• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smutsränder..

F

F.d. 7222

Guest
Finns det någon i klubben som kan ge oss nyblivna husbilsägare ett tips om hur man lättast får bort de svarta ränder som bildats på undersidan av alkoven nu i vinter när bilen stått avställd. Har provat med vanlig Thurtle supertvätt, men ränderna är kvar. Har inte lust att riskera skada lacken med kraftigare medel (stålull e.dyl.) Måste finnas något däremellan... Tacksam för tips!
M.V.H.
Alf
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Smutsränder..

Själv tycker jag att Diamantvax fungerar bra när det gäller att ge sig på denna typ av smutsränder.

mvh
Staffan
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Smutsränder..

Globex 80 (finns hos husvagnshandlare) brukar ta de flesta svarta ränder.
Biltemas "Black stream remover" ska också fungera bra enligt flera på husvagnsforum (har dock inte provat det själv).
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Smutsränder..

Black Streem Remover 59:- på Biltema funkar bra !
Finns på båtavdelningen, sen kanske lite wax sitter fint där man varit och härjat.
 
F

F.d. 11525

Guest
Sv: Smutsränder..

Prova med grönsåpa,(flytande) klarar det mesta
Billigt, o bra för miljon
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Smutsränder..

Hej!

Jag har änvänt husvagnstvätt köpt på Husvagnssvensson i Lidköping, helt suveränt, när husbilen hade använts under hela vintersäsongen, så tvättade jag av den helt ren, fri från svarta ränder.

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Smutsränder..

Globex 80 är fantastiskt med en kork till 10 liter vatten tar t o m bort det gula som bildas över tätningarna vid falsar och skonar ändå tätningen.
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Smutsränder..

Hej...

Globex....suveränt bra till den mesta smutsen , även svarta ränder...använder det jämt rek varmt:)

Snöiga hälsn Stefan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Smutsränder..

Som flere påpeker så er Globex og andre black streak removers effektive.
Selv benyttet jeg den rensende båtpoleringen fra Biltema og fikk både fjernet de gamle strekene og bremset dannelsen av nye. Helt ren plast uten voks suger til seg skitten med en gang, vaskemiddlene fjerner endel voks.

Prøvde på en campingvogn en gang hvor de hadde gitt opp å få vekk missfargingen med vaskemiddel, trengte der å tilføre båtvoksen flere ganger - med hvit ble plasten for første gang på flere år.
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Smutsränder..

Hej alla vänner!
Nu har jag fått så många goda råd och tips av er alla, så nu vore det väl mycket underligt om jag inte skulle få bort ränderna.
Tack än en gång till er alla!!!
Husbilsvänliga hälsningar!
Alf Allard
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Smutsränder..

Turtle CLEANER.
Som ingår i deras Marina serie.
Finns på Jula mfl ställen.
Det blir RENT - och bör VAXAS snarast efteråt.
 
Toppen