• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slut på friheten?

F

F.d. 29925

Guest
Råkade bläddre i RTL:s textutbud under gårdagens kval till dagens F1-tävling i Monaco.
Till min fasa läste jag att Tysklands finansminister håller på att snickra på en avgiftsbeläggning )MAUT) på tyska vägar i form av Vignet.
(Han skulle ta med sig förslaget till ett möte med samarbetspartierna i början på Juni.)

Nog inte många politiker som kan låta bli att pungslå allmänheten, så det är väl bara att vänta och se vad som kommer ut av detta.:mad:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Slut på friheten?

Så blir Fermarn bält tunnel dyr pr. enhet.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Slut på friheten?

Inga problem med bil under 3,5 ton och de fina vanliga vagarna i Tyskland! Samma sak i Schweitz som vi korde genom forra veckan. Njut av resan, inte bara malet. Jyrki
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Slut på friheten?

Jo vist om prisen blir samma som i Schweiz.
Om vi alla åkar på Schweiz'es motorväga - året runt - da fik vi som vi betalar.
Det njutar Schweiz att vi inta gjör.

När kommer Danmark med ?
Jag betalar redan 14.400 Dkr årligen i avgift.
Husbil < 2800 kilo < 6 meter.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Slut på friheten?

Ganska förståligt att politiker vill ta betalt för att turister använder deras vägar. Hade jag oxå.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Slut på friheten?

Vad tyckes turismens minister?

Det sägs att han heter Cam Ping Van'g i Kina och transportministeren i Tyskland som är av kinesisk härkomst och heter Um Lei Tung.

Eller jag minns fel?

:rolleyes:

( :D)
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Slut på friheten?

Vad tyckes turismens minister?

Det sägs att han heter Cam Ping Van'g i Kina och transportministeren i Tyskland som är av kinesisk härkomst och heter Um Lei Tung.

Eller jag minns fel?

:rolleyes:

( :D)

Hej,

Det verkar som alltfler länder upptäcker den svenska (skandinaviska) modellen att använda bilen som mjölkko. (Fordonsskatten subventionerade mjölken en gång i tiden enligt politikerna) Som vanligt är det nog inga större protester från oss i Norra Europa dock så blir det rejäla protester i Södra Europa när de försöker sådant. Bättre med avgiftsbelagda vägar så kan man köra runtom och samtidigt få vidga sina vyer med större frihet.

Um Lei Tung? Nej nog heter han väl Peter Ramsauer även om det låter som Tji Peng Tom Pung :twitcy:

Trevlig söndag,
Nisse o Nana
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Slut på friheten?

Det som verkligen inte behövs för att leva - kan beskattas.
Det är inte absolut nödvändigt att resa.
Varken på land, till sjöss eller i luften.
Transporter och infrastruktur kan göras med offentliga eller lågenergi transporter.

Därför bättre, om husbilar kan komma mer till begreppet boende och fordonet (chassi) komme att vara mer till låg energi och inte kärnan i fordonets användning.
Inte lätt för ett fordon med ett tvärsnitt som en ladugårdsdörr. :)
Men vi kan visa och göra våra ansträngningar.
Energi mess är naturligtvis en skatt objekt.
Användning av vägar är ett sätt att beskatta indirekt.

Nej friheten är inte slut - du kan cykla, springa eller gå - det är gratis och friskt.
:oops:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.196
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Sv: Slut på friheten?

Cykla?
Nej, cykla efter våra vägar runt om i Sverige går allt sämre. Vajerräcken och andra konstruktioner motverkar allt mer cykelturismen. Det enda som görs för cykling är promenadvägar i städerna. Promenadvägar som ofta är farliga för cyklister; det är fler cyklister som skadas än bilister, var det inte så.

Johan K.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Slut på friheten?

Cykla?
Nej, cykla efter våra vägar runt om i Sverige går allt sämre. Vajerräcken och andra konstruktioner motverkar allt mer cykelturismen. Det enda som görs för cykling är promenadvägar i städerna. Promenadvägar som ofta är farliga för cyklister; det är fler cyklister som skadas än bilister, var det inte så.

Johan K.

Tycker du verkligen att det är så illa, vägar med vajerräcken är ju ganska få, och kanske behöver man inte cykla just där? Jag tycker nog att hela Sverige är fullt med fantastiska cykelvägar som ofta går parallellt med de stora vägarna? dessutom ser jag att det byggs en del cykelbanor också! :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Slut på friheten?

Ja, ja och när vi använder all vår egen producerad el för fordonen - vad ska då beskattas?
Skatt fungerar som en regulator av verksamheten.
De som kan vara aktiv - ha förmåga att betala skatt. ;)
Vägarna och fordon är fortfarande ett objekt.
I Danmark kommer nu att stimuleras mer arbete i låga skatter.
Men rörligheten hämmas av skatter.:rolleyes:
Verkar friheten slut när skatte-oket pressar, så jag inte råder tvekan om - det har varit där sedan slaveri eller och samhället började.

Du kan bära - andra människor saknas att bära.

Men den gyllene roten' - vår husbil.

Betala dina drömmar.
:oops:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Slut på friheten?

Cykla?........................ det är fler cyklister som skadas än bilister, var det inte så.

Johan K.

Njae - var det inte fler fotgängare som skadades av cyklister än av bilister? Eller missuppfattade jag det?
:wideeyed:
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Slut på friheten?

BredoMobil!
"Transporter och infrastruktur kan göras med offentliga eller lågenergi transporter."

Det verkar som du tror att Sverige bara består av stotstadsområden.
Där jag bor, och flera med mig, får vi se oss om ett par mil fågelvägen för att hitta "offentliga" transporter. Och det mitt i "tätbebyggda" Skåne.
"Lågenergitransporter", javisst, men det tar lite emot att cyckla 3-4 mil för att handla 1 l mjölk och lite fredagsmys. Eller storhandla, vilket vi oftast gör, så man nog fick skaffa släpkärra för att få hem grejorna.

Men husbilåkandet är ju en hobby, ingen nödvändighet, så att beskatta det än mer ses kanske som rimligt för somliga, men jag inte är speciellt fötjust.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Slut på friheten?

de kommer att bli avgift på tyska autoban,,va så säker,,vi har en pöjk-pöjk,,han jobbar på trafikverket i göteborg,vi kommer att få motorvägsavgift i sverige också,,de jobbas inom eu för dessa miljöskatter,,trafiken som helhet skall ju minska,,än så länge ett rykte,,tyvärr tror ja själv på detta,,på grund av eu-s miljömål, trängselskatten i göteborg är bara förnamnet,, vi får väl se,,ove,,,

de som grämer mej ock att man blir förbannad,,de är ju att alltid så är de pengarna som styr miljön,,detta gör mej förtvivlad,,de har alltid varit så,,dom som har kapitalet kommer alltid undan,,men dom som inte har råd att köpa en modern o ny husbil får stiga av först,,detta är för mej fördj--ligt,,det är dessa människor som har de största behovet av denna frihet,,så e de överallt,,till min stora förfärliga fasa,,precis hos dessa goa medlemmar ligger mitt jobb,,men vem fan bryr sej om det,,själv blir ja bara ledsen när man ser att kapitalet styr de mesta,,

skit i detta inlägget,,men mina känslor ligger i varje fall där,,
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Slut på friheten?

TomB
Hoppas att du förstår att det inte är min åsikt eller beslut jag talar om här.
Politisk attityd - vilket jag tycker är väldigt generell.
I utkanten Danmark har märkas av krisen mycket hårt, även att Danmark har dess huvudstad och administrativa centrum, relativt långt bort från fastlandet - absolut inte i centrum.
Man tror också att kollektivtrafiken kan fastställas med förnuft i västra och norra Jylland.:rolleyes:
Befolkningstätheten är mindre där - 1 % av vad det är i Köpenhamn.
Därför lämnas utkanter Danmark.
Individualism och individuell transport är dock egenskaper som ligger till grund för utveckling och innovation.
Vi kan knappt leva utan annat eller våra samhällen stagnerar.

Danmark är världens mest dyrt för husbilen - en modern komplement till frihet.
Så jag tycker danskarna känner skattetrycket och begränsning av frihet, vare sig det är på årsavgifter eller köp av fordonet.

Hjälper det att protestera :confused:

Jag föredrar att motverka skattebördan för kreativitet på sin egen förbrukning.
Har sparat pengar genom att utveckla låg kostnad tips till andra / själv, i HBK forum regi, och från andra.

Tack till HBK forum.

Här uppmuntrande andra till kreativitet.
;) :)

----------

Om det blir en vinjett för motorvägskörning i Tyskland - använd landsvägar - vi är många som redan gör.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Slut på friheten?

trängselskatten i göteborg är bara förnamnet,, vi får väl se,,ove,,,

Till skillnad mot i utlandet drabbar trängselskatten i Göteborg enbart oss svenskar. Man kan ju hoppas att EU inför liknande bestämmelser för övriga länder. Det lär väl dröja innan Norge ansluter sig till EU förstås!
 
Toppen