• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smitningsolycka på Gekås i Ullared

F

F.d. 54244

Guest
Vi efterlyser iakttagelser angående smitningsolycka på G-kås i Ullareds husbilsparkering under söndagen 10/4. Någon, troligen husbil, har under dagen, i förmodat hög hastighet kört in i/fastnat i vår husbil och orsakat tråkig skada på vår alkov. Stor skada måste också uppstått på orsakande fordon då en massa glas och plastbitar från lister/fönster fanns på parkeringen!!! Någon som sett något, eller haft svårt att sova inatt? Snälla hör av er till oss med upplysningar eller till polisen i Falkenberg/Växjö!
Snälla dela!

Bilagor

• husbilsskada.jpg
    husbilsskada.jpg
    81,5 KB · Visningar: 218
Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Smitningsolycka på Gekås i Ullared

Väldigt konstig skada ,så högt upp tyder ju på ett åndå högre fordon än ert har ni inte fått några skador längre ner på eran bil? Tråkigt hur eller hur bedrövligt att man inte tar sitt ansvar.
Olle.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Jäklar så tråkigt, varför kan man inte lämna ett meddelande på en lapp eller gå in till informationen på Gekås och efterlysa ägarna till fordonet . ???? En smitning är mycket allvarligt. Det kan vara någon äldre husbil med alkov , det finns ju en del som liksom en spets på varje sida av alkoven ,kan vara en sådan.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Var det riktiga glasbitar som låg ihop med plasten var det troligen från speglarna på en buss eller en lastbil. Höjden tyder också på det.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Var det riktiga glasbitar som låg ihop med plasten var det troligen från speglarna på en buss eller en lastbil. Höjden tyder också på det.

Husbilar har sin parkering o bussar sin. stod man på den övre avsedd för husbilar så har jag aldrig sett vaken bussar eller lastbilar där. m
Tråkigt iallfall känns som om någon inte tagit ut svängen

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det kan ju också vara en bil med stort överhäng bakom bakhjulen som svängt runt för tidigt och överhängets överdel träffat din alkov när det svänger ut.
Ingen ursäkt visserligen men kan kanske gått obemärkt förbi i det fordonet.

Men glas och plastdelar talar i.o.f. mot den teorin.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 53358

Guest

Jag tycker att skadan är alldeles för vass, för att komma från en husbil. Det ser mer ut som en stålbalk. Kan ha blivit av en svängande lastbil med balkar i lasten. Hade det varit en husbil, skulle skadan varit mycket rundare.
Det är min fundering. Fyll skadan med silikon, så det inte kommer in någon fukt fram till reparation.

F

F.d. 53814

Guest

NEJ! Fyll INTE med silikon, välj ett vattenbaserat tätmedel, i princip vilken målarfog som helst för utebruk.
Om du får silikonsmitta blir lackeraren galen den dagen du skall ha det reparerat och lackbättrat.

F

F.d. 29954

Guest

Skadan är verkligen lite udda, om man tänker den som parkeringsskada. Då bortser jag från påståenden som " förmodad hög fart" som ju knappast förekommer på en parkeringsplats.

Placeringen är hög. Vinkeln skarp (anfallsvinkeln) och träffytan vass och liten. För mig verkar som det på sin höjd är en M12 bult ända från någon skyltfäste som träffat där, rent spontant. Och i så fall skulle det kunna vara ett spegelfäste i en större buss som backat ut. (Concorde naturligtvis..;) )

Skadan blir relativt lätt att återställa till "hyfsad skick" då kringvarande plåten inte verkar skadad. Jag skulle ta en polygrip tång och med den försiktigt rätta ut alulistens skarpaste veck, och därefter täta med Ute acrylat i vit färg, som en tillfällig lösning. Skall man göra den perfekt blir det en ny list vad det nu innebär....

Jag hoppas för din skull att du dokomenterat väl skadeplatsen med bilder och vittnen för eventualiteter med försäkringsbolaget. För en "luttrad person" som ju skade reglerare är, framstår skadan som om du själv backat ut från en trång plats och skrapat mot tex en skylt. Jag skriver detta med välmening så att du är beredd på skadereglerarens reaktioner när de väl kommer, utan misstanke att du skulle försöka välta egna misstag på kollektivet....

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026

Kanske markisens bakdel tagit i men då borde skada finnas på vänster ytterbackspegel och/eller skärm.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Spelar ingen roll vid smitningsolycka, finns det ingen vållande, så får man vackert ta det på sin egen försäkring :(

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Detta är vad if säger om denna typ av skador:

"PARKERINGSSKADA - DETTA GÄLLER
Med parkeringsskada menas att din parkerade bil har blivit påkörd av ett annat motordrivet fordon som åkt från platsen utan att ha gett sig tillkänna. ​
​Precis som vid andra kollisioner med okända fordon är det Trafikförsäkringsföreningen som betalar för skadorna på din bil, men själva skadehanteringen sköts av försäkringsbolagen. Om din bil är försäkrad hos oss anmäler du skadan direkt till oss. Om din bil är ny och har gällande vagnsskadegaranti kontaktar du det försäkringsbolag som har hand om garantierna för det bilmärke du har.

Kollision mellan två bilar eller annat fordon på en parkeringsplats är inte en parkeringsskada. Inte heller repor i lacken som orsakats av kundvagnar, cyklar eller att någon orsakat bucklor i lacken med sin bildörr räknas som parkeringsskada. Sådana skador kan du få ersättning för genom helförsäkringen eller vagnskadegarantin."

Mvh / Roland

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Husbilar har sin parkering o bussar sin. stod man på den övre avsedd för husbilar så har jag aldrig sett vaken bussar eller lastbilar där. m
Tråkigt iallfall känns som om någon inte tagit ut svängen

Har sett både svenska o utländska lastbilar på den P som ligger på höger sida i backen när man kommer nerifrån.

Om det var på denna P som skadan inträffade skulle jag mycket väl kunn tänka mig att en lastbil kan vara inblandad med tanke på skadans utseende.

Lycka till

Hejs
Claes 105

F

F.d. 29954

Guest

Har sett både svenska o utländska lastbilar på den P som ligger på höger sida i backen när man kommer nerifrån.

Om det var på denna P som skadan inträffade skulle jag mycket väl kunn tänka mig att en lastbil kan vara inblandad med tanke på skadans utseende.

Lycka till

Hejs
Claes 105

Nix, den platsen är stängt för omfattande ombyggnader och de spränger bort bergen där bakom. Så där kan det inte ha hänt, utan det måste vara den vanliga platsen antigen uppe eller nere. Där nere är mest sannolikt då det är mindre ögon där än uppe som ser vad som händer.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Nu är det väl inte rätt att skriva så här, men när man tittar på bilden får man nästan känslan av att det kan vara eget vållande genom att taket på alkoven har häktat i något vid backning.
Är skadan vållad av ett annat stort fordon så borde skadan vara större i själva plåten.

//Tommy

F

F.d. 54244

Guest

Det finns övervakning, dock var svaret något kryptiskt från säkerhetsansvarig på Gekås... Citat "Övervakningskamera finns vid bommen". Motfråga: Syns parkeringen i den kameran? Svar:"Jag kan bara säga att övervakningskamera finns vid bommen"... Endast polis kan begära ut dessa filmer, dock.

F

F.d. 54244

Guest

Vi har dokumenterat på sedvanligt sätt. Det var "plastglas" med prickmönster med god spridning från vår front och flera meter framför bilen. Vi stod på en ficka som var i innersväng längst ned i första korridoren direkt från bommen. Skadan uppkom så gott som säkert när någon körde ut från P och rundade vår front. Parkeringen var den längst upp ovan/bakom parkeringshuset där det mig veterligen bara figurerar husbilar, aldrig ens sett husvagnar där. Vad som orsakat skadan kan man bara spekulera i, troligen har det kostat vederbörande ett alkovfönster och diverse annat.

Vad gäller reperation så är bilen hos fackman för temporär lagning(de har mycket nu...) och vi har fått samma bedömning från två olika fackmän.

Hade det varit orsakat av oss själva så hade vi bitit i det sura äpplet, hållit käften, och betalat de 700kr i skillnad på självrisk-trafikskadefonden. Detta är en principsak och varning/uppmaning för andra.

Tack för alla tips och tankar!

Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Tyckte skadan satt högt. Men har jag uppfattat det rätt så är det troligen en alkovbil med sidofönsteret på alkoven som har orsakat olyckan.

Då håller vi uppsikt på bilar med skadade alkovfönster!

Toppen