• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Hej på er!
Vi har en Tec Star, byggd på en Mercedes Sprint 2,2 automat.
Förra våren dök det upp ett problem, vi lämnade in den de hittade inget fel, vi körde, det hände igen…sen körde vi i höstas/vintras och våren utan ett ett ända fel. Men nu dyker det upp OFTA.
Problemet är: Vi kommer åkande och kör i 80,1900 varv, inget gaspådrag allt lugnt så än länge, men så ska man börja gasa om man då är lätt på gaspedalen så slutar bilen dra. Då får vi köra in till kanten stänga av motorn och vänta tills displayen slocknar, starta bilen och allt är i sin ordning igen. Men det händer igen vid just 80. Jag har fört anteckningar om hastighet/ väder/ bränsle i tanken (antalet ploppar kvar), nu även om det är backigt eller ej. Gemensamma nämnaren är att vi kör i 80 och det är nedför. Är det någon som kan hjälpa oss att förstå vad händer och varför bara i en viss hastighet? Bör läggas till att det händer inte varje dag men kan hända flera gånger på en och samma dag. Med vänlig hälsning Helén & Michael
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.317
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hade samma problem med vår Ducato. Felsökning resulterade ofta i diagnosen att det var något problem i överföringen "drive by wire" systemet. "Drive by wire" är ungefär som att normalt mekaniska rörelser och förändringar i stället överförs elektroniskt till en mottagare, som sedan i sin tur översätter förändringen till exempelvis "throttle" eller gaspådrag . I mitt fall var det ren klumpighet. Manuell låda, van vid automat, trångt mellan pedalerna och för stora skor. Jag trampade ibland på både gas- och bromspedal och det fixade inte systemet och motorn slutade dra! Men systemet "drive by wire" är lurigt! Våra bilar och dess utrustning är på väg att bli rullande datorer! Fan!!
 
Senast ändrad:

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Wdb906, mer vet jag inte just nu. Bilen och jag är inte på samma plats. Får jag fråga varför du vill veta?// Helén
Det finns ju rätt många olika versioner av motorstyrning och motorkombinationer. så om man ska göra något annat än att gissa behöver man veta vad man har att jobba med så att säga. kan ju hinta att jag jobbar med felsökning innom fordonsbranchen till vardags.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Det finns tydligen fler dom råkat ut för samma problem.
Jag hittade detta på ett forum.

When I posted about this on the forum, the collective wisdom centered arout the brake light switch, because if the ecu thinks the brakes are engaged it won't allow any power. So I reached under the dash and pulled the switch plunger to the "adjusted" position.

Since then, besides local use, the van has been to the west coast Sprinterfest in Oregon and Bonneville Speed Week in Utah, as well as other minor excursions. Its been flawless since the brake switch adjustment. Time will tell...

Edit: The mechanic at the Sprinterstore also mentioned the possibility of the potentiometers needing to be in agreement for the ecu to get the signal from the accelerator pedal.
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Kan jag maila eller skicka direkt till dig på något sätt? mvh Helen

Det finns tydligen fler dom råkat ut för samma problem.
Jag hittade detta på ett forum.

When I posted about this on the forum, the collective wisdom centered arout the brake light switch, because if the ecu thinks the brakes are engaged it won't allow any power. So I reached under the dash and pulled the switch plunger to the "adjusted" position.

Since then, besides local use, the van has been to the west coast Sprinterfest in Oregon and Bonneville Speed Week in Utah, as well as other minor excursions. Its been flawless since the brake switch adjustment. Time will tell...

Edit: The mechanic at the Sprinterstore also mentioned the possibility of the potentiometers needing to be in agreement for the ecu to get the signal from the accelerator pedal.
Tack snälla
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Det finns tydligen fler dom råkat ut för samma problem.
Jag hittade detta på ett forum.

When I posted about this on the forum, the collective wisdom centered arout the brake light switch, because if the ecu thinks the brakes are engaged it won't allow any power. So I reached under the dash and pulled the switch plunger to the "adjusted" position.

Since then, besides local use, the van has been to the west coast Sprinterfest in Oregon and Bonneville Speed Week in Utah, as well as other minor excursions. Its been flawless since the brake switch adjustment. Time will tell...

Edit: The mechanic at the Sprinterstore also mentioned the possibility of the potentiometers needing to be in agreement for the ecu to get the signal from the accelerator pedal.
Tack för att du delar med dig av din kunskap. Nu är det här testat, men det hjälpte inte. // Helén
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har haft ett liknande problem på min 616cdi. Då slutade turbon att ladda ibland, omstart hjälpte till nästa gång osv.
På min var det denna styrventil som fick bytas.

20240703_120351.JPG

Fick hjälp av en superduktig Sprinter-mek på VeHo truck i Västerås.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag har haft ett liknande problem på min 616cdi. Då slutade turbon att ladda ibland, omstart hjälpte till nästa gång osv.
På min var det denna styrventil som fick bytas.

Visa bilaga 235123

Fick hjälp av en superduktig Sprinter-mek på VeHo truck i Västerås.
Ok, tryckomvandlaren. Den är ett relativt vanligt förekommande fel på Ducato också.
Men jag hade andra fenomen när min inte ville vara med längre.
 
Toppen