• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Smart generator, Victron DC DC laddare

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Hur vet man om man har gemensam jord för start/bodelsbatteriet? Och smart generator. Det är en Adria Coral SLT 670, Fiat. 2018. Hade ev. tänkt sätta in en Victron Dc Dc laddare med gemensam jord (oisolerad) .. om det är så att det är gemensam jord på batterierna.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hur vet man om man har gemensam jord för start/bodelsbatteriet? Och smart generator. Det är en Adria Coral SLT 670, Fiat. 2018. Hade ev. tänkt sätta in en Victron Dc Dc laddare med gemensam jord (oisolerad) .. om det är så att det är gemensam jord på batterierna.
Hej
Med en spänningsprovare kan du mäta mellan startbatteriets + pol och bodelsbatteriet - pol, får du spänning där, har det gemensam - pol och då också att minus från båda sorters batterier är ansluten mot bilens kaross.

Om du kollar i appen "mina fordon" för din bil ser du vilken utsläppsklass du har. Har du miljöklass 6 är det garanterat att du har en sk. smart generator. Om detta även gäller fordon med lägre miljöklass, vet säkert andra HBK vänner här.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Om du kollar i appen "mina fordon" för din bil ser du vilken utsläppsklass du har. Har du miljöklass 6 är det garanterat att du har en sk. smart generator. Om detta även gäller fordon med lägre miljöklass, vet säkert andra HBK vänner här.
Jag har en Hobby 2020 på en Ducato 2019. Jag har Euro 6 men inte Euro 6 d. Den senare har AdBlue och smart generator. Men jag tror inte jag har smart generator!?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej
Med en spänningsprovare kan du mäta mellan startbatteriets + pol och bodelsbatteriet - pol, får du spänning där, har det gemensam - pol och då också att minus från båda sorters batterier är ansluten mot bilens kaross.

Om du kollar i appen "mina fordon" för din bil ser du vilken utsläppsklass du har. Har du miljöklass 6 är det garanterat att du har en sk. smart generator. Om detta även gäller fordon med lägre miljöklass, vet säkert andra HBK vänner här.
Nja, den garantin är jag tveksam till. Har inte sett några tecken på att min Euro 6 Ducato 2018 skulle ha en smart generator.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Smartgenerator kom 2020 eller 2021 tillsammans med nya 9växlade växellådan. min 2019 har en hederlig generator
Jag delar din uppfattning. Vi har en Frankia 2017 på Fiat chassi. Euro 6.
När bilen köptes ny var den skattebefriad i 5 ( FEM ) år eftersom det var en ”miljöbil”!
Vi har ingen smartgenerator och inte Adblue.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Finns det ohederliga generatorer?
Nja, det är snarare så att det är en gammal hederlig dumgenertorer som gör sitt jobb och laddar bobatterierna utan gnäll och protest på ett eller flera bra sätt utan problem.
En nyare smartgenerator tror att den är smart och man måste lura den för att ladda bobatterierna.... Och att det går att lura den betyder troligen att den inte är så smart utan ohederlig och dum på ett annat sätt och inte vill jobba i onödan, och därmed bara ställer till onödigt med problem.

M.v.h. JANKRO.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har en Hymer ML -22 med smart batterisystem E 6 och Addblue. Det sitter 2x150 Ah Lithiumbatterier och ett AGM på 90 Ah. Dessutom laddbooster till bodelsbatterierna. Jag vet inte hur smart systemet är. Tycker det tar lång tid att ladda vid körning, dessutom står det i beskrivningen att AGM-batteriet laddas först och sedan Lithiumbatterierna. Dessutom drar den ganska mycket batteri när allt är avstängt. Jag har ju bevakning via både Hymer-rapp och Merca-app vilka väl drar en del. Nere i ca 40 % på 10 dagar utan laddning.
Tog bort länken till Hymer smart batterisystem då det kanske tas för reklam. Det är lätt sökbart om man är intresserad.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har en Hymer ML -22 med smart batterisystem E 6 och Addblue. Det sitter 2x150 Ah Lithiumbatterier och ett AGM på 90 Ah. Dessutom laddbooster till bodelsbatterierna. Jag vet inte hur smart systemet är. Tycker det tar lång tid att ladda vid körning, dessutom står det i beskrivningen att AGM-batteriet laddas först och sedan Lithiumbatterierna. Dessutom drar den ganska mycket batteri när allt är avstängt. Jag har ju bevakning via både Hymer-rapp och Merca-app vilka väl drar en del. Nere i ca 40 % på 10 dagar utan laddning.
Tog bort länken till Hymer smart batterisystem då det kanske tas för reklam. Det är lätt sökbart om man är intresserad.

Original brukar inte en smartgenerator ladda upp startbatteriet till mer än ca. 80% SoC, och det är nästan alltid ett AGM.
BMS'et på startbatteriet ska försätta bildelen i "sovläge" ifall man hamnar ner mot 40-50% SoC, det brukar märkas på att man inte längre kan utföra något via MercedesMe.
Hur en så pass ny Hymer har löst laddning m.m. vet jag dock inte, men ifall du menar att bobatteribanken är nere på 40% efter 10 dagars parkering utan laddning så är det något annat som drar ström för dej.

I min gamla Hymer så står den utan laddning men med 12V igång, Wifi samt trådlös kamera igång 24/7, och den klarar flera månader så.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har en Hymer ML -22 med smart batterisystem E 6 och Addblue. Det sitter 2x150 Ah Lithiumbatterier och ett AGM på 90 Ah. Dessutom laddbooster till bodelsbatterierna. Jag vet inte hur smart systemet är. Tycker det tar lång tid att ladda vid körning, dessutom står det i beskrivningen att AGM-batteriet laddas först och sedan Lithiumbatterierna. Dessutom drar den ganska mycket batteri när allt är avstängt. Jag har ju bevakning via både Hymer-rapp och Merca-app vilka väl drar en del. Nere i ca 40 % på 10 dagar utan laddning.
Tog bort länken till Hymer smart batterisystem då det kanske tas för reklam. Det är lätt sökbart om man är intresserad.
I ditt fall är det väl att AGM batteriet sitter parallellt med LiFePo batterierna dock med en DC-DC modul (Booster) emellan. Generatorn ser AGM batteriet men inte LiFePo batterierna då de ligger bakom DC-DC modulen. Jag antar att systemet är satt att DC-DC ska öppna vid en viss tröskelnivå (styrd av AGM batteriet?). Du talar inte om från vilken nivå på batterierna du upplever att det tar lång tid att ladda. Ifall 300Ah batterierna är nerkörda till 25% dvs det är 225Ah som ska laddas så tar det nog tid ifall DC-DC modulen är på 50A...
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
I ditt fall är det väl att AGM batteriet sitter parallellt med LiFePo batterierna dock med en DC-DC modul (Booster) emellan. Generatorn ser AGM batteriet men inte LiFePo batterierna då de ligger bakom DC-DC modulen. Jag antar att systemet är satt att DC-DC ska öppna vid en viss tröskelnivå (styrd av AGM batteriet?). Du talar inte om från vilken nivå på batterierna du upplever att det tar lång tid att ladda. Ifall 300Ah batterierna är nerkörda till 25% dvs det är 225Ah som ska laddas så tar det nog tid ifall DC-DC modulen är på 50A...
Tror inte att DC-DCmodulen sitter mellan AGM och LiFePo- batterierna. Den borde väl sitta mellan bilbatteriet (AGM) och bodelsbatterierna (AGM 96 Ah + LiFePo 300 Ah). På sommaren har de nog max varit nere i 70% och under körning har det säkert tagit 4 tim. innan de är fulla trots solpanel på 120 W och MPPT-regulator. Sedan det här med % som visas i appen har jag inte fått grepp om det är bara på LiFePo batterierna eller tillsammans med AGM. I filmen som visas säger de att AGM laddas först och överskottet går till LiFePo batterierna. Å andra sidan ska strömmen bara tas från LiFePo utom när inverter eller annan kraftig belastning används.
 
Senast ändrad:

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Jag har en Hymer ML -22 med smart batterisystem E 6 och Addblue. Det sitter 2x150 Ah Lithiumbatterier och ett AGM på 90 Ah. Dessutom laddbooster till bodelsbatterierna. Jag vet inte hur smart systemet är. Tycker det tar lång tid att ladda vid körning, dessutom står det i beskrivningen att AGM-batteriet laddas först och sedan Lithiumbatterierna. Dessutom drar den ganska mycket batteri när allt är avstängt. Jag har ju bevakning via både Hymer-rapp och Merca-app vilka väl drar en del. Nere i ca 40 % på 10 dagar utan laddning.
Tog bort länken till Hymer smart batterisystem då det kanske tas för reklam. Det är lätt sökbart om man är intresserad.
Hej. montera en brytare så du kan göra radion strömlös, det gjorde jag för att slippa urdraget batteri på 7 dagar.
 

DaggeZ

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
26341
Medlemskap
2024
Tack! jag glömde skriva att jag sett filmen du refererar till och att jag försökt få tag på en voltmeter som visas i filmen. Tyvärr lyckades jag inte. Därav min fråga.
Men jag tror jag löste det på annat sätt: Jag kollade på min statusläget i min Truma InetBox. Där visas ju laddspänningen. Under ca fyra mils körning med farthållare låg spänningen stadigt på 14,4-14,5 V. Samma vid inbromsning.
Det måste vara lika bra som en Voltmeter i cigarrettuttaget. Eller?
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Tack! jag glömde skriva att jag sett filmen du refererar till och att jag försökt få tag på en voltmeter som visas i filmen. Tyvärr lyckades jag inte. Därav min fråga.
Men jag tror jag löste det på annat sätt: Jag kollade på min statusläget i min Truma InetBox. Där visas ju laddspänningen. Under ca fyra mils körning med farthållare låg spänningen stadigt på 14,4-14,5 V. Samma vid inbromsning.
Det måste vara lika bra som en Voltmeter i cigarrettuttaget. Eller?
Volt metern som sitter i cigguttaget mäter spänningen som kommer från bilens generator och som är sammankopplad med startbatteriet. Trumas iNetbox är kopplad till Bodelsbatteriet. Men oavsett det så får du ju bra laddspänning som det verkar, vilket indikerar att du inte har en sk. Smartgenerator.
 
Toppen