• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smygehamn

Gita

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
37485
Medlemskap
2024
Var nere i Smygehamn i början av maj, såg då på en stor skylt att övernattning med husbil var förbjuden. Det märkliga var att på fältet bakom skylten stod ett flertal husbilar och även några husvagnar som övernattade. Tänkte ta mig ner i trakterna i veckan och undrar om någon vet vad som nu gäller? Är det ok att övernatta, eller är det bara så att ingen kontrollerar förbudet?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.090
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Var nere i Smygehamn i början av maj, såg då på en stor skylt att övernattning med husbil var förbjuden. Det märkliga var att på fältet bakom skylten stod ett flertal husbilar och även några husvagnar som övernattade. Tänkte ta mig ner i trakterna i veckan och undrar om någon vet vad som nu gäller? Är det ok att övernatta, eller är det bara så att ingen kontrollerar förbudet?
Det har varit en strid om detta länge, senaste beslutet är att parkeringsförbud gäller enligt skylten, markägaren vill däremot gärna ha husbilar och överklagar detta beslut.
 

Gita

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
37485
Medlemskap
2024
Tack Kjell. Då kan det åter vara värt ett besök för att äta gott nere vid hamnen. Har varit där fler år tidigare tillsammans med husbilsvänner.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.090
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta är ett exempel som gör att husbilar inte är välkomna överallt, när man inte bryr sig om skyltningen utan parkerar fritt,sedan kan man tycka vad man vill om just denna tvist i Smygehamn.
Söderut i Europa börjar man ta i med hårdhandskarna mot fricamparna på många ställen ,vill vi ha detta i Sverige också?
 

Gita

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
37485
Medlemskap
2024
Det har varit en strid om detta länge, senaste beslutet är att parkeringsförbud gäller enligt skylten, markägaren vill däremot gärna ha husbilar och överklagar detta beslut.
Tack Olof. Normalt i frågor som överklagats är att de inte vinner laga kraft. Kan kanske vara så även i detta fall?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.090
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack Olof. Normalt i frågor som överklagats är att de inte vinner laga kraft. Kan kanske vara så även i detta fall?
Jag har ställt frågan till Trelleborgs kommun ,hur man skall lösa parkeringen för husbilar i Smygehamn ,då det just nu inte är tllåtet att parkera personbil klass 2, svaret är att man jobbar på en lösning.
 

Gita

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
37485
Medlemskap
2024
Detta är ett exempel som gör att husbilar inte är välkomna överallt, när man inte bryr sig om skyltningen utan parkerar fritt,sedan kan man tycka vad man vill om just denna tvist i Smygehamn.
Söderut i Europa börjar man ta i med hårdhandskarna mot fricamparna på många ställen ,vill vi ha detta i Sverige också?
Du har naturligtvis rätt i att man inte skall stå där det är förbjudet. Det är illa nog som det blivit i Sverige med möjlig fricamping. Det kan vara så som jag svarade dig att det inte vunnit laga kraft då det är överklagat. Det bör vara möjligt att kolla med Trelleborgs kommun.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Detta är ett exempel som gör att husbilar inte är välkomna överallt, när man inte bryr sig om skyltningen utan parkerar fritt,sedan kan man tycka vad man vill om just denna tvist i Smygehamn.
Söderut i Europa börjar man ta i med hårdhandskarna mot fricamparna på många ställen ,vill vi ha detta i Sverige också?
Är det fricampingen (Allemansrätten) eller är det att vi parkerar våra bilar på otillåtna platser som du tycker vi skall ta i med hårdhandskarna mot?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.907
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Är det fricampingen (Allemansrätten) eller är det att vi parkerar våra bilar på otillåtna platser som du tycker vi skall ta i med hårdhandskarna mot?
Allemansrätten reglerar i dagsläget ingen fricamping med husbil. Allemansrätten nämner "tält" och "enstaka dygn", medan du måste förhålla dig till Terrängkörningslagen, parkeringsregler och lokala ordningsstadgar med stora variationer, vilket begränsar möjligheterna. Så begreppet fricamping kan inte översättas till Allemansrätten utan behöver regleras och förtydligas.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Begreppet ”fricamping” finns inte definierat utan det är mest ett tyckande som kan variera ganska rejält från person till person.
Min egen åsikt är att för att tala om fricamping så är det när någon stannar på samma plats i flera dagar med allehanda attiraljer utställda runt husbilen. Stannar man däremot bara över natten för att fortsätta dagen efter kan man knappast tala om camping utan det tolkar jag som parkering.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.176
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag gör ett tilläg till mitt egna inlägg, där jag menar att det som jag tolkar som parkering så är det naturligtvis så att det inte är några parkeringsförbud på platsen.
Och så länge man inte fricampar utan bara parkerar då gäller parkeringsreglerna... Så blanda inte in parkering i fricampar även om man parkerar i flera dygn.. ;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.907
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Med så snabba svar (När HBK rör sig står blixten still) Ett snabbt svar vad är fricamping
Ytterst är det ditt ansvar att ta reda på vad som gäller för dig.. Precis som med Allemansrätten handlar det inte enbart rättigheter utan även i stor utsträckning om skyldigheter!

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Begreppet ”fricamping” finns inte definierat utan det är mest ett tyckande som kan variera ganska rejält från person till person.
Min egen åsikt är att för att tala om fricamping så är det när någon stannar på samma plats i flera dagar med allehanda attiraljer utställda runt husbilen. Stannar man däremot bara över natten för att fortsätta dagen efter kan man knappast tala om camping utan det tolkar jag som parkering.

Fricamping borde väl vara när man sover över i bilen på en inte speciellt för ändamålet markerad plats. Har egentligen inte direkt något med
tiden att göra, utom att man stannar över natten och normalt sover. Kan både vara gratis eller avgiftsbelagd.
 
Toppen