• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slut för personbilar över 3500kg?

I

Ice-Man

Guest
Sv: Slut för personbilar över 3500kg?

Knut: Vad hände med de som hade fordon som väger över 7500 kg? Fick de då C?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den gamle grensen i både Norge og Tyskland var 7500 kg for vanlig kjørekort, så det var ikke noe problem.

F

F.d. 28371

Guest

Knut! Han spør om de som har kjøretøy med totalvekt over 7500kg. Det er vel ikke hvor stort kjøretøy man har, men hvilket førerkort man har og når det er utstedt første gang. De over 7500kg måtte vel ha det som tidligere het klasse2? Idag må man ha C.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hadde de en bil over 7500 kg så hadde de fra tidligere allerede konvertert til C-kort, den overgangen kom nesten 10 år tidligere fra klasse-2 til CE. Vi som konverterte for rundt 10 år siden fikk C1E, i begge tilfeller så var det bare en legeundersøkelse og betale litt for det nye kortet. Fikk den gangen kortet for 10 år, ved fornyelse i år så ble det bare 5 år til neste gang.

De gamle grønne bøkene ga rett til å kjøre biler opp til 7500 kg i klasse 1 og ubegrenset i klasse 2, klasse 2 måtte fornyes etter noen år. Klasse 1 fikk vi opprinnelig til vi fyller 100!
Det store rosa kortet hadde en påstempling om vekt opp til 7500 kg frem til 1996, de siste med slike rosa kort hadde ikke mer enn 3500 kg. Det var problemer i noen land med de gamle kortene.

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Husbilar kommer också fortsättningsvis också att klassas som Pb2. Det är körkortsbehörigheterna som kommer att förändras. B för Pb2 under 3,5 ton, C1 för Pb2 upp till 7,5 ton och C för Pb2 över 7,5 ton.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Janne49 har vi inte hört något mer av och det kan jag förstå med det bemötandet han fick här.

Han vänder sig hit för att höra om det liggen någon sanning i ett rykte han hört och blir anklagad för att ljuga och förväntas lämna ut namn på den person som talade om ryktet för honom. Vad någon skall med det namnet till förstår jag inte.

Janne49 skall ha tack för att han försökte skaffa fakta här istället för att bara sprida ryktet vidare.

F

F.d. 6081

Guest

Hoppas att det snart blir klart ang kortklasser m,m,m Själv har jag B och D behörighet, kör i dag yrkesmässig trafik dagligen med buss. Även till bussen som då kan bäga upp till 28 ton full lass. så får jag hänga på en släp upp till 750 kg.
HB som vi har idag väger 4,5 ton. skulle nog kännas lite vemodigt att hehöva sätta sig och läsa för ett nytt körkort igen.

Det skulle nog vara som förr. tog man ett kort med behörighet D så fick man auomatiskt C.. tog man Behörighet B så fick man A.

Kör buss , då kan jag ha max last med betalande passagerare upp till 70 Pers i en dubbeldäckare eller en ledvagn 18 meter och köra jorden runt. Men jag får inte ta en betalande passagerare i en Taxibil och flytta den en meter.

ojojoj Dessa lagar..:spinny::spinny::twitcy:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Janne49 har vi inte hört något mer av och det kan jag förstå med det bemötandet han fick här.

Han vänder sig hit för att höra om det liggen någon sanning i ett rykte han hört och blir anklagad för att ljuga och förväntas lämna ut namn på den person som talade om ryktet för honom. Vad någon skall med det namnet till förstår jag inte.

Janne49 skall ha tack för att han försökte skaffa fakta här istället för att bara sprida ryktet vidare.

Instämmer helt, Roger67
Med sådana attityder skrämmer man bort presumtiva medlemmar.
Janne49 lär i alla fall inte bli medlem!
Tack, Janne och tack Roger!

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Varför skulle inte Janne49 bli medlem? Vad i tråden skulle skrämma honom? Här har många försökt förklara vad som skrivits i många andra trådar. Jag har också flera gånger försökt att bidra med vad jag vet i frågan. Vad är det som skulle göra att Transportstyrelsen skulle välja att ta bort Pb2 och ersätta det med husbil? Problemet är inte Pb2 eller husbil utan övergångsregeln som möjliggör för de som tagit körkort före 1 jli 1996 som inte har någon totalvikt på sin B behörighet. Det finns fler liknande problematik i körkortsbehörigheterna som kommer att rättas upp med den nya körkortslagen 2013. Husbilsklubben kommer att vara remissinstans vid eventuell förändring av Pb2 varför klubbens medlemmar kommer att få information så fort något händer.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hej!
Har hört på rykten att PB-2 ska tas bort, är det någon som vet hur det kommer att bli?
Blir ju jättefel för alla som bara har B-kort men har en bil som har en totalvikt över 3500 kg.
Hej Janne 49
Kom igen nu och ta steget fullt ut och se till att bli medlem du gjorde en toppen grej du fick till en debatt i en gråson.
Det var kanon bra det är säkert någon som blev trampad på en öm tå men det bjuder vi på. De som nu har förtunga bilar och inte rätt behörighet bör väl kunna kolla själva vad som händer. Det måste väl ligga i deras eget intresse och vidta de mått och steg som de finner vara lämpliga.
===============================================
Drutten 2179:music-icon:

Senast ändrad:
Toppen