• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slut för personbilar över 3500kg?

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022
Hej!
Har hört på rykten att PB-2 ska tas bort, är det någon som vet hur det kommer att bli?
Blir ju jättefel för alla som bara har B-kort men har en bil som har en totalvikt över 3500 kg.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Slut för personbilar över 3500kg?

Hej Janne49

En följdfråga.
Varifrån har du hört dessa flera rykten ?

- Jag ser verkligen framemot ditt svar.

T

Senast ändrad:

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022

Hej T Rantzow!
Jag är på gång att köpa husbil med totalvikt på 3500kg, jag ville att säljaren skulle registrera om den till 3850kg för att lastvikten är för liten innan jag köper den. Säljaren säger då att han är tveksam till att göra det för han har hört från "säker" källa att han inte kommer att kunna köra bilen på B kort pga den här ändringen om inte jag köper bilen efter det att den blivit omreggad.
Jag vill tacka den HBK medlem som kontaktade mig, han var säker på att det här påståendet bara var skitsnack.
MVH/Janne

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej igen Janne49

Har denna säljare något namn ? ( Troligtvis inte )

[FONT=&quot]T[/FONT]

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Det verkar bara vara dåliga rykten. Även om reglerna skulle ändras, så måste det finnas dispensmöjligher. Lagstiftarna för just detta ärende skulle annars sitta ute i blåsväder.
Ändras lagstiftningen, så måste det finnas övergångslösninger för de som har köpt husbilar när reglarna var annorlunda.
Det stämmer att vissa regeländringar kommer att genomföras betr. husvagnar och dragvikten men här kommer reglerna att lättas.
:)

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Förändring av Pb 2 finns inte idag vad jag vet. Har förhört mig med de kontakter jag har på Transportstyrelsen. Vad som kommer framöver är förändring av körkortlagen vid införande av tredje körkortsdirektivet. Ny körkortsklass C1 för tunga fordon upp till 7,5 ton. Och där kommer de flesta husbilar att hamna. En för ändring har ju redan skett med införande av yrkeskompetensbevis. Detta gör att det kommer att bli lättare att ta de högre behörigheterna C1 och C när mycket av de teoretiska kommer att flyttas till yrkesförarutbildnngen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Denne endringen er den som ble innført i Norge i for litt over 10 år siden.
Gjør de som det ble gjort i Norge en kort overgang på et par år hvor alle med gamle B-kort får C1 med bare en legemelding så pass på å få konvertert.
Mitt C1E kort gjelder faktisk i hele verden! Ved fornyelse så må ny legemelding medbringes.

I

Ice-Man

Guest

Undrar då, om det införs, vad som händer med de som har PB2 som väger över 7,5 ton? Får man C-kort då? Annars kan man ju inte framföra sitt eget fordon. Blir väl dispenser då kanske...
Min husbil har en totalvikt på 20.840 kg.

O.T. Egentligen är det vansinnigt att de inte satt en viktgräns, låt säga på 7,5 ton redan från början med PB2. Det är ju inget som borgar för att man kan framföra fordonet säkert bara för att man haft B-behörighet sedan minst 1/7 -96. Å andra sidan finns det säkert de som kör sämre fast de har fullspäckat körkort :)

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022

Hej igen Janne49

[FONT=&quot]Hej igen T Rantzow![/FONT]
Jag förstår inte vad du menar. Alla har väl ett namn, men det skulle aldrig falla mig in att skriva ut det här. Det är illa nog som det är.
MVH/Janne

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Snacka om storm i ett vattenglas. Men man skall kanske inte vara för snabb att rega upp från 3,500 till 3,850 men vet aldrig vad våra politiker hittar på nästa gång.

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Undrar då, om det införs, vad som händer med de som har PB2 som väger över 7,5 ton? Får man C-kort då? Annars kan man ju inte framföra sitt eget fordon. Blir väl dispenser då kanske...
Min husbil har en totalvikt på 20.840 kg.

O.T. Egentligen är det vansinnigt att de inte satt en viktgräns, låt säga på 7,5 ton redan från början med PB2. Det är ju inget som borgar för att man kan framföra fordonet säkert bara för att man haft B-behörighet sedan minst 1/7 -96. Å andra sidan finns det säkert de som kör sämre fast de har fullspäckat körkort :)

Husbil kan ha vilken vikt som helst och registreras som Pb2. Detta för att Vägverket (nuvarande Transportstyrelsen) tog ett beslut om att inte införa en bilklass för husbilar.

För att framföra fordon över 3,5 ton krävs idag C behörighet. Om man inte omfattas av undantagsregeln (körkort tagit före 1 juli 1996).

Senast ändrad:
F

F.d. 3077

Guest

Ska man skratta eller gråta????
Halva husbilskåren vill va laglig andra inte.När trenden med stora garage kom diskuterade jag med många märkesrepresentanter på mässor i dessa orimliga konstruktioner ,med ett garage två meter bakom bakaxeln,med en skoter i när bilen från början var så gott som maxlastad,svar överlag ,detta begrep inte jag!!.
Alla våra föregående husbilar har varit mycket överlastade,särsilt bak,nu har vi en 3 axlad så dessa problem är så gått som undanröjda.
Varför jag skriver detta är att vi har varit 37 år i tungtransportbranchen med ca,99% av alla transporter fodrade dispenser och poliseskort.
Innom även denna gren tycktes det att det bästa settet är att vare OKUNNIG???
då kan man skylla på det.
Det går hem i Sverige men inte någon annan stans i Europa,var så säkra på det.det är bara att betala böter på plats ,oftast inga småpengar,samt åtgärda saken innan fortsatt färd
Skall ocså nämnas att varje dispensansökan till Vägverket med axeltryck och totalvikt skulle STÄMMA med verkligheten.
Men men,i Sverige kan man vara ute och köra från norr till söder i veckor utan att se Polisen.
Bernt

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Janne

Citat: Jag förstår inte vad du menar. Alla har väl ett namn, men det skulle aldrig falla mig in att skriva ut det här !!!

Janne, nu är det jag som inte förstår dig.
Menar du att det skulle innebära en fara om du avslöjar namnet på företaget eller säljaren som sitter inne med denna ytterst intressanta nyhet om förändringen av PB2 ?

Jag kan inte anse att min fråga till dig är så konstig ifall man undrar vem din ” säkra källa ”är, jag menar, har du sagt A får du säga B.
Anledningen är att din frågeställning framkallar en onödig osäkerhet för de som inte har C-kort och kör tungt.

Måste påstå att ditt inlägg känns väldigt påhittat om att just DU har hört flera rykten att det är snart Slut för personbilar över 3500kg.

Beklagar Janne, men så tolkar jag dig när du mörkar ner din egen fråga till oss i HBK.

Mvh T

F

F.d. 13313

Guest

Hej igen Janne49

[FONT=&quot]Hej igen T Rantzow![/FONT]
Jag förstår inte vad du menar. Alla har väl ett namn, men det skulle aldrig falla mig in att skriva ut det här. Det är illa nog som det är.
MVH/Janne

Hej Janne,
Det är tyvärr så här myter, rykten och sägner skapas, därför är motfrågan för att verifiera ryktet OM det finns ett namn på personen som startade det. Om inte ser jag mer denna tråd som en debatt. (vilket kan vara lika underhållande det)

/Johny

E

ernst2169

Guest

Hej Janne

Citat: Jag förstår inte vad du menar. Alla har väl ett namn, men det skulle aldrig falla mig in att skriva ut det här !!!

Janne, nu är det jag som inte förstår dig.
Menar du att det skulle innebära en fara om du avslöjar namnet på företaget eller säljaren som sitter inne med denna ytterst intressanta nyhet om förändringen av PB2 ?

Jag kan inte anse att min fråga till dig är så konstig ifall man undrar vem din ” säkra källa ”är, jag menar, har du sagt A får du säga B.
Anledningen är att din frågeställning framkallar en onödig osäkerhet för de som inte har C-kort och kör tungt.

Måste påstå att ditt inlägg känns väldigt påhittat om att just DU har hört flera rykten att det är snart Slut för personbilar över 3500kg.

Beklagar Janne, men så tolkar jag dig när du mörkar ner din egen fråga till oss i HBK.

Mvh T

Mycket bra skrivet!
Tack.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Nu får vi väl skärpa oss lite det är väl inget konstigt att det kommer en skärpning på sikt.
Det kan ju inte vara rätt att personer med B-kort skall framföra ett fordon med en totalvikt som stämmer överens med en lastbil där det krävs C-behörighet eller en buss som kräver D behörighet.Tänk om man hänger på en husvagn så är det som en långtradare.
Någon stanns får gränsen dras tycker jag.
Skulle det bli en förändring med en skärpning skulle det bli köparens marknad på bilar över 3,5 ton.Så tänk er noga för om ni har B- körkort
Undantaget borde tas bort på sikt ett nytt körkort bör tas fram så man vet vad som gäller.Jag tror inte man får ett nytt körkort i brevlådan det blir nog en ny vända på skolbänken vad det nu innebär.
Husbilarna blir ju allt tyngre många går väl redan med överlast tror jag.
Bra var att du inte uppgav försäljaren vid namn. Han gav bara ett råd vad han tyckte sedan var det upp till köparen att välja väg.
mvh Drutten:music-icon::music-icon:

Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest

Nu får vi väl skärpa oss lite det är väl inget konstigt att det kommer en skärpning på sikt.
Det kan ju inte vara rätt att personer med B-kort skall framföra ett fordon med en totalvikt som stämmer överens med en lastbil där det krävs C-behörighet eller en buss som kräver D behörighet.
Någon stanns får gränsen dras.
Köpa en bil med en totalvikt över 3500kg med B-behörighet kan vara riskabelt.
Skulle det bli en förändring med en skärpning skulle det bli köparens marknad är jag rädd för.
Så tänk till några gånger vad skall jag göra. Det räcker att få kortet återkallat så försvinner dispansen då blir det besvärligt.Vad gör vi då??
Rätt av dig är att inte hänga ut en försäljare på nätet bra att du stod imot.
:music-icon::music-icon:2179Drutten

Jag håller delvis med dig Drutten. Någonstans tycker jag också att gränsen skall gå. Kanske är det de 7500 kg som är rätt.

Däremot har jag svårt att förstå din ganska lättsinninga inställning till att bli av med körkortet. Det blir man bara om man bryter mot reglerna, kör för fort eller med sprit i kroppen. Det är egna val man gör. Så väljer man att chansa med sprit eller fart så har man gjort ett tokigt val. Det är inte myndigheternas val utan helt och hållet ditt eget. Dom gränser som finns är för din, min och alla andra trafikanters trygghet. Tumma inte på dom reglerna.

Senast redigerad av en moderator:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Jag håller delvis med dig Drutten. Någonstans tycker jag också att gränsen skall gå. Kanske är det de 7500 kg som är rätt.

Däremot har jag svårt att förstå din ganska lättsinninga inställning till att bli av med körkortet. Det blir man bara om man bryter mot reglerna, kör för fort eller med sprit i kroppen. Det är egna val man gör. Så väljer man att chansa med sprit eller fart så har man gjort ett tokigt val. Det är inte myndigheternas val utan helt och hållet ditt eget. Dom gränser som finns är för din, min och alla andra trafikanters trygghet. Tumma inte på dom reglerna.
Jag har kortet kvar efter 47år med rätt behörighet det talar väl sitt tydliga språk.
Jag menade oss alla med inriktning på att köra bil på ett undantag från viktklasserna då är man ute på tunn is om man skulle förlora kortet.
Det kan hända den bäste. I våran ålder kan det bli svårt att ta den högre behörigheten tror jag.
mvh
Reidar

Senast ändrad:

ellerto

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2025

Läste att Bil o Husvagn kommer få nya viktgränser, om bara bilen klarar tyngre vagn så kan ekipaget
få väga upp till 4250 kg. Och detta efter en kortare utbildning. Det talas om en halvdags utbildning.
Kanske dags att ta efter Tyskland och Norge att körkort införs för husbilar upp till 7,200 kg typ
begränsat C kort. (ej yrkestrafik)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

EU klasse C1 gjelder kjøretøy opp til 7500 kg tillatt totalvekt, fortsatt så er det maks 750 kg slep hvis en ikke har C1E som gir tillatt vogntogvekt opp til 12000 kg med noen begrensninger.

Den usikkerhet som denne tråden viser tilsvarer hva vi hadde i Norge fram til ca. 1998 da C1 overgangen ble vedtatt. Gamle kort fra før 1 oktober 1996 kunne i en periode på 3 år byttes i C1E mot en liten avgift og en legekontroll.
Etter denne korte overgang så var det helt slutt på biler over 3500 kg på personbil kort klasse B. Samme overgang er utført i Tyskland, men med noe lengre overgangstid, UK holder også på med denne overgangen.

Toppen