• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Små smidiga husbilar vs plåtisar

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
hej alla och god fortsättning på nya husbilsåret!

Är i husbilsletartider och har en fundering som alltmer ter sig knepig:
Idag finns flera mkt lätta, små och smidiga (? har inte testat än) husbilar under 6 meter, är relativt låga (under 2,8m) men som liksom har allt en husbil för 4 har/behöver, inkl. rejält garage bak som finns vikt att lasta i och sängar för 4, dusch, toa etc.

Samtidigt finns plåtisar, många smidiga bilar men klart begränsade vad gäller lastning, sängplatser och ska man har för 4 pers så är de flesta klart högre och tyngre än rena husbilar jag nämner ovan. Flera som Pössl, Globecar, Knaus Family etc är ju över 3 meter höga och är 6 meter eller mer. Plus att de är tyngre än tex en Exsis.

Vi har med nuvarande Dethleffs 5881 insett att för oss är inte innerutrymmena särskilt viktiga då vi reser för att uppleva och var ute. Samtidigt vill man komma fram kvickt och smidigt och liksom åka bil tillsammans och inte som nu lite två fram och två bak i sin egna värld.

Jag var helt inne på plåtis men nu tycker jag det liksom inte finns skäl längre med tanke på fina bilar som Hymer exsis I-414, LMC explorer 595, Knaus Van 550, Dethleffs Globebus I2 osv.

Jag antar att ni lärda har en del att säga om detta, eller har jag missat nått? Är det nått skumt med dessa "små" lätta husbilar? Har nån klämt och känt på dessa bilar och funderar i samma banor?

Ska sägas att vi alltså är 4 pers, två vuxna och barnen på 9 och 12 år. Bilen ska vara just 6 meter och måste ha totalvikt 3.5 ton
Tacksam för alla tänkvärda inspel och synpunkter då jag lite är på väg att slå till men är kluven ännu...

N.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

Hej. Min dotter har just skaffat en liten Plåtis. Under 6 meter, lågt tak som går att höja. Där finns 2 sovplatser till barnen som är 9 och 7 år gamla. Den heter VW T5. Jag är nyfiken att kolla på den och se fördelarna mot min som är lite större. Någon i Karlshamn tillverkar sådana. Inte mycket till råd än men blev nyfiken när du skrev.
/ sören
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

Fina bilar, kanske lite dyra dock och några är bredare än standardplåtis. Jag föreställer mig att plåtskåpet är mer robust och har en fördel när det gäller krocksäkerhet. En koll på följande video stärker min tes ;) > https://www.youtube.com/watch?v=ohkAxbeMxVo
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

En liten reflektion som jag fick på Elmiamässan är att LMC har små smidiga helintegrerade husbilar under 6m med totalvikter under 3500kg. Själv tyckte jag de var riktigt tilltalande i sina planlösningar och även prislappen var helt ok. Så kolla lite på dem om en sådan lösning skulle vara av intresse.

//Mattias
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

Hej, jag har en LMC595. Fördelar, kan ha sängkläder kvar i sängen, vilket spar väldigt mycket plats. Bra kvalitet, med 12 års täthetsgaranti,och känns gedigen. Låg, och lite längre axelavstånd, än på vår förra, vilket gör att den känns betydligt stabilare. För oss, har den fungerat bra med 2 vuxna oc två barnbarn, men jag skulle nog överväga en större bil om jag ständigt vore 4 personer.
Lycka till, Thomas
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

Vi hade tidigare en kort (under 6 m) "normalbred" husbil. Efter att vi upptäckt plåtisens fördelar med smidighet, flexibilitet ( 4,5 m brädor!) och inte minst krocksäkerhet så är valet självklart för oss. Skulle nog ha svårt att ta med barnbarnen i något annat än en plåtis - definitivt inte en helintegrerad. Men det är vårt val och vi fördömmer givetvis ingen annan som gör annat val!

Ska ni permanent vara 4 pers i en plåtis så finns det ju t.ex. Knaus BoxStar Family.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

ja Maja det är just den jag liksom var såld på redan men så började jag snegla på dessa stora små husbilar med extra allt. Knausen är ju klart högre tex och i somras var vi på otal parkeringar med 2,8 m infartsbom vilket jag inte glömt..

Detta med manöverutrymmet och sängplatser är rätt viktigt. Särkilt som vi är vana vid att alla liksom har sitt krypin med våningssängar och alkov. Jag menar vi är ju alltid 4 pers och barnen krymper ju inte.

Säkerhetsaspekten är viktig helt klart. Måste helt enkelt se till att åka och kika på fler plåtisar antar jag. Skrutt, jag som nästan hade bestämt mig..

N.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

Jag har ju haft olika sorters husbilar och sen några år enbart plåtisar. Det finns 4-bädds plåtisar, men du måste i första hand ta reda på hur mycket du kan lasta. Det kan va svårt med 4p, 6m och max 3500kg.
Alkov med våningssäng typ Dethleffs 6881 är ett förslag. Är man bara 2p så är en plåtis oslagbar.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

Hej, jag har en LMC595. Fördelar, kan ha sängkläder kvar i sängen, vilket spar väldigt mycket plats. Bra kvalitet, med 12 års täthetsgaranti,och känns gedigen. Låg, och lite längre axelavstånd, än på vår förra, vilket gör att den känns betydligt stabilare. För oss, har den fungerat bra med 2 vuxna oc två barnbarn, men jag skulle nog överväga en större bil om jag ständigt vore 4 personer.
Lycka till, Thomas

Som ni kanske såg ovan var jag lite nyfiken på denna modell själv, hur har ni upplevt kvalitén på den. Har det funkat enligt er förväntan?


//Mattias
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

LMCn och Hymers 414 är de klart mest intressanta. Hymer har fördelen av galet stort bagage. Ska ta mig till butik för att kolla på LMCn och provköra. Med Hymer 414 är de värre. Finns inga i Sverige nästan verkar det vilket jag inte fattar? Är jag helt ensam om denna "kravlista" på liten smidig husbil som inte är plåtis?

Nåja. Det hela avgörs nog på invändig takhöjd för jag är 1.94 och hatar att gå krökt alt. slå i huvudet hela tiden.

N.
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

Hej
Titta på Itineo LB 600 eller FB 600, liten husbil 3,5 ton , 4 bältade sittpl. ,4 sovpl. Har relativt bra lastvikt 585 - 655 kg. Med div x-tra tillbehör bör man dra bort ca 150 kg från lastvikten.

Med vänlig hälsning

Stellplatz:)
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

När man läser noga på mått och vikter inser man ju att det i stort sett inte är nån skillnad förutom bredden som är ca 10-15 cm mer på husbil. Om vi för ett ögonblick glömmer säkerhetsfrågan och fokuserar på smidighetsbiten så är ju det argumentet borta om måtten är samma.

På grund av karossens form så ger en plåtis sämre med lastförmåga och förvaring, knepigt med cyklar, lågt till tak/huvudutrymmet krymper, mindre kyl, toa/dusch. Troligen sämre sängar?

Kort sagt, varför ska man då ha plåtis?

n.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

@ Nihog
Din fråga om varför man ska ha plåtis kan bara besvaras högst subjektivt och personligt. Här är mitt försök till svar:

1. Smidighet; trafik, parkering, smala byvägar och trånga gränder etc
2. Valfriheten. Passar lika bra på en liten p-plats på torget som i en glänta vid skogsbilvägen.
3. Friheten. Med dieselvärmare, solceller och kompressorkyl blir vi helt befriade från behov av camping/ställplats
4. Krocksäkerhet. Vi är ganska övertygade på denna punkt efter att ha sett både hel- och delintegrerade husbilar efter krasch. Ingen rolig syn!
5. Lastförmågan. Vi har lastat cyklar, brädor, tvättmaskiner, sängar mm i vår bil utan hinder. Vi våra europaresor har vi oftast 15-170 flaskor vin i bagaget - det klarade vi inte med vår halvintegrerade Hobby.
6. Du undrar om cyklar. Ja, vi får in dem under sängen i vår plåtis - det gick inte i vår halvintegrerade. Annars kan vi givetvis hänga dem bakpå på denna bil likaväl som på en halvintegrerad.
7. Dusch och toa är likvärdig i plåtisen med den vi hade i den halvintegrerade, dvs ganska trång!
8. Det enda negativa är givetvis "rörelseytan" men ganska snart hittar man ett rörelsemönster som funkar i en plåtis också. Däremot viktigt i plåtis som i alla andra husbilar att kylen sitter högt!

Tja, ta det för vad det är; en personlig inlaga från en glad plåtisägare! :)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

När man läser noga på mått och vikter inser man ju att det i stort sett inte är nån skillnad förutom bredden som är ca 10-15 cm mer på husbil. Om vi för ett ögonblick glömmer säkerhetsfrågan och fokuserar på smidighetsbiten så är ju det argumentet borta om måtten är samma.

På grund av karossens form så ger en plåtis sämre med lastförmåga och förvaring, knepigt med cyklar, lågt till tak/huvudutrymmet krymper, mindre kyl, toa/dusch. Troligen sämre sängar?

Kort sagt, varför ska man då ha plåtis?

n.

Bredden har stor betydelse för smidigheten när man vill parkera i stadskärnor. En Itineo LB 600 är 25 cm bredare än en ducato plåtis och då kan det bli problem. Längsparkeringsplatser på gata i stadskärnor brukar vara 2 meter breda. Här parkerar vi husbilen ibland när vi är i Stockholm och då är det på gränsen att lastbilar tar sig förbi. Det blir alltså en kompromiss där man får väga vad som är viktigt för husbilslivet. Är man fler än två tror jag på ett bredare alternativ för utrymmets skull men för två tycker jag att plåtisen är optimal.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

håller med, vi har ju som sagt en husbil Dethleffs 5881 som är 223cm. Bara det att den husbil jag kikar (hymer I-414) på samt plåtis (tex Knaus Family) skiljer det bara 2,12 mot 2,05 dvs 7 cm.

Jag var som sagt i stort sett inne på en plåtis för 4 men tvekar nu. "husbilarna" är klart luftigare/rymligare inne med mindre nödlösningar pga karrossen är som den är..

Tack för alla tankar och argument. Det är helt enkelt bara ut och kika, klämma och provköra tror jag.

N
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

Det är ju ganska stora fördelar med en liten helintegrerad. Om man väljer med hög tvärbädd bak, får man ett rejält garage, separat dusch utan att stänga av gången, bättre isolering, fyra bäddar, bättre sittgrupp, bättre pentry t.ex. :)
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

Har själv en plåtis och tycker den är optimal men om man ofta ska åka 4 personer så tror jag inte att en plåtis är ett så bra alternativ pga att det blir för trångt. Också viktigt att kolla hur de bakre sittplatserna är, ofta är de väldigt osköna att åka några längre sträckor i.
Mvh. Mathias med en Knaus Boxstar.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

håller med, vi har ju som sagt en husbil Dethleffs 5881 som är 223cm. Bara det att den husbil jag kikar (hymer I-414) på samt plåtis (tex Knaus Family) skiljer det bara 2,12 mot 2,05 dvs 7 cm.

Jag var som sagt i stort sett inne på en plåtis för 4 men tvekar nu. "husbilarna" är klart luftigare/rymligare inne med mindre nödlösningar pga karrossen är som den är..

Tack för alla tankar och argument. Det är helt enkelt bara ut och kika, klämma och provköra tror jag.

N

HYMER EXSIS-I 414 är 222cm. bred dvs. 17cm. bredare än ducato plåtis > HYMER Exsis-i 414 - 2016 | Husbilar frÃ¥n Hymer Center i Örebro, Ängelholm, Stockholm och Göteborg
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Små smidiga husbilar vs plåtisar

Japp, stämmer. Jag hade fel uppgift från tysk tidning som gjorde jämförande test mellan små integrerade husbilar. 222cm är det som gäller och det är alltså 17 cm mer dvs inte särskilt mkt ändå. 8,5 cm på varje sida. Kan iofs vara avgörande.

Jakten går vidare på argument, vikt och mått. Tack för alla inspel! Jag är nästan nästan säker på att det blir en Hymer I-414!

N.
 
Toppen