• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Hej på er!
Vi har en Tec Star, byggd på en Mercedes Sprint 2,2 automat.
Förra våren dök det upp ett problem, vi lämnade in den de hittade inget fel, vi körde, det hände igen…sen körde vi i höstas/vintras och våren utan ett ett ända fel. Men nu dyker det upp OFTA.
Problemet är: Vi kommer åkande och kör i 80,1900 varv, inget gaspådrag allt lugnt så än länge, men så ska man börja gasa om man då är lätt på gaspedalen så slutar bilen dra. Då får vi köra in till kanten stänga av motorn och vänta tills displayen slocknar, starta bilen och allt är i sin ordning igen. Men det händer igen vid just 80. Jag har fört anteckningar om hastighet/ väder/ bränsle i tanken (antalet ploppar kvar), nu även om det är backigt eller ej. Gemensamma nämnaren är att vi kör i 80 och det är nedför. Är det någon som kan hjälpa oss att förstå vad händer och varför bara i en viss hastighet? Bör läggas till att det händer inte varje dag men kan hända flera gånger på en och samma dag. Med vänlig hälsning Helén & Michael
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.002
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vår personbil krånglar, den drar inte i mellanåt och stannar jag bilen och stänger av motorn nån minut så går den normalt igen.
Nu ska den in på verkstad för byte eller rengörning av partikelfiltret.

Svarar mig själv som en uppdatering om vår personbil.

Trycker jag ner kopplingen precis som TS-bil så varvar min bil också även om den inte vill dra med växeln i.
Bilmekanikern sa att det inte var partikelfiltret som var felet, på sina instrument såg han att det var turbon.

Nu är bilen inlämnad hos bilverkstan.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.002
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hej på er!
Vi har en Tec Star, byggd på en Mercedes Sprint 2,2 automat.
Förra våren dök det upp ett problem, vi lämnade in den de hittade inget fel, vi körde, det hände igen…sen körde vi i höstas/vintras och våren utan ett ett ända fel. Men nu dyker det upp OFTA.
Problemet är: Vi kommer åkande och kör i 80,1900 varv, inget gaspådrag allt lugnt så än länge, men så ska man börja gasa om man då är lätt på gaspedalen så slutar bilen dra. Då får vi köra in till kanten stänga av motorn och vänta tills displayen slocknar, starta bilen och allt är i sin ordning igen. Men det händer igen vid just 80. Jag har fört anteckningar om hastighet/ väder/ bränsle i tanken (antalet ploppar kvar), nu även om det är backigt eller ej. Gemensamma nämnaren är att vi kör i 80 och det är nedför. Är det någon som kan hjälpa oss att förstå vad händer och varför bara i en viss hastighet? Bör läggas till att det händer inte varje dag men kan hända flera gånger på en och samma dag. Med vänlig hälsning Helén & Michael

Hur gick det, hittade ni felet?

I vårt fall på personbilen så verkar det också bli ett detektivarbete då det visade sig att turbon är hel, nu ska dom börja undersöka givarna.
Eventuellt så slutar det med partikelfilter i alla fall, mekanikern tyckte dock att då borde bilen gå dåligt hela tiden.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.002
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Synd att inte trådskaparen håller oss uppdaterad i sin egna tråd.
Och jag hoppas att det inte blev för dyrt för honom, är det samma fel som jag hade så får vi hoppas att dom inte byter ut hela motorn/växellådan eller avgassystemet för det kommer ändå inte hjälpa.

I mitt fall kostade det ca 4500kr i felsökning utan att dom lyckades lista ut orsaken, är tacksam för den hjälp jag fick för utan den hjälpen hade jag aldrig kunnat lista ut felet själv.
Nu går min bil klockrent igen, beroende på hur man räknar landade kostnaden mellan 200-1000kr + felsökningsavgiften till bilverkstan.

Klart slut..:)
 

Krillekrut

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
32060
Medlemskap
2026
Synd att inte trådskaparen håller oss uppdaterad i sin egna tråd.
Och jag hoppas att det inte blev för dyrt för honom, är det samma fel som jag hade så får vi hoppas att dom inte byter ut hela motorn/växellådan eller avgassystemet för det kommer ändå inte hjälpa.

I mitt fall kostade det ca 4500kr i felsökning utan att dom lyckades lista ut orsaken, är tacksam för den hjälp jag fick för utan den hjälpen hade jag aldrig kunnat lista ut felet själv.
Nu går min bil klockrent igen, beroende på hur man räknar landade kostnaden mellan 200-1000kr + felsökningsavgiften till bilverkstan.

Klart slut..:)
Mm…..och du håller oss inte uppdaterad heller vad var det för fel på din bil? Och vad blev åtgärden?
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Jag håller på för fullt med felsökning och jag tycker nog att jag har uppdaterat er allt eftersom vi testat nya saker som kunde varit felet. Hur mycket vi än vill så kan vi inte bara åka husbil utan måste jobba. Senaste saken vi gjort är att vid 2 tillfällen hällt i en rengöring av partikelfiltret. Nu håller vi tummarna
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.002
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag håller på för fullt med felsökning och jag tycker nog att jag har uppdaterat er allt eftersom vi testat nya saker som kunde varit felet. Hur mycket vi än vill så kan vi inte bara åka husbil utan måste jobba. Senaste saken vi gjort är att vid 2 tillfällen hällt i en rengöring av partikelfiltret. Nu håller vi tummarna
Mina fel försvann direkt när jag bytte drivmedlsstation och bolag.
Det jobbigaste var att tanken var full, blev långkörnig på motorvägen, visste inte om det gick att slanga moderna bilar.

Jag kom på felet då jag fick samma fel på skåpbilen också, båda bilarna tankades alltid på samma station.
 

linalinus

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3497
Medlemskap
2024
Jag håller på för fullt med felsökning och jag tycker nog att jag har uppdaterat er allt eftersom vi testat nya saker som kunde varit felet. Hur mycket vi än vill så kan vi inte bara åka husbil utan måste jobba. Senaste saken vi gjort är att vid 2 tillfällen hällt i en rengöring av partikelfiltret. Nu håller vi tummarna
Låt verkstaden kolla luftmasse mätaren den reglerar luftflödet till brännslet om det inte är ok går motorn i viloläge.
 

Granduca BY

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
26879
Medlemskap
2025
Hej på er!
Vi har en Tec Star, byggd på en Mercedes Sprint 2,2 automat.
Förra våren dök det upp ett problem, vi lämnade in den de hittade inget fel, vi körde, det hände igen…sen körde vi i höstas/vintras och våren utan ett ett ända fel. Men nu dyker det upp OFTA.
Problemet är: Vi kommer åkande och kör i 80,1900 varv, inget gaspådrag allt lugnt så än länge, men så ska man börja gasa om man då är lätt på gaspedalen så slutar bilen dra. Då får vi köra in till kanten stänga av motorn och vänta tills displayen slocknar, starta bilen och allt är i sin ordning igen. Men det händer igen vid just 80. Jag har fört anteckningar om hastighet/ väder/ bränsle i tanken (antalet ploppar kvar), nu även om det är backigt eller ej. Gemensamma nämnaren är att vi kör i 80 och det är nedför. Är det någon som kan hjälpa oss att förstå vad händer och varför bara i en viss hastighet? Bör läggas till att det händer inte varje dag men kan hända flera gånger på en och samma dag. Med vänlig hälsning Helén & Michael

Jag håller på för fullt med felsökning och jag tycker nog att jag har uppdaterat er allt eftersom vi testat nya saker som kunde varit felet. Hur mycket vi än vill så kan vi inte bara åka husbil utan måste jobba. Senaste saken vi gjort är att vid 2 tillfällen hällt i en rengöring av partikelfiltret. Nu håller vi tummarna
Pröva byt bränslefilter, eller slangen mellan pumpen o filtret. Slangen kan lossna bitar o täta igen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.533
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Svar från en novis, skulle det ge fel vid samma hastighet och varvtal?
Gemensamma nämnaren är att vi kör i 80 och det är nedför.

Jag tänkte ett samband med delvis igensatt sill i bränsletanken och nerförsbacke.
En rejäl gissning av mig.

Har du kollat upp lägesgivarna till växellådan som du skrev om.
Jag läste en tråd som handlade om lägesgivarna till växellådan. Jag tror att det gällde robotlådan. Vad jag kommer ihåg skrevs det att det finns det två lägesgivare. Trångt som bara den att byta dom vad jag kommer ihåg.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.533
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Svar från en novis, skulle det ge fel vid samma hastighet och varvtal?
Jag kommer ihåg en gammal tråd som kanske kan hjälpa.
Visserligen en båt, lösningen finns på slutet 14/6.

 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Jag har haft ett liknande fel på en Mercedes Sprinter och en Volvo XC70.
Årsmodell Ca 2005 - 2010. Felet kunde komma oregelbundet och precis
som du skriver fick man köra in till kanten. och göra en omstart.
I båda fallen var det bränslepumpen som var problemet
Hur man felsöker bränslepumpen vet jag inte men det kan möjligtvis
finnas ett felmeddelande någonstans i elektroniken.
 
Toppen