F
F.d. 55552
Guest
Fick bra hjälp från er här på forumet för ett tag sedan rörande rostande rör till gasolkylskåpet. Tänkte börja fixa det nu när det är nog varmt ute. Hann dock inte innan ett nytt problem dök upp, vattenläckage i antingen en kall- eller varmvattenslang
Skulle nämligen testa fylla vatten för att se att det funkade efter vintervilan. Allt verkade normalt tills pumpen stängde av sig(har system med tryck) då jag hörde att det "pyste" nånstans och kort därefter gick pumpen igång igen. Rusade runt överallt och letade efter vatten men hittade inget först. Efter en stund syntes det dock vatten i lastutrymmet som angränsar till gasolpannans utrymme, där det går vattenslangar på golvet. Ungefär samtidigt började det droppa under bilen på flera ställen.
Tog bort skivan bakom gasolpannan och där syntes lite vatten. Visade sig vara från en "tunnel" i golvet mellan det utrymmet och mittemot där diskbänken är som det hade trängt upp. I den "tunneln" går varmvattnet åt ena hållet och kallvattnet åt andra hållet och tydligen är det läckage i en(eller mer otroligt bägge) slang där under golvet. Så när det kom in vatten där så letade det sig bakåt(bilen är ställd så den lutar bakåt så det rinner av på taket) på ovansidan av skivan som är under bilen och blev tydligen också så fullt, eller kanske stänkte upp, så det kom lite upp ovanpå golvet inne i bilen också.
Jag har inte blåst ur systemet inför vintervilan, utan har bara öppnat alla kranar och avtappningar. Plaströr brukar tåla en del, i synnerhet när de inte är proppfulla och har öppna ändar. Men jag har heller inte tänkt på att slangarna går ned i den där "tunneln" och sen upp igen, så där lämnar det alltid vatten när man inte blåser ur systemet. Har klarat sig tre vintrar men inte denna. Iofs är slangarna 13 år gamla så det gör nog sitt också. (Fick nämligen ett slangbrott i en vattenslag i sommarstugan också som inte kan ha berott på vatten då det var nära en kran med vertikal anslutning men väl kan berott på ålder)
Jag tänker ge mig på att byta ut den del av slangarna som går i "tunneln" och stötte då på frågeställningen hur lossa på de befintliga skarvar/T-rör som finns i bilen. Jag har läst om Uniquick i andra trådar men de som sitter i min husbil har inte någon låsbricka, i alla fall ingen som jag förstår mig på, hehe! Se bifogad bild för hur de ser ut.
Iofs så kan jag också kapa av slangarna och skarva, det är 12 mms slang med en inre diameter på 9 mm och Uniquick har väl i alla fall 12 mm yttre diameter, så UniQuick verkar vara användbart, men funderar på om det inte ska vara stödhylsor i ändarna på slangarna där man använder sådana?
Hade helst velat torka ur på nått sätt men allt utom "tunnel-öppningarna" är inkapslat. Har i alla fall blåst igenom "tunneln" en stund.
Skulle nämligen testa fylla vatten för att se att det funkade efter vintervilan. Allt verkade normalt tills pumpen stängde av sig(har system med tryck) då jag hörde att det "pyste" nånstans och kort därefter gick pumpen igång igen. Rusade runt överallt och letade efter vatten men hittade inget först. Efter en stund syntes det dock vatten i lastutrymmet som angränsar till gasolpannans utrymme, där det går vattenslangar på golvet. Ungefär samtidigt började det droppa under bilen på flera ställen.
Tog bort skivan bakom gasolpannan och där syntes lite vatten. Visade sig vara från en "tunnel" i golvet mellan det utrymmet och mittemot där diskbänken är som det hade trängt upp. I den "tunneln" går varmvattnet åt ena hållet och kallvattnet åt andra hållet och tydligen är det läckage i en(eller mer otroligt bägge) slang där under golvet. Så när det kom in vatten där så letade det sig bakåt(bilen är ställd så den lutar bakåt så det rinner av på taket) på ovansidan av skivan som är under bilen och blev tydligen också så fullt, eller kanske stänkte upp, så det kom lite upp ovanpå golvet inne i bilen också.
Jag har inte blåst ur systemet inför vintervilan, utan har bara öppnat alla kranar och avtappningar. Plaströr brukar tåla en del, i synnerhet när de inte är proppfulla och har öppna ändar. Men jag har heller inte tänkt på att slangarna går ned i den där "tunneln" och sen upp igen, så där lämnar det alltid vatten när man inte blåser ur systemet. Har klarat sig tre vintrar men inte denna. Iofs är slangarna 13 år gamla så det gör nog sitt också. (Fick nämligen ett slangbrott i en vattenslag i sommarstugan också som inte kan ha berott på vatten då det var nära en kran med vertikal anslutning men väl kan berott på ålder)
Jag tänker ge mig på att byta ut den del av slangarna som går i "tunneln" och stötte då på frågeställningen hur lossa på de befintliga skarvar/T-rör som finns i bilen. Jag har läst om Uniquick i andra trådar men de som sitter i min husbil har inte någon låsbricka, i alla fall ingen som jag förstår mig på, hehe! Se bifogad bild för hur de ser ut.
Iofs så kan jag också kapa av slangarna och skarva, det är 12 mms slang med en inre diameter på 9 mm och Uniquick har väl i alla fall 12 mm yttre diameter, så UniQuick verkar vara användbart, men funderar på om det inte ska vara stödhylsor i ändarna på slangarna där man använder sådana?
Hade helst velat torka ur på nått sätt men allt utom "tunnel-öppningarna" är inkapslat. Har i alla fall blåst igenom "tunneln" en stund.
Bilagor
Senast redigerad av en moderator: