• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Småländsk söndagskotlett!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Svårt är att leva längre tid utan "Småländsk söndagskotlett". I Spanien är denna gamla delikata rätt nästan omöjlig att tillreda i en liten resebil utan frys.

Förpackningsindustrin firar triumfer här nere liksom i Sverige. Storhushåll med rejäla frysar kan spara några kronor på alla storförpackningar givetvis men även jag vill ha en kotlett ibland. Att handla i manuell köttdisk kräver sin man om man inte vet vad saker och ting heter på spanska men skulle man ändå lyckas med konststycket att handla till sig en kotlett så återstår många förtretligheter innan man nått målet!

40-procentig grädde har jag ännu inte sett i Spanien. Varianter på temat med kolossalt lång livslängd finns men läser man innehållsförteckningen så avstår man gärna från dessa moderna produkter, i varje fall jag! Småländsk söndagskotlett kräver riktig grädde, inte alla dessa egendomliga avarter som finns idag!

Vad göra? Tunnskivad ättiksgurka finns i Danmark men inte i Spanien, tror jag. Jag har i varje fall inte sett någon. Äckliga cornichoner kryllar det av men riktig ättiksgurka finns inte.

Finns det någon här som vet hur man ska få ihop en riktig "Småländsk söndagskotlett" i Spanien? Ingen Medelhavsvariant utan en äkta sådan.

Jappe

PS. Jag blir nog på bättre humör i morgon när jag med "Darrens" hjälp ska få min marina eltoalett att fungera igen. Servicekitet kostar här 120€, dyrare än i Sverige! Giv mig styrka! Kitet kommer i morgon liksom tändstiftet till gaspannan. Frågan är om jag ska testa pannan inne på campingen eller utanför, kanske nära brandstationen! Skulla jag få igång dessa båda viktiga funktioner igen så kan jag återfå friheten och slippa stå fjättrad vid en elstolpe på en camping!

Jappe
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Småländsk söndagskotlett!

Finns inga manuella charkaffärer?
När vi hälsat på sonen på franska rivieran (Biot) och handlat hos den lokala charkuteristen har han vägrat att sälja mer än vad som räcker för en middag.

Han frågar: hur många är ni? - Då ska ni så här många kotletter.
Ska ni ha mat till imorgon? - Ja, då får ni komma tillbaka och handla då!
Snacka om yrkesstolthet:wink:

Och ett litet lexikon har du väl med dig?
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Småländsk söndagskotlett!

Hej Jappe, är det en fläskkotlett du ska ha eller är det *blodpudding du ska ha(*småländsk)?
Fläskkotlett = chuleta de cerdo
40% grädde = 40% de crema
Inlagd gurka = pipeline en vinäger
Allt enligt Googles översättning, vet dock inte om de 2 sistnämnda stämmer!

/ Ulla
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Småländsk söndagskotlett!

Ja, jag ska väl få ihop det på något vis. Det svåraste är att hitta vanlig färsk grädde.

Jappe
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Småländsk söndagskotlett!

Du får tala om hur du lyckas med handling och matlagningen.
/ Ulla
 
Toppen