Etylmerkaptan heter "oljan", den är ett luktämne som delvis filtreras bort i en del filter. Den kan kondensera till en tjockflytande sörja som gör att känsliga delar i systemet sätts igen, t.ex. tryckregulator, krocksensor, duocontrol, m.fl. Den som öppnat en trasig tryckreduceringsventil förstår vad jag menar, där kan man hitta den äckliga stinkande sörjan som sätter igen manicken. "Oljan" kondenserar "bättre" vid sämre förutsättningar t.ex. en kallförvarad husbil som bara används några månader under sommartid. Jag har i 14 års tid tankat LPG i hela Europa, har inga filter och har aldrig råkat ut för något negativt. Min husbil står dock aldrig i kylan och gasolskåpet är lätt uppvärmd även när vi brukar värme i bilen när vi använder den. Om LPG skulle vara "smutsig" skulle det medföra många motorhaverier på LPG-drivna bilar, det har bolagen inte råd med och jag har sett filtren som sitter före slangen och i tankhandtaget. Det som kommer ur munstycket är rent (enstaka undantag finns alltid vid ovanliga omständigheter, t.ex vid reparation). Men även etylmerkaptan finns alltid av säkerhetsskäl (butan / propan är luktlös) det skall lukta "skit". I normala fall förbränns den tillsammans med gasen, vilket man kan lukta även det ibland. Men står systemet stilla och utsätts för stora temperaturväxlingar kan onormal kondensation förekomma och sätta systemet ur spel.
Obs! Jag hävdar inte att filter är onödiga, den som känner sig tryggare med det skall självklart använda det.
Detta inlägg försöker bara förklara vad 90%? av haverierna beror på: kondensation av etylmerkaptan.

Julian