• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snälla HJÄLP oss: bly eller GEL?

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Vi har en Tec Freetec och har nu satt in Biltemas AGM batteri i bodelen. Nu till min fråga - Ska jag ställa in på BLY eller GEL. Har en brytare med dom två valen. Jag la ut frågan på FB fick då alla möjliga och omöjliga svar och blev inte ett dugg klokare tvärtom. Så snälla ni som VET ge mej ett enkelt svar, tack.
Mvh Gunilla
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Snälla HJÄLP oss.

Instämmer med Gunnar!
Om ni i framtiden byter laddare så gör det till en laddare som även har inställningsalternativet AGM, dvs brytspänning 14,7V.:spinny:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Snälla HJÄLP oss.

Enligt Tudor/Exide skall de laddas som GEL.
Varför kan du läsa här:
http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Laddning-av-batterier.pdf

Så det finns tydligen olika åsikter, men jag tycker att argumenten i dokumentet ovan verkar vettiga. Toppladdning med något lägre spänning under lång tid för att undvika risk förlust av batterivätska.
Men som sagt, det är en djungel.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Snälla HJÄLP oss.

Hämtat från denna Engelskspråkiga hemsida:
Battery Information Table of Contents, Basic to Advanced

As with all gelled and sealed units, AGM batteries are sensitive to overcharging. These batteries can be charged to 2.40V/cell (and higher) without problem; however, the float charge should be reduced to between 2.25 and 2.30V/cell (summer temperatures may require lower voltages). Automotive charging systems for flooded lead acid often have a fixed float voltage setting of 14.40V (2.40V/cell), and a direct replacement with a sealed unit could spell trouble by exposing the battery to undue overcharge on a long drive.

Kortfattat: AGM får inte laddas med högre spänning än 14,4 Volt och underhållsladdningen skall helst inte ligga över 13,8 Volt. Samma som för GEL.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Snälla HJÄLP oss.

Du skall ställa laddaren på bly-batteri. AGM-batteriet är ett blybatteri där syran inte flyter fritt utan är bunden i vanligtvis dukar mellan blyplattorna.

Bennie
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Snälla HJÄLP oss.

Gel skall det vara enligt Tyska husbils tidningar, gäller för Biltemas batterier också tror jag.

Har själv haft på gel sen 2009 och det fungerar bra tillsvidare pröva en månad ca. när jag läste här men det blev fortare tom så bytte tillbaka, även från fabriken var det på gel.

Leif
 
Senast ändrad:

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025
Sv: Snälla HJÄLP oss: bly eller GEL?

Det är nu det blir svårt, olika, men lika övertygande svar. Hur gör man då? I vissa fall kanske det är bättre att fråga återförsäljaren eller?
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Snälla HJÄLP oss: bly eller GEL?

Här står det varför man inte skall ha den på bly,utan på Gel/agm laddning


varför man inte skall överladda ett AGM/GEL batteri så att det börjar bildas gas Stratifiering innebär att elektrolytens densitet, täthet, är högre i botten av cellerna än vad den är upptill. Fenomenet uppstår på grund av att den svavelsyra som bildas vid laddningen har hög densitet och sjunker neråt i elektrolyten. Detta tillstånd måste hävas eftersom det i annat fall kommer att leda till bestående skador i batteriet genom så kallad sulfatering, som är en kemisk omlagringsprocess av reaktionsprodukterna i batteriets plattor och som inte kan repareras om den får utvecklas. I ventilreglerade batterier (AGM/GEL) är elektrolyten (syran) bunden antingen som gel eller i de glasfibermattor som används som separatorer och därför uppstår inte någon nämnvärd stratifiering i dessa batterier. Det innebär alltså att så kallade fritt ventilerade batterier (standardbatterier) och ventilreglerade batterier (AGM/GEL) skall laddas på olika sätt i det tredje steget. I fritt ventilerade batterier behöver man höja spänningen och på så sätt provocera fram en gasutveckling som blandar om elektrolyten. Det vill säga att man behöver höja spänningen över gränsen för gasning, genom att låsa strömmen vid ett visst värde och låta spänningen stiga. Detta leder då till den önskade gasningen som medför en omrörningseffekt så att syran som bildas under laddningen kommer att blandas med elektrolyten i övrigt. I ventilreglerade batterier är det däremot viktigt att i huvudsak undvika gasning dels därför att den inte behövs eftersom det inte finns någon flytande vätska som skall blandas och dels för att det ökar risken för uttorkning eftersom mängden elektrolyt är mindre i dessa batterier än i de fritt ventilerade samtidigt som de heller inte kan efterfyllas "
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025
Sv: Snälla HJÄLP oss: bly eller GEL?

Hej SirMcLain. Det är ju ju bra att du säger att att det inte spelar någon roll. Det jag undrar är vilket som är det rätta? Eftersom 50% har sagt en sak och 50%har sagt det det andra så undrar man vad som gäller? Jag kör som det är inställt på min laddare men man kan ju förstå alla andra som frågar vilket som är rätt? Vore ju perfekt om någon kunde berätta vad som gäller?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Snälla HJÄLP oss: bly eller GEL?

Problemet er at batteriprodusentene ikke er enige de heller. Den optimale ladekurven for AGM ser ut til å ligge mellom de to andre.

Men når det er sagt, så er det et argument som taler for gel - unngå gassing, selv om dette problem er noe mindre for agm enn for gel. Noe mer som lager kaos i fasiten er at de forskjellige produsenter bruker litt forskjellig kjemi :rolleyes:
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025
Sv: Snälla HJÄLP oss: bly eller GEL?

Det är ju det som är problemet, flera verkar säkra på sin sak. Jag håller helt med dig att man då ska hålla på det svar som ger minst skada men samtidigt vore det bra att få det rätta svaret :) Ha det bra det nere, hör av er när ni kommer upp till mellan-Sverige..


Flera verkar vara säkra på båda delarna och då tycker jag att om man är osäker så ställer man laddningen på den lägre spänningen.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.029
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Sv: Snälla HJÄLP oss: bly eller GEL?

Kontakta batteritillverkaren för besked, kan ju även va bra att följa deras anvisningar vid ett ev garantiåtagande.

Gjorde så själv för fyra år sen o hade aldrig problem med batterierna.
Detta gällde Varta AGM batterier.

Hejs
Claes 105
 
Toppen