• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slangbrott (färskvatten)

F

F.d. 55552

Guest
Fick bra hjälp från er här på forumet för ett tag sedan rörande rostande rör till gasolkylskåpet. Tänkte börja fixa det nu när det är nog varmt ute. Hann dock inte innan ett nytt problem dök upp, vattenläckage i antingen en kall- eller varmvattenslang :wink:

Skulle nämligen testa fylla vatten för att se att det funkade efter vintervilan. Allt verkade normalt tills pumpen stängde av sig(har system med tryck) då jag hörde att det "pyste" nånstans och kort därefter gick pumpen igång igen. Rusade runt överallt och letade efter vatten men hittade inget först. Efter en stund syntes det dock vatten i lastutrymmet som angränsar till gasolpannans utrymme, där det går vattenslangar på golvet. Ungefär samtidigt började det droppa under bilen på flera ställen.

Tog bort skivan bakom gasolpannan och där syntes lite vatten. Visade sig vara från en "tunnel" i golvet mellan det utrymmet och mittemot där diskbänken är som det hade trängt upp. I den "tunneln" går varmvattnet åt ena hållet och kallvattnet åt andra hållet och tydligen är det läckage i en(eller mer otroligt bägge) slang där under golvet. Så när det kom in vatten där så letade det sig bakåt(bilen är ställd så den lutar bakåt så det rinner av på taket) på ovansidan av skivan som är under bilen och blev tydligen också så fullt, eller kanske stänkte upp, så det kom lite upp ovanpå golvet inne i bilen också.

Jag har inte blåst ur systemet inför vintervilan, utan har bara öppnat alla kranar och avtappningar. Plaströr brukar tåla en del, i synnerhet när de inte är proppfulla och har öppna ändar. Men jag har heller inte tänkt på att slangarna går ned i den där "tunneln" och sen upp igen, så där lämnar det alltid vatten när man inte blåser ur systemet. Har klarat sig tre vintrar men inte denna. Iofs är slangarna 13 år gamla så det gör nog sitt också. (Fick nämligen ett slangbrott i en vattenslag i sommarstugan också som inte kan ha berott på vatten då det var nära en kran med vertikal anslutning men väl kan berott på ålder)

Jag tänker ge mig på att byta ut den del av slangarna som går i "tunneln" och stötte då på frågeställningen hur lossa på de befintliga skarvar/T-rör som finns i bilen. Jag har läst om Uniquick i andra trådar men de som sitter i min husbil har inte någon låsbricka, i alla fall ingen som jag förstår mig på, hehe! Se bifogad bild för hur de ser ut.

Iofs så kan jag också kapa av slangarna och skarva, det är 12 mms slang med en inre diameter på 9 mm och Uniquick har väl i alla fall 12 mm yttre diameter, så UniQuick verkar vara användbart, men funderar på om det inte ska vara stödhylsor i ändarna på slangarna där man använder sådana?

Hade helst velat torka ur på nått sätt men allt utom "tunnel-öppningarna" är inkapslat. Har i alla fall blåst igenom "tunneln" en stund.
 

Bilagor

  • WP_20150510_003.jpg
    WP_20150510_003.jpg
    2,6 MB · Visningar: 21
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Slangbrott (färskvatten)

Uniquick är gjorda för tämligen styva slangar så om u har vanliga transparenta, trådarmerade slangar så tvivlar jag på att det passar så bra.

Tyvärr ser jag inte din bifogade bild så jag kan inte säga något om hur dina kopplingar fungerar eller hur du demonterar slangarna från kopplingarna.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Slangbrott (färskvatten)

Man kan tydligen inte länka till externa bilder. Har fixat det nu.

Nej, det är röda/blåa ganska styva slangar som jag tippar liknar Uniquicks.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Slangbrott (färskvatten)

Det brukar vara så att du trycker in den blå "kragen" så lossar slangen.
Dock går detta mycket enklare om det inte är tryck på slangen.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Slangbrott (färskvatten)

Av den info jag hittar om Uniquick så är deras slang också 1,5 mm tjock. Borde rimligen innebära att deras skarvkoppling funkar på befintlig slang i husbilen också?

Däremot hittar jag ingen info om det ska vara stödhylsor i slangen? Nån som vet nått om det?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Slangbrott (färskvatten)

Ser ut som Uniquick eller noe tilsvarende, skulle tro den gyldne(brune?) ringen under den blå er en låsering som en skal pille ut før en trykke den blå helt inn til huset og røret / slangen er løs. På min bil er det rør hele veien, og de få steder det er slange er den en overgang til annet festesystem for slange.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Slangbrott (färskvatten)

Den gyllene/bruna ringen går hela varvet runt och går rimligen därmed bara att dra rakt ut. Den blå änden går att röra lite grann i längdled, men vare sig den är inpressad eller utdragen så kan inte slangen tas lös. Man vågar ju inte heller ta i så särskilt mycket :wink:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Slangbrott (färskvatten)

Er det blanke sorte en egen ring? Normalt er det en sperre mot å kunne trykke inn igjen låsningen - det blå. Men det er mulig det er en annen patent hvor en faktisk skal trekke ut den blå ringen noen få mm før den slipper taket i røret / slangen.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Slangbrott (färskvatten)

Ja, det blanka verkar vara en egen ring av metall. Frågade nyss av den lokala husbilsförsäljaren som menade att det ska räcka med att pressa in den blå ringen och sen dra ut slangen. Har testat det men inte vågat dra så värst hårt ännu :wink:
 
F

F.d. 21075

Guest
Sv: Slangbrott (färskvatten)

Hej

Jag har denne vår skiftet samtlige slanger i vores husbil, på grund av mös. Du måste trykke den blå ring ind, som andra siger. Gør det med slangen i den rette retning, ikke bøjet i forhold til muffen. Så kan du dra slangen ut. Kanske du må dra lite hårdt, men prøv først at løsne ved at skubbe den lite in.

Anskaf nogle låseringe, de bør være på. Og brug en original slange, ellers bliver det inte tät. Ny slange skal skubbes ret langt ind i muffen.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Slangbrott (färskvatten)

Det verkar vara snabbkopplingar för tryckluft, liknande kopplingar används där man inte har extrema tryck i div. luftstyrningar i industrin.

http://www.hydab.se/wp-content/uploads/2012/10/pushkopplingar.indd_.pdf

Man trycker bara in slangen så långt det går vid montering och ser till att ringen är ut för att låsa och vid demontering så trycker man in den blå ringen och eventuellt så får man trycka in slangen lite och sedan dra ut den.

Det kan nog bli lite kärvt om allt ligger i spänn

Edit: Som PalleF säger så finns det liknande system med låsringar.
Liknande kopplingar som man har låsring till.
KOPPLING RAK 15MM | Båttillbehör | Båtägarnas Webbplats

Låsring till ovanstående.
LÅSCLIPS 10ST BLÅ 15MM | Båttillbehör | Båtägarnas Webbplats
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Slangbrott (färskvatten)

Det är nog så att den yttre ringen skall tryckas in så långt det går mot metallringen. Sedan skall slangen helt enkelt dras ut.

Eftersom bilen är 13 år så har antagligen plastslangen anpassat sig bra till kopplingen och sitter därför extra hårt. Det gäller bara att dra tillräckligt mycket. Eventuellt kan det kanske hjälpa att vrida slangen lite i förhållande till kopplingen.

Åtminstone i UniQuick så sitter det en rad med små metallklor som griper tag om slangen när låsringen dras utåt från kopplingen. Dessa klor åker in när ringen trycks in och lösgör därmed slangen. Kanske denna funktion kärvar en del efter så många år.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Slangbrott (färskvatten)

Jajamensan! Nog var det så att man ska trycka in den blå ringen och dra ut slangen. 3 av 4 jag behövde koppla loss gick någorlunda lätt. Den 4:e tryckte jag in slangen på + snurrade på den och till slut kom den lös men då hade hullingarna skrapat av en del från slangen. Det var varmvattenslangen inte så långt från beredaren så kanske hade den smält fast lite grann i hullingarna som är av metall. Jag hoppas det blir tätt när jag ska sätta dit ny slang.

Jag tog lös både kall- och varmvattenslangarna och fann att det var varmvattenslangen som hade en c:a 2 cm lång spricka mitt under golvet i "tunneln".

Efter lite Googlande så hittade jag slang på denna sida:

SLANG KALLVATTEN 12MM BLÅ | bataccenten.se

som verkar vara rätt sort. Samma diameter både invändigt och utvändigt och med "hulling-försedda" kopplingar utan behov av stödhylsa.

Har beställt och hoppas det kommer att funka!

Tack igen till er alla! :)
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Slangbrott (färskvatten)

Igår kom slangen jag hade beställt och efter några timmars donande så - peppar peppar - verkar det nu vara tätt och fint igen! Slangen kändes till styvheten likadan som den tidigare och befintliga kopplingar som jag hade lös verkar ha klarat den lite omilda behandlingen de fick när jag skulle ha lös gamla slangarna :)
 
Toppen