• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Släp efter HB

F

F.d. 13313

Guest
Sv: Släp efter HB

Tänk bara på att du lägger på cirka 90kg last på husbilen (på dragkroken) och alltså får lasta mindre i din husbil. Många tror att den vikten hör till släpet men så är inte fallet.

/Johny

F

F.d. 25038

Guest

Vi har haft en mailväxling med Vägverket och fick till svar "Med ett B körkort får man alltid dra ett lätt släp och om släpet har en totalvikt på högst 750 kg så är det alltid lätt" oavsett om bilen har totalvikt 3500 kg eller mer.
Har någon av er erfarenhet att köra med ett lätt släp efter en husbil?
Lennart
Som jag skrev i tidigare tråd tycker jag personligen att tjusningen med husbil försvinner när du kopplar till ett släp blir lite som husvagn du får tänka till lite extra med släpet så tycker jag ha de

F

F.d. 58573

Guest

Mikael och Carina

Visst är det vilsammare att köra utan släp, men du får inte med dig vare sig båt- eller snöskotersläp efter ett husvagnsekipage. Och jag vill inte åka på vare sig laxfiske i Vänern eller havsfiske i Norge utan båten.

aake

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Vi har haft en mailväxling med Vägverket och fick till svar "Med ett B körkort får man alltid dra ett lätt släp och om släpet har en totalvikt på högst 750 kg så är det alltid lätt" oavsett om bilen har totalvikt 3500 kg eller mer.
Har någon av er erfarenhet att köra med ett lätt släp efter en husbil?
Lennart

Blir inte riktigt "klok" på ditt inlägg. Ett släp på 750 kg är ju alltid att anses som lätt oavsätt om det hänger efter en bil på 3.5 ton eller en bil över 3.5 ton, så långt är allt klart.

Enligt körkortslagen så får du med B kort bara dra ett lätt släpfordon efter en personbil/lätt lastbil max 3.5 ton. Väger den över 3.5 ton så krävs det BE behörighet.

Fick du i ditt mejl svar från Vägverket uppgift om att det var ok att med ett B kort dra ett lätt släp efter alla bilar oavsätt totalvikt??

Min personliga uppfattning är nog att man bör följa körkortslagen. Det finns en grå zon beträffande regler vad gäller körkort utfärdade före 1996.

/Kenneth/

F

F.d. 52920

Guest

Kolla länken i inlägg #3, jag tror att det framgår där vad som gäller.

Har man BE kort så får man ju dra den vikt på släpvagn som fordonet är godkänt för.

Det där Registreringsbeviset som finns i inlägg 3 är från en SAAB 9-3

Tittade på mitt svenska Registreringsbevis Personbilsklass 2 husbil
Vikter totalvikt 3400 kg högsta vikt bromsat släp 1500 kg Högsta totavikt på släpet för B-körkort 750 kg Jag får alltså dra lätt släpvagn med B-körkort (750kg) även om vikten överstiger 3500kg

Rätta mig någon om jag har fel!

scan10059__custom.jpg

Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hej

På ditt B kort får du dra ett lätt släpfordon (750 kg)oavsätt om sedan kombinationen bil/släp överstiger 3.5 ton. Hade du haft ett BE kort så hade du fått dra ett släp på 1500 kg.

Detta är ju grundregeln.

Det finns ju även en regel som säger att om släpvagnens totalvikt inte överstigen bilens tjänstevikt och den totala vikten på bil och släp inte överstiger 3.5 ton så är det också att ett lätt släpfordon.

Denna regel gäller ju om man har ett släpfordon som överstiger 750 kg.

Senast ändrad:
F

F.d. 5817

Guest

Det här med vikter och få dra blir ofta en ordenlig debatt tråd. Varje gång det blir nämd. Tror meg... :):):):)

Gå varsamt... ;)

F

F.d. 11846

Guest

Kan man få det tydligare ? rätta mig om jag har fel , så skall jag omg. ringa vägverket.
OBS. Högsta total vikt på SLÄPET, 750KG FÖR B- KORT
Mvh.

Bilagor

• DSCN9252.JPG
    DSCN9252.JPG
    371 KB · Visningar: 20
F

F.d. 17552

Guest

Master:

Körkortslagen säger att ALLA med B-körkort får man köra en personbil med en vikt på högst 3,5 ton + ett lätt släp.

Körkortslagen bryr sig inte om uppdelningen av personbil i pb1 (vanlig personbil) och pb2 (husbilsinredd personbil) – de är samma regler – det är vikten som räknas.

Så länge släpet väger mindre än 750 kr så är det alltid ett lätt släp.

Det har alltså ingen betydelse att bil+släp väger mer än 3,5 ton tillsammans.

Körkortslagen säger också att de som ”förvärvat Körkortsbehörighet B” före den 1 juli 1996 får köra en personbil OAVSETT vikt. (framgår av punkt 7 i övergångsbestämmelserna till körkortslagen)
Det är alltså ingen gråzon som du påstår i inlägg #26

När det gäller behörighet BE så regleras denna i 3.e kapitlet 7§ körkortslagen: Körkort med behörighet BE får endast utfärdas till den som har behörighet för dragfordonet.

E= tungt släp
BE= personbil + tungt släp.

Den totala vikten är då den som står på registeringsbeviset (högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp)

Detta betyder att alla som har BE får köra med ett tungt släp efter dragbilen.

Om man sedan över huvud taget får köra dragbilen, om den väger över 3,5 ton beror alltså på när man tagit körkortet.

Åkeogertie inlägg #20

Du tycks ha missuppfattat vad PB2 är. PB2 är en personbil som är inredd som husbil. Alla husbilar (som nu registreras) är personbilar (med underrubrik personbil klass II ) och har ingenting med vikt att köra.
Så åklagarmyndigheten i Malmö utreder inte alls någonting beträffande förarbehörigheten för PB2.
Vad åklagarmyndigheten i Malmö däremot funderar över är hur man skall ställa sig till de som har körkortsbehörighet förvärvad före den 1 juli 1996, men som därefter fått sig körkort återkallat och sedan fått tillbaka det utan att behöva göra nya körkortsprov – skall dessa individer ingå i den grupp som får köra personbilar oavsett vikt i enlighet med övergångsbestämmelserna, eller skall man betrakta deras körkort som utfärdade efter denna datum innebärande att de då bara får köra personbilar med en vikt på högst 3,5 ton

Fralle inlägg #30

Du borde nog ringa Bilprovningen (för det är ju de som anger innehållet i registeringsbevisen).
Du har ju ingen siffra angiven i rutan för vikter: högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp.
Jämför ditt registreringsbevis med det som finns i Folkes inlägg #27

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Syncopaters

Jag håller med dig i allt du skriver, detta är samma uppfattning som jag har. Det är detta jag försökt att förmedla men kanske misslyckats med.

Vad jag menar ned gråzon är ju alla trådar som behandlat detta och de olika uppfattningar/besked medlemmar fått från myndigheterna. Det är nog inte alldeles solklart vad som gäller för Pb 2. b

Övergångsbestämmelsen kom nog till för att underlätta för de yrkeskategorier som körde personbilsregistrerade fordon över 3.5 ton med B kort, då menar jag ambulanser, polisens piketfordon etc.

Instämmer även med Marcus inlägg.

/Kenneth/

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Syncopaters
Ang. ditt svar på mitt inlägg.
Jag transiterade bara vägverkets info, kanske blev det lite populärt men jag tror nog alla har förstått, jag underskattar ingen.
Hoppas vårsolen kommer till Skåne snart. Vi älskar Österlen och dyker upp där när asfalten ångar.
Mvh Åke

Senast ändrad:
F

F.d. 29809

Guest

Jag har hört att det är dyrt att sätta drag på husbilen om man har originalschassi, men inte så dyrt om man har alko schassi. Vet någon hur mycket det kostar?

F

F.d. 11846

Guest

Jag har hört att det är dyrt att sätta drag på husbilen om man har originalschassi, men inte så dyrt om man har alko schassi. Vet någon hur mycket det kostar?
Jag har tillverkat ett själv, orginalschassi, matrial ca, 1200. kr, du får göra ett själv upp till 1500. kg. prata med bilprovningen först, så får du tips hur de vill att det skall se ut.
Lycka till.

F

F.d. 25038

Guest

Har hört att teknikerna på "transportstyrelsen"har hittat en regel som stoppar egentillverkat drag om bilen är sk helbilsgodkänd nån som vet någott om detta och hur man kan ta sej runt det om det går, var tvungen att plocka
av mitt drag när jag gjorde reg besiktningen för uppvägning till 3850 tydligen skall även draget vara helbilsgodkänt (finns det såna?)
Enligt teknikern kunde han inte begripa hur draget blev godkänt första gången,regeln är inte ny men "dom"har kommit på detta typ oktober 2008.:confused:

Toppen