• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smitningsolycka på Gekås i Ullared

F

F.d. 32985

Guest
Sv: Smitningsolycka på Gekås i Ullared

Det finns övervakning, dock var svaret något kryptiskt från säkerhetsansvarig på Gekås... Citat "Övervakningskamera finns vid bommen". Motfråga: Syns parkeringen i den kameran? Svar:"Jag kan bara säga att övervakningskamera finns vid bommen"... Endast polis kan begära ut dessa filmer, dock.
Tycker nog inte det är så konstigt med ett "kryptiskt" svar gällande vad deras kameror ser eller inte ser. Inget man vill avslöja. För att övervaka en parkeringsplats med bra kameror där du ska få bra bilder krävs det en hel del kameror från olika vinklar och kanske det tom är dummies i vissa..
Har ni tänkt på att få med att parkeringen är kameraövervakad i er polisanmälan? Troligen sparas bara filmerna X antal dagar och kan ju vara bra att polisen hinner få ut bilderna om inte ärendet läggs ner

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Om ni menar prickglas som kommer från ett ytterkanten på ett plastfönster till campingfordon så är det väl troligt att det är ett alkovfönster på höger sida på en husbil. Då har troligen även karmen brutits sönder på den bilen.
Har någon glömt fönstret öppet och kört nära är det väl det troligaste att den huggit i er bil.

F

F.d. 54244

Guest

Intressant teori med öppet fönster, har inte tänkt tanken!

I så fall har det nog gått ganska fort och gjort betydande skador på den andra bilen.

Dash cam ett alternativ men även en trist utveckling, anser jag.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Dashcam hade väl inte funkat i detta läget, eller är de igång dygnet runt, även när bilen är parkerad? I så fall förstår jag datainspektionens och därmed länsstyrelsernas restriktiva syn på dessa kameror.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det finns säkert olika varianter men vår fungerar så att den matas via tändningen och stänger av sig helt straxt efter att tändningen bryts. Om den däremot är konstantmatad med ström går den istället ner i parkeringsläge efter 5 minuter om bilen står helt stilla.
Det sker ingen inspelning alls när den är i parkeringsläge men om något stöter till bilen så börjar den direkt att spela in i 1-2 minuter.

Jag har satt en switch som växlar mellan matning från tändningslåset och permanent matning. Bra att kunna slå på ”parkeringsvakten” om man parkerar på en stökig plats och lämnar bilen.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Dashcam hade väl inte funkat i detta läget, eller är de igång dygnet runt, även när bilen är parkerad? I så fall förstår jag datainspektionens och därmed länsstyrelsernas restriktiva syn på dessa kameror.

Min dashcam reagerar på när bilen utsätts för häftig rörelse, problemet är att kameran pekar rakt fram. Den måste naturligtvis ha ständig strömförsörjning.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026

Har någon glömt fönstret öppet och kört nära är det väl det troligaste att den huggit i er bil.

Bra Håkan.
Och då förstår man att det kanske inte har skett någon skada på skärmen eller backspegeln och varför skadan är så skarp.
Fönstren är ju livsfarliga att glömma i öppet läge.

Toppen