• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smygehamn

I

Ice-Man

Guest
Sv: Smygehamn

Hmmmm.... någon form av svar borde de väl kunna klämma fram? Om inte tekniska eller fritidsförvaltningen har med uppmonteringen att göra, vem har då ordnat dem? De kanske olovligen är uppsatta av en uppretad campingägare? :)
Har du varit i kontakt med kommunen Rune?

Nåja, skyltarna ju i alla fall borta, vi får väl vara nöjda med det och hoppas att de inte kommer dit igen... :)
Är problemet att folk står uppställda för länge så finns det väl andra sätt att reglera detta...

F

F.d. 29787

Guest

Ice-Man svaret på din fråga är ja.

Rune.

B

Bengt & Gunni

Guest

Hej! Campingförbudet verkar inte ha någon större effekt.Vi står här nu tillsammans med 15 husbilar o någon husvagn.Av skyltarna syns inte ett spår.Heder åt den som avlägsnade dom.Beslut om skyltning kanske inte var fattat på rätt sätt.

:twitcy:

I

Ice-Man

Guest

Nu har jag efter påstötning fått svar på mitt mail. Verkar som en camping planeras på andra sidan landsvägen. Förbudet kvarstår tydligen, åtminstone under 2009 bortsett från spelmansstämman då... Vad "synd" att det inte finns några skyltar kvar :)

Hej och tack för ditt intresse för Trelleborg och Smygehamn!

Jag ber om ursäkt för mitt sena svar. I egenskap av turistchef för Trelleborg är jag naturligtvis mycket angelägen om att kunna tillgodose våra besökares behov och ge möjlighet för turism i området. En sådan möjlighet är ställplatser för husbilar, vid Smygehuk men även på andra platser.

När det gäller Smygehuk finns det inom kommunen planer för utveckling och du kan läsa planen i sin helhet här:
http://www.trelleborg.se/TrelleborgUpload/Stb/pdf/Planer/Smygehuk_Planprogram_PRO.pdf

Tills vidare gäller att under sommaren 2009 är det tyvärr ej tillåtet att ställa upp husvagn eller husbil nattetid, ej heller att campa vid ängarna intill Köpmansmagasinet.
.
Vid Spelmansstämman kommer möjlighet ges till camping.

Varmt välkommen till Trelleborg och Söderslätt!

www.trelleborg.se/turism
Tfn: 0410-73 33 20

Bästa hälsningar,
Anna Wild

Turistchef
Trelleborgs Kommuns Utvecklings AB
231 83 Trelleborg
Besöksadress: Ö Vallgatan, 2
Tel: 0410-73 31 69
Mobil: 0708-81 71 69
E-post: anna.wild@trelleborg.se
Web: www.trelleborg.se

Leif-143

FD HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021

det låter som en form av snitslat inplastat tivoli.... kanske med vinkelräta rutor för 300kr/dygn.
jag har av princip inga mätverktyg med mej när jag åker, men de klarar sej nog bra även utan mej, för jag har avnjutit denna fina plats i flera år och har många fina minnen som
inga skyltar kan radera ut.

I

Ice-Man

Guest

Leif-143, har du fått något svar från Trelleborgs kommun?

Leif-143

FD HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021

Leif-143, har du fått något svar från Trelleborgs kommun?

nej, men jag läste pdf-filen som ice-man fått från komunen.

komunen bryr sej säkert inte om trehundringen går in i en camping, eller in
i rökeriet eller fiket, men jag gör...
det finns säkert många som har gott om pengar, men inte jag, tyvärr....

så såg vi ju också att de sanitära "behoven" som uppstod nattetid bara var en
rökridå.

och eftersom parkering är tillåten dagtid, kan det ju inte vara så att man är ivägen
för en eventuell byggnation...

nä, till semestern blir det tre veckor på jylland istället, (för andra året), den finaste semestern jag haft.

Leif-143

FD HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021

nu fick jag ett svar på mitt brev:

hej anna

leif andersen heter jag och bor i älmhult.
det är med sorg i hjärtat jag läser att ängarna i smygehamn, mellan turistbyrån och vägen har blivit avstängt nattetid pga "sanitära begränsningar".

jag har många gånger om året, vinter som sommar besökt detta härliga ställe med min husbil för att uppleva den härliga miljön,
närheten till havet och det fina utbudet i bla rökeriet.

förra året, och åren innan, kunde man parkera på högsäsong för ca 50 kr hos turistbyrån, vad hände med det fina initiativet?

om jag nu håller mej vid ämnet sanitet, så måste jag få tala om att husbilar idag innehåller allt man behöver, tex tankar för avloppsvatten, färskvatten, kyl, spis, värme
så ser jag inget behov av att fållas in på campingar
långt från "sevärdheter och upplevelser" för en summa av 2 till 300 kr dygnet för faciliteter som jag inte behöver eller kommer att nyttja.
de pengarna används hellre på tex ett krogbesök och sevärdheter där man sen har gångavstånd till bilen.

i semestertid använder jag ca 3 - 400 kr till bränsle, en femhundring i den lokala matbutiken och vi unnar
oss gärna ungefär lika mycket på en god måltid i den lokala krogen.
det är nog ungefär vad en husbilist, som tillhör en ganska köpstark grupp, unnar sej idag.

ett litet tips är att snegla lite västerut, till ystad, där man anordnat en alldeles förträfflig plats, strax väster om stan, med cykelavstånd till centrum, med allt vad det innebär.

husbilism är en starkt växande företeelse här i sverige, trots att vi ligger hästlängder efter bla tyskland och danmark.
i tyskland har nästan varje liten stad en "stellplatz" för att locka in husbilar centralt, till restauranger, varuhus och sevärdheter.

du/ni är hjärtligt välkomna att registrera er som gäster (gratis) på www.husbilsklubben.se för att ta del av debatt, åsikter och allmäna tankegångar om husbilslivet idag.

jag vet att det närmar sej högsäsong nu, med allt vad det innebär med arbetsbelastning mm, men jag skulle ändå uppskatta en respons på hur det är nu, och hur ni menar utveckla framtiden.

hälsningar
leif andersen

svaret:

Hej och tack för ditt intresse för Trelleborg och Smygehamn!

Jag ber om ursäkt för mitt sena svar. I egenskap av turistchef för Trelleborg är jag naturligtvis mycket angelägen om att kunna tillgodose våra besökares behov och ge möjlighet för turism i området. En sådan möjlighet är ställplatser för husbilar, vid Smygehuk men även på andra platser.

Tills vidare gäller att under sommaren 2009 är det tyvärr ej tillåtet att ställa upp husvagn eller husbil nattetid, ej heller att campa vid ängarna intill Köpmansmagasinet. Detta pga att vi inte har möjlighet att hålla ordning under dagens förutsättningar.

Jag hoppas dock att inom kort kunna få erbjuda nya möjligheter för besökarna, när det gäller Smygehuk finns det inom kommunen planer för utveckling och du kan läsa planen i sin helhet här: http://www.trelleborg.se/TrelleborgUpload/Stb/pdf/Planer/Smygehuk_Planprogram_PRO.pdf

Varmt välkommen till Trelleborg och Söderslätt!

www.trelleborg.se/turism

Tfn: 0410-73 33 20

Bästa hälsningar,
Anna Wild

undran...

vad för ordning att hålla?

Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Jag tror vi gör fel då vi "trakaserar" enstaka tjänstemän om husbilsplatser. Det är bäst att börja med att be dem skicka de lokala trafik/parkeringsföreskrifterna. I detta fall verkar det som om det inte fanns några sådana med det innehåll som turistchefen hänvisar till. Utifrån dessa stadgar kan vi sedan ta kontakt med dem som utfärdat dem (vanligtvis på delegation till det tekniska kontoret), och upplysa om och önska ändring i lämplig riktning.

Mycket ofta stämmer inte heller skyltning med stadgarna. Stadgarna gäller, men skyltningen måste vara i överensstämmelse med dessa. Skyltar som inte har stöd i stadgarna gäller inte.

Sen är det en helt annan ska hur väl välkommen man känner sig med "ogiltiga" skyltar.

Håkan

I

Ice-Man

Guest

"Trakaserier" tycker jag nog inte att det rör sig om - bara ganska enkelt förklarat hur husbilslivet ter sig samt ett par enkla frågor... Fast det är klart, om MÅNGA skriver så blir det ju en form av "trakaseri". Leifs mail innehåller ju till och med en inbjudan till husbilsklubben.

Skulle gissa att de lokala föreskrifterna snabbt ändras om de skulle bli varse att de inte stämmer - det är ju dessutom enklare och billigare att ändra dem istället för skyltningen. Annars var ju tanken god...

Hur som helst så kan vi ju köra vidare om skyltning finns - näringsidkarna i trakten behöver väl inte våra pengar då antar jag?

Hur som helst så är jag inte speciellt påstridig i detta fallet, men ett svar ville jag i alla fall ha, och det fick jag. Inte det svar jag hade önskat, men ändå.
Ystad ligger bra till hands nästa gång vi är i trakten...

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

För några veckor sedan skrev jag till Transportstyrelsen:

Hej!
Jag har några frågar angående vägmärken som jag inte lyckats hitta bland förteckningen över förbudsmärken. Se bifogat bild. Är dessa vägmärken fastställda av regeringen?
Får kommuner tillverka egna märken och sätta upp dessa?
Får kommuner ta ut kontrollavgift/böter vid överträdelse av förbud på områden, utmärkta med förbudsmärken som inte är fastställda av transportstyrelsen/regeringen?
Jag är tacksam för ett klarläggande.
Vänliga hälsningar
Julian van Hilst

Följande svar kom efter ca. en vecka:

Hej!
Enligt Vägmärkesförordningen 2007:90, 8 kap gäller följande:
4 § Anordningar enligt denna förordning får inte sättas upp, underhållas eller tas bort av någon annan än den som enligt 1 kap. 6 § ansvarar för åtgärden eller av den som han eller hon anlitar. Sådana åtgärder får inte heller utföras på något annat sätt än som anges i denna förordning eller i föreskrifter som meddelats med stöd av den. Inte heller får någon sätta upp en anordning som kan förväxlas med eller har samma innebörd som en anordning enligt denna förordning.
Om det på grund av en trafikolycka, en skada på vägen eller av annan orsak uppstår förhållanden som kan medföra fara eller hinder för trafiken kan även någon annan sätta upp, ta bort och underhålla anordningar enligt denna förordning om det behövs för att tillgodose säkerheten. Detta gäller dock endast i de fall någon åtgärd från den som skall svara för åtgärden enligt 1 kap. 6 § inte kan avvaktas.

Detta innebär att man inte får sätta upp andra anordningar än de som finns i Vägmärkesförordningen. Kommunen kan inte ta ut avgift eller böter för detta.

Med vänlig hälsning
Maria Hed
Utredare
Vägtrafikavdelningen
Transportstyrelsen

I går talade jag i telefon med Vägverkets ansvarige för skyltning i Göteborgs området:
Han säger, efter att jag beskrivit skyltarnas utseende, citat:
”Alla dessa skyltar är olagliga och får inte sättas upp. Vägmärkesförordningen säger ungefär så här: ingen annan får sätta upp skyltar som har samma innebörd eller ser ut som de vägmärken som finns i vägmärkesförordningen, men..... kommuner kan ha lokala trafikregler, som egentligen inte behöver anslås men de får inte sätta upp olagliga skyltar för att informera, annat än textade skyltar." slut citat.

I en annan tråd efterlyste jag någon som skulle fått böter för övernattning i pb. Kl.II,
Jag fick inte något svar! Jo, någon som stod med lbreg.bil på pb.plats. Självklart får man böter om man står med lb. på pb. , om något hjul står utanför rutan, om överhänget hindrar trafikpassage, om avgift inte erlagts! Står du ”lagligt rätt” på lagligt skyltad parkering och får böta ändå, skall du självklart bestrida det omgående. Vad du sedan gör i din bil, har ingen med att göra, inte ens regeringen.

Kommuner som skyltar olagligt skall påtalas, rättar de sig inte, skall de JOanmälas.
Det har här även talats om terrängkörningsförbud, visserligen en tolkningsfråga, men att parkera på en öppen plats i anslutning till farbar, laglig väg, oavsett om det är grus eller bevuxet (Obs! ej planterat/anlagd) kan knappast räknas som terrängkörning.

Nu är jag klar! Det börjar klarna upp på västkustens efter nattens ymniga regnande.
Ha en himla trevlig Midsommar!
Julian

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Oops! :confused:Glömde visst bilden på den patetiska förbudsskylten som föranledde min irritation och påföljande engagemang. Hittade den vid norra parkeringen i Håverud i Melleruds kommun. Här finns ändå vissa servicefaciliteter (toalett&sopor). Alla andra bilar får gärna stå här nattetid.
Här kan vi tala om särbehandling/diskriminering.:mad:
Ganska uppenbart att Campingen vid södra sidan skall förfördelas.
JvH
IMG_6609.JPG

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Nu är det åter fritt och gratis att stå på gräsplanen vid Köpmansmagasinet. Vi är ca 40-talet husbilar som står här i kväll. Många är medlemmar i HBK och vi står själva tillsammans med Hasse och Agneta (HBK12).

Vädret är fantastiskt fint och har varit så den senaste veckan.

Toppen