägaren att skotta trottoaren som väl får betraktas som allmän plats.
Gudskelov att man bor i en stad där kommunen sköter plogning och sandning av trottoarena.
Det tar en halv minut för traktorn att åka förbi. För mig säkert en timma med risk för infarkt mm.
Hur gör gamlingarna. Får dom skaffa en entrepenör att hålla rent kommunens mark.
God Jul! alla husbilsåkare.

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Skönt med snö! Då får man något att göra som pensionär. Ser varje morron fram emot att det har snöat, så man får skotta. det blir minst en timmes motion att få hela gårdsplanen ren. Plogbilen brukar i regel ha gjort sitt innan jag kommer på benen, så det är en vall i grindhålet. Turligt nog har jag ett grönområde på andra sidan gatan så jag kan frakta en del snö dit. Husbilen står emballerad i ett Jula överdrag vid änden av uthuset och visar bara bakändan mot gårdsplanen.
God Jul och gott Nytt År med mycket snö.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det kanske är en släkting till min granne för när han skottar snö så skyfflar han ut det i gatan så är han av med problemet sen , jag har försökt påtala för honom att när sen "snösvängen kommer så fylls skopan upp och "hans" snö kommer på min uppfart .

Men som i ditt fall så borde det ju inte vara omöjligt att han bara kör rakt fram ut på gräsplätten och sedan backa tillbaka och göra så 3 gånger på så sätt hamnar ju all snö på "allmänningens" gräsmatta .

Mina säktingar bor ju på samma placering fast gatan brevid ( som du vet) och dom borde ju ha samma problem samt är det ju 4 likadana gator så denne snönisse gör ju samma misstag 4 gånger .

Jag hade nog pratat med honom för det är ju en enkel sak för honom .

F

F.d. 13449

Guest

Det går väl an, men det är värre när man går ut och skottar för hand 70 m trottoar, och efter en timme kommer snöplogen och plogar gatan. Var tror ni han lägger snön, jo på min nyskottade trottoar! När man då ringer kommunen får man till svar var f-n skall lägga snön då? Ja inte på min nyskottade trottoar. Vad händer de slänger luren i örat på mig. Jag ringde upp igen och sa att det är kommunens sak att ta ansvar om det händer något på min trottoar.
Sak samma igen luren i örat. Det är en trottoar på denna gata, det är naturligtvis bekvämt att lägga snön där, det är ju tomt där. Jag slutar nu att skotta så får vi se vad som händer!

//Bosse
Jag hoppas du skojar med mig. Varför skottar du 70 m? Förstår om du har en snöslunga att du tar bort allt. Men sen kan man säga att om du nu inte vill ha nån snö överhuvudtaget på din trottoar och att det är kommunens problem så måste kommunen samla på sig säkert 10 ggr så mycket traktorer och lastbilar som kan samla upp all snön. I mina öron ett orimligt krav för vem får betala för det? Lär ju komma på skattesedeln och där betalar man redan för mycket. Slutar du skotta så händer det ingenting. Vad tror du kommer hända? Skotta fram brevlådan, det är det enda man behöver skotta fram. Sen hade vi ingen snö att tala om de senaste åren i gbg och nu klagar du för att du fått skotta ett par ggr. Hur orkar man ens klaga på en sån sak. Var glad att du överhuvudtaget får nån som plogar vägen åt dig istället för att kräva saker som inte fungerar. Har bott i åre några säsonger och jag hade aldrig några problem med att få skotta ngr ggr/månad. Det är bara nyttigt. Låt de stackarna på kommunen sköta sitt jobb de har det inte lätt som det är. Klagas hela tiden om att det är för dyrt och sen när det väl kommer snö så är det för lite maskiner ute... Jag avundas dem inte...

/Ola

F

F.d. 50042

Guest

Vad menar du med att jag klagar?

Vi villaägare är skyldiga att skotta och hålla rent på trottoaren, men du kanske

inte bor i villa, eller så tillhör du dom som inte bryr sig...

//Bosse

F

F.d. 7117

Guest

Man kan aldrig vara skyldig att skotta på trottoarer. Att skotta 70 meter trottoar är annars en imponerande fysisk prestation;)

Toppen