• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Smutsränder bakvägg husbil

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej !

Vi bytte i höstas till en ny / beg husbil som hade gått 600 mil / 3mån på sommaren 2022 . Hb hade stått 1år hos återförsäljaren utomhus innan de sålde den juni 2022 . Vi köpte den oktober 2022 från återförsäljaren som hade fått tillbaka Hb i inbyte .

Nu kommer vi snart till frågan , vi har haft den stående ute på nivåklossar fram för att vatten och slask ska lättare rinna av . Jag såg redan i höstas att det rann ned gråsvarta ränder med smuts , mest baktill på Hb. Jag kollade runt i höstas och läste på vad jag skulle använda för medel mot detta och fastnade för Abnet .

Igår började jag med rengöring och tvätt av Hb efter beskrivning på rengöringsmedlet , tog en sådan här insektssvamp och tvättade , gnuggade försiktigt . Det värsta gick enkelt bort men det blir svaga ränder kvar som ser ut som att de är fast i plasten . Vad beror det på ? Kan det behövas något bättre rengöringsmedel och vad är det för slags medel ?

Funderar också på ifall vissa av dessa ränder redan fanns på Hb när vi köpte den och därför nu har suttit där i närmare två år.

Tar gärna emot tips och råd hur jag går vidare med min rengöring, har funderat på att vaxa ( snabbvax ) för att kanske lättare få bort ränder i framtiden. Kan jag vaxa över de här svaga ränderna eller bör jag försöka få bort dem först . Och hur gör jag då ?
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej, Då jag hade plastbåt så använde jag VIM, till smutsranden på vattenlinjen, skall nog inte användas på tunt målade ytor. VIM innehåller väldigt fint slipmedel.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.892
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
 
Toppen