• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slut resultat Robotlåda.

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Auktoriserad Fiat ”Komponentbytar” verkstad i Södermanland :
Jag lämnad in min husbil på 2 årsservice, blir upprings av verkstadschef som informerad mig om dåliga nyheter, slavcylinder läcker olja vilket är ett vanligt fel på robotlåda ”7500 mil”.

Kostnadsförslag för åtgärd:
Byte av slavcylinder, samtliga komponenter i kopplingen, ink dubbelmasse svänghjul +
arbetskostnad kostar 41 500 kr.

Husbilsverkstad i Kolbäck ”reparatör”.
Slavcylinder provtrycks med resultatet tät. Bromsolja läcker i tätning mot VX-låda byts för några kr.
Reparatör upptäcker ett vinande ljud från motorn, misstänker turbo… åtgärd byte av slangklämma och missljudet försvinner. Uppkoppling mot mjukvara, inga fel finns.

Summa besparing:
40 000 kr.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jaha, du får ta det på ett positivt sätt, och se det som gratis bränsle, kanske några år framåt i tiden...... Dessutom så tror jag det var nytt prisrekord på byte av koppling även med robotlåda med god marginal:applaus:.

M.v.h. JANKRO.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Det hade varit intressant om du konfronterat Fiat verkstaden med denna information, hade gärna velat höra hur de kan förklara/rättfärdiga denna skillnad i kostnad för kunden. Skulle de vara ärliga? "Vi reparerar inte, vi bara byter grejer"...
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Det hade varit intressant om du konfronterat Fiat verkstaden med denna information, hade gärna velat höra hur de kan förklara/rättfärdiga denna skillnad i kostnad för kunden. Skulle de vara ärliga? "Vi reparerar inte, vi bara byter grejer"...
Godmorgon, har mailat och väntar på svar.
Det finns ju också möjligheten att fina verkstaden också upptäckt detta när och om dom påbörjat jobbet med bilen på lyften.
De var helt klara med felsökningen, därav priset 41 500
 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Auktoriserad Fiat ”Komponentbytar” verkstad i Södermanland :
Jag lämnad in min husbil på 2 årsservice, blir upprings av verkstadschef som informerad mig om dåliga nyheter, slavcylinder läcker olja vilket är ett vanligt fel på robotlåda ”7500 mil”.

Kostnadsförslag för åtgärd:
Byte av slavcylinder, samtliga komponenter i kopplingen, ink dubbelmasse svänghjul +
arbetskostnad kostar 41 500 kr.

Husbilsverkstad i Kolbäck ”reparatör”.
Slavcylinder provtrycks med resultatet tät. Bromsolja läcker i tätning mot VX-låda byts för några kr.
Reparatör upptäcker ett vinande ljud från motorn, misstänker turbo… åtgärd byte av slangklämma och missljudet försvinner. Uppkoppling mot mjukvara, inga fel finns.

Summa besparing:
40 000 kr.
Vilken verkstad var det i Södermanland???????
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det skall vi nog vara lite försiktiga med att publicera, vi har bara hört ena sidans version.
Absolut, det kan finnas "men kanske" som tappas bort, men det verkar ju som de var klara med felsökningen och priset var satt på reparationen, och då återstår om det funnits sådan ärlighet när/om de förhoppningsvis hade insett var läckaget var att de hejdat sig och bara fixar läckan. Vilket man kan hoppas och tro på.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De kanske hade åtgärdat felet på det sättet, men tagit betalt enligt offerten?

Pålle

Jag tycker att det är lite synd att skriva sådant här, många är beroende av verkstäder och att då späda på misstänksamhet är inte bra.
Även de som jobbar på verkstäder är till absolut största delen ärliga människor som försöker göra ett bra jobb och rätta till de fel som blir och
hjälpa sina kunder. De är inte oärligare än andra i samhället.
 

Micke063

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
35983
Medlemskap
2023
Absolut, det kan finnas "men kanske" som tappas bort, men det verkar ju som de var klara med felsökningen och priset var satt på reparationen, och då återstår om det funnits sådan ärlighet när/om de förhoppningsvis hade insett var läckaget var att de hejdat sig och bara fixar läckan. Vilket man kan hoppas och tro på.

M.v.h. JANKRO.
Absolut, hade det varit på de verkstäder jag arbetat på, så hade man fixat läckan när man upptäckt den vid påbörjandet av reparationen. Om man nu hade upptäckt den, vill säga. Tror ingen verkstad medvetet vill lura någon kund även om det är lätt att tro det pga de höga priserna.
 

Micke063

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
35983
Medlemskap
2023
Jag tycker att det är lite synd att skriva sådant här, många är beroende av verkstäder och att då späda på misstänksamhet är inte bra.
Även de som jobbar på verkstäder är till absolut största delen ärliga människor som försöker göra ett bra jobb och rätta till de fel som blir och
hjälpa sina kunder. De är inte oärligare än andra i samhället.
"Även de som jobbar på verkstäder är till absolut största delen ärliga människor som försöker göra ett bra jobb och rätta till de fel som blir och hjälpa sina kunder."
Absolut, så är det. Är väl inget konstigt med det, alla vill väl göra bra i från sig?
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Lämnar man en offert på 41000:- för reparation så måste man väl veta vad som är fel. Ingår det inte i felsöknng tex. att provtrycka för att se om det läcker ? Vem hade fått betala om dom bytt det som står i offerten fast det inte var det som är felet?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Problemet är väl att mekanikern hade fått en arbetsorder där det stått byte av alla de delar som ingick i offerten.
Jag tror inte det hade stått felsökning en gång till.
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
Problemet är väl att mekanikern hade fått en arbetsorder där det stått byte av alla de delar som ingick i offerten.
Jag tror inte det hade stått felsökning en gång till.
Men inte helt ovanligt att felirsaken upptäcks när man börjar skruva och tar tag i problemet.
Och kunden får en glad överraskning.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Oärlighet eller inte beror på människan, frestad av tillfället.

Det finns på rak arm ingen bransch som har så ogenomskinlig prissättning och med så stora belopp som fordonsverkstäder.
Visst kan det finnas giltiga orsaker till detta, men faktum kvarstår.
 
Toppen