• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snälla HJÄLP oss: bly eller GEL?

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Vi har en Tec Freetec och har nu satt in Biltemas AGM batteri i bodelen. Nu till min fråga - Ska jag ställa in på BLY eller GEL. Har en brytare med dom två valen. Jag la ut frågan på FB fick då alla möjliga och omöjliga svar och blev inte ett dugg klokare tvärtom. Så snälla ni som VET ge mej ett enkelt svar, tack.
Mvh Gunilla

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Snälla HJÄLP oss: bly eller GEL?

Milde tid man blir ju bara mer o mer snurrig och tveksam när man läser svaren här. Jag har satt min på Rlei Gel och kan bara hoppas att jag inte gör nåt dumt. Vi har en Tec Freetec så alternativen står på tyska.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Biltemas och många andras AGM kan laddas upp till 14,7V om man följer en laddalgoritm för AGM och kompenserar för temperaturen.

Det är omöjligt att säga vilket läge som är bäst för AGM av SYRA eller GEL eftersom tillverkare av laddare använder olika sätt att implementera laddalgoritmen.

Oftast på enklare laddare typ Schaudt EBL 99 så är det enbart tiden för utjämningsladdningen som skiljer och då är det bäst med GEL läget eftersom den är längre för GEL. Slutspänningen ligger då oftast mellan 14,1V-14,4V.

Ni har en Schaudt som fungerar som ovan och bör ställa in laddaren på GEL.

Om det i stället är olika slutspänningar/underhållsladdning på den laddare som används kan SYRA läget vara fördelaktigare för AGM.

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025

Ställ alltid AGM på gel, så skadas inte batteriet enligt förklaringen ovan.
Detta är ju bara viktigt om den står på underhållsladdning i flera dygn, men synd att skada batterier. Varför skulle batteritillverkarna rekommendera gel om det inte spelade roll?
Conny J

F

F.d. 50340

Guest

Den stora skillnaden på gel och AGM är att gel är väldigt känsliga för laddningsspänningar över 14V, därav deras långa efterladdningsfas.
AGM däremot tål utan vidare 14,7v i efterladdningsfas utan att fara illa! På så sätt laddas alltid ett AGM upp snabbare förutsatt att rätt laddare finns.
Men samtidigt skiljer det som påpekats i uppbyggnad av batterier trots att de ser så lika ut! Så alla mina påstående gäller Varta / Bosch som jag jobbat med i 30 år.:twitcy:

Toppen