Sv: Smygehamn
För några veckor sedan skrev jag till Transportstyrelsen:
”
Hej!
Jag har några frågar angående vägmärken som jag inte lyckats hitta bland förteckningen över förbudsmärken. Se bifogat bild. Är dessa vägmärken fastställda av regeringen?
Får kommuner tillverka egna märken och sätta upp dessa?
Får kommuner ta ut kontrollavgift/böter vid överträdelse av förbud på områden, utmärkta med förbudsmärken som inte är fastställda av transportstyrelsen/regeringen?
Jag är tacksam för ett klarläggande.
Vänliga hälsningar
Julian van Hilst
”
Följande svar kom efter ca. en vecka:
”
Hej!
Enligt Vägmärkesförordningen 2007:90, 8 kap gäller följande:
4 § Anordningar enligt denna förordning får inte sättas upp, underhållas eller tas bort av någon annan än den som enligt 1 kap. 6 § ansvarar för åtgärden eller av den som han eller hon anlitar. Sådana åtgärder får inte heller utföras på något annat sätt än som anges i denna förordning eller i föreskrifter som meddelats med stöd av den. Inte heller får någon sätta upp en anordning som kan förväxlas med eller har samma innebörd som en anordning enligt denna förordning.
Om det på grund av en trafikolycka, en skada på vägen eller av annan orsak uppstår förhållanden som kan medföra fara eller hinder för trafiken kan även någon annan sätta upp, ta bort och underhålla anordningar enligt denna förordning om det behövs för att tillgodose säkerheten. Detta gäller dock endast i de fall någon åtgärd från den som skall svara för åtgärden enligt 1 kap. 6 § inte kan avvaktas.
Detta innebär att man inte får sätta upp andra anordningar än de som finns i Vägmärkesförordningen. Kommunen kan inte ta ut avgift eller böter för detta.
Med vänlig hälsning
Maria Hed
Utredare
Vägtrafikavdelningen
Transportstyrelsen
”
I går talade jag i telefon med Vägverkets ansvarige för skyltning i Göteborgs området:
Han säger, efter att jag beskrivit skyltarnas utseende, citat:
”Alla dessa skyltar är olagliga och får inte sättas upp. Vägmärkesförordningen säger ungefär så här: ingen annan får sätta upp skyltar som har samma innebörd eller ser ut som de vägmärken som finns i vägmärkesförordningen, men..... kommuner kan ha lokala trafikregler, som egentligen inte behöver anslås men de får inte sätta upp olagliga skyltar för att informera, annat än textade skyltar." slut citat.
I en annan tråd efterlyste jag någon som skulle fått böter för övernattning i pb. Kl.II,
Jag fick inte något svar! Jo, någon som stod med lbreg.bil på pb.plats. Självklart får man böter om man står med lb. på pb. , om något hjul står utanför rutan, om överhänget hindrar trafikpassage, om avgift inte erlagts! Står du ”lagligt rätt” på lagligt skyltad parkering och får böta ändå, skall du självklart bestrida det omgående. Vad du sedan gör i din bil, har ingen med att göra, inte ens regeringen.
Kommuner som skyltar olagligt skall påtalas, rättar de sig inte, skall de JOanmälas.
Det har här även talats om terrängkörningsförbud, visserligen en tolkningsfråga, men att parkera på en öppen plats i anslutning till farbar, laglig väg, oavsett om det är grus eller bevuxet (Obs! ej planterat/anlagd) kan knappast räknas som terrängkörning.
Nu är jag klar! Det börjar klarna upp på västkustens efter nattens ymniga regnande.
Ha en himla trevlig Midsommar!
Julian