• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slick 50-behandling Motor.

F

F.d. 29797

Guest
Hej.

Sitter här och funderar på att göra en behandling på motor och växel-låda.
På www. Seabeach Trading AB finns det att medel som heter Slick 50 som man slår
i oljan på både motor och v-lådan, detta kommer att minska friktionen och
slitage. Skyddar särskilt vid kallstart då 80% av slitatet normalt inträffar. Motorer som
behandlas med Slick 50 har upp till 50% mindre slitage samt lägre energi-
åtgång.Efter ca 300-500 mil är PTFE-partiklarna inarbetade i motorns slit-
ytor och behandlingen är klar, och skall då hålla i 80000 km. Har en Fiat
Ducato 1,9TD-99. Motor och v-låda kommer att snurra lättare,vilket även
gör att man får ut lite mer motoreffekt, och det är väl inte fel om det stämmer.
Är det någon som har prövat och erfarenhet av detta.

tommyg
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Spartips, avstå från den utgiften, det blir bäst för plånboken!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Antagligen har du rätt, Bengt!

Jag brukar resonera som så, att om det där undermedlet verkligen är så bra som det sägs så hade bilfabrikanten hällt i det redan från leverans eftersom det skulle vara ett lika bra säljargument för dem som det är för tillverkaren av undermedlet (puh, lång mening).
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Hej igen .
Det ligger nog lite i vad du säger. Men man kan ju undra om det är lika ställt med OMEGA 690
som skall slås i växellådan , varför inte tillverkaren slår i detta vi leverans av ny bilar om det nu
skall va så bra som påstås.

Tommyg
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Använde något liknande medel i min F.D. MC och märkte ingen förändring mer en på ett ställe och det var i PLÅNBOKEN.
Så mitt råd är: Glöm de, hls kurt
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Hejsan.

Trodde inte att detta så kallade mirakelmedel såldes ännu.
En fråga skull du köpa en antirynkräm för 1000Kr, knappast, det är samma sak med Slick 50 mm undermedel,
Någon vill tjäna pengar på godterogan människor.

Använd bra syntetoljor i motor och växellåda.

Tyckte Jägarn :D
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: Slick 50-behandling Motor.

tommyg;

Hej.Jag har använt en liknande teflontillsats för c:a 20 år sedan med namnet Lubri-Lon.Nu är det ju så att våra oljefilter är så effektiva att teflon(ptfe)partiklarna fastnar däri.För att undvika detta köpte jag ett nytt oljefilter där jag tog bort filterinsatsen och ersatte denna med finmaskigt stålnät.Detta fungerade bra.Bilen jag hade då var en Saab 99 GLS.Efter behandlingen körde jag 6000 mil,och upplevde att motorn inte var mer sliten än före behandlingen.Bränsleförbrukningen minskade bara marginellt.Om motorn är mycket sliten och "drar"olja,så kommer den också att förbruka(förbränna) tillsatsmedlet,och eftersom PTFE ger giftiga gaser vid förbränning vill jag upplysa om detta. Mvh.Avo o Laila
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Angående omega 690 i växellådan blev jag på det bestämdaste avrådd från att använda.
Detta besked fick jag från en Fiat verkstad med inriktning på lätta lastbilar typ Ducato här i Malmö. Anledningen var om jag minns rätt att oljan var för "tjock" .Skulle man sedan ändra sig och fylla på med normal standard olja var det till att först tvätta rent växellådan från "smörjan". Då räckte detta argument för mig.
mvh
Werner
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Tack för den informationen
(Teflon micropuder).
Ang Teflonpartiklarna i ämnet så skriver tillverkaren att dom är hundra gånger mindre än en
bakterie vilken är 1 micron. Porerna i ett oljefilter är är ca: 25 mikron vilket gör att alla Teflonpartiklar passerar lika lätt genom ett oljefilter som en tennisboll genom en öppen garagedörr. En sats kostar
425kr 750ml för en behandling som ska räcka ca:80 000km. Jag kan inte hålla med en del som anser
att jag tömmer plånboken för en sån skitsumma, det är ju nästan( promille )mot vad alla tillbehör kostar till en husbil idag skatt,försäkr,osv. Kan va värt att pröva. Det ända som då inte är så bra är väl
att släpper ut teflon i avgaserna ,och om det nu är tillåtet att anväda. Tack än en gång alla ni som har
svarat på mitt inlägg. PS detta var mitt första inlägg som HBK-medlem Ha' de bra.

( I en teflonbehandlad stekpanna glider det väldigt lätt eller? )
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Jag har använt Slick 50 en gång i en båtmotor (konverterad Volvo B20) och d:eek: backslag.
Jag upplevde att båten gick fortare o att motorn "jobbade lite lättare",men jag TRODDE ju på UNDERmedlet....-dj..gt halt är det ialla fall----
Att det har funnits minst 15 år med samma namn kan ju betyda att fler "troende" finns.
Jag väntar på att få läsa vad KÖLIS tycker!!!!
mvh
Lasse W
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Min uppfattning om dessa merakelmedel är : Dom minskar friktionen man får inre andvända dom i motorer som inte är inkörda. I motorsport med standard motorer använd det flitigt Slick o Read oil mm. Men i vår värd så tror/vet jag att det inte funkar pga att vi kör med diesel motorer so förorenar oljan med sotpatiklar som mininerar möjlighetetn för dessa produkter att funka men i växelådorna så funkar det men att bevisa det vetenskapligt ??
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Hej alla husbilsvänner. Slick 50 har jag själv använt i en bakaxel dif på en MB 307 med fantastiskt resultat. Diffen plockades isär o chimmsades in så allt var OK o det varade c:a 10 mil, nästa steg var att hälla i Slick 50 innan semestern,o när vi startade resan så sjöng det fortfarande i bakaxeln men efter c:a 20 mil så började oljudet att avta för att sedan helt försvinna. Trolleri eller Slick 50, jag tror på Slick 50 när det gäller diffar växellådor. Nilsman
 
F

F.d. 16636

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

HI, I saw this product tested in 3HP Briggs/Stranton engine back in the 70s The oil was drained out from the engine block, and it ran 6 hours with no oil.... Would you try that with any other oil based product?

I have used it for 20 years in every engine I have...simple answer... it works.


Sorry for the English:rolleyes:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

rustygun;

Dont be sorry, it s not so easy to write Swedish even for a Swede.


If you have used it in your engines I suppose you used it together with oil. *L*

Regards fr kurt:twitcy:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

Hej

Slick har jag aldrig prövat, du är väll ute efter mindre slitage i motorn?
Men däremot Omegas oljor o tillsatser.
Fixade skrap i v-lådan och uttorkad packbox (olja läckte ut på lamellerna)
effekten kom efter drygt 50 mil inget mera skrap eller huggande koppling
Kolla mitt tidigare inlägg
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Slick 50-behandling Motor.

:wideeyed:Hej på er

Jag läste en kommentar här på forumet till en som har en 1,9TD som blev tipsad om att
Slick 50 behandla motor och v-låda. Det blev en vesentlig skillnad efter skriver denne
som tydligen har provat metoden. Motorn i en 1,9TD är ju inte på mer än 60Kw=82Hk.
Jag har en 1,9TD den går väldigt bra , jag upplever den som stark på alla växlar, inte
det minsta missljud i v-låda, motorn går kanon. Men det finns ett litet irritationsmoment
och det är alla långtradare som kör ikapp en. Min toppar inte mer än 95km, kan komma
upp i 100km om det är plant och ingen motvind. Min tanke var då efter att jag läst detta
om slick 50 metoden att det kanske skulle göra det där lilla extra som gör att man
kanske skulle klara att hålla en hastighet på ca: 95km utan att behöva ha sulan i botten
tex på motorväg, för det verkar inte finnas någon trimbox att montera på en Fiat
1,9TD-99, eftersom det är mekanisk insprutning. Det kanske finns något annat trim-sätt
det är möjligt, men då knäcker väl man lådan som en del gjort. Ett sätt kan ju vara att
öka trycket på pumpen så den får mer bränsle, men vad säger bilprovningen? Seabeach
Tradning AB skriver att motor å v-låda snurrar lättare p.g.a mindre friktion på kolvar
och drev. Men det kanske bara är bluff.

Det här var mina funderingar kring Slick 50 metoden.

Ha' de
 
Toppen