Tommy Dynér
HBK Medlem
Jag hörde på radion att SaudArabien tyckte oljan var för billig så dom minskade produktionen för att få upp priset. Alla vill ju tjäna pengar så det är ju inte mycket konsumenterna kan göra. Det är bara att betala & se glad ut, eller gå.
Nu får vi inte glömma att 2/3 av priset vid pumpen består utav olika skatter. 1/3 av priset är produktionskostnaden som OPEC-länderna delar med transportkostnader till raffinaderier, oljebolag och jag vet inte vad. Så om råoljepriset går upp med några procent slår det inte nämnvärt på priset vid pumpen,
Däremot blev vi grundlurade vid valdebatten 2014 då det lovades att inte röra bensin-/dieselpriserna från flera ledande partier. Vad hände...?
Med argumentet, eftersom råoljepriset var lågt så förlorade staten skatteintäkter, infördes en automatisk indexuppräkning på drivmedelsskatten varje år, inflationen plus 2%. Sedan moms på det.
Troligen har vi per automatik världens högsta drivmedelsskatter inom några år, helt utan djupare debatt.... rätt eller fel, överlåter jag till andra att avgöra.
TommyD