• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Släp efter HB

B

Boxer

Guest
Min husbil har en totalvikt på 3500 kg och jag får med B-kort dra ett släp med en totalvikt av 750 kg med E kort 2000 kg.
Det verkar som jag får lasta upp bilen till maxvikt och ändå dra ett släp.
Hela ekipaget kommer då att väga 4250 kg, alltså över gränsen för B-kort.
Får jag köra detta med mitt B-kort, är det någon som vet?

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025
Sv: Släp efter HB

Hej.
Vår bil har också en totalvikt på 3500kg, I regbeviset står uttryckligen att maxvikten för ett släp med B-körkort, bromsat eller obromsat är 750kg.
Alltså kan jag köra med en totalvikt på 4250kg.

Alltsammans hänger nog ihop med EU-reglerna om obromsade släp upp till halva bilens totalvikt, men max 750kg.

Hoppas att jag inte ljugit omedvetet nu ;-)

M.v.h Åke

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

...........Hela ekipaget kommer då att väga 4250 kg, alltså över gränsen för B-kort.
Får jag köra detta med mitt B-kort, är det någon som vet?

Ja, med B-kort får man dra ett släp på max 750kg, även om tågvikten då överstiger 3,5 ton.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Släp under 750 kg är alltid lätta. Om husbilen är reg. Tung lastbil och man kör med C-kort får man ha ett släp på 750 kg. 751 kg däremot innebär att man måste ha CE.
Calle

F

F.d. 27865

Guest

Hej och tack Gunnar hoppas att du har rätt för nu litar jag på dig.
Jag har pratat med polisen och transport styrelsen om detta och de bollar runt mig och verkar inte veta ett smack.
Vår husbil väger 4 ton och enligt vad jag tidigare lyckats få fram är att så länge inte några vikter överskrids på regbeviset så tillåts man köra ett Eu-släp eller lätt släp under 750kg på b kort men det är från " vanliga " människor jag fått denna info.
Men erkänn att det är ganska sorgligt att inte våra myndigheter kan ge svar på detta!!
Mvh Michael Rudolfsson

F

F.d. 52962

Guest

Hej!!

Okej, men om man har BE och tagit före -96 hur mycket får man dra då???
Om bilen väger 4oookg????

Tore

F

F.d. 52962

Guest

Jag har ingen som väger 4000 kg, men om jag har en buss som väger 15 ton och får dra 10 ton Det låter som väldigt tungt! Jag har inga papper som jag kan kolla i . Är det någon som har detta???

Tore

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

återkommer med nytt inlägg
/Åke

Senast ändrad:

Homecar

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2025

Ja .Det är rätt som du säger att det är ett förslag och skall vara genomfört i hela EU senast 2013.Har läst någonstans att Sverige ovanligt nog skulle lämna förslaget till lagändring redan iår och klubba beslutet igenom kanske redan iår.
Det här öppnar helt nya möjligheter för transport av scootrar ,cyklar etc.behöver ej ha de i garaget längre och slipper därmed bensinlukten i kupen.
Jag föreslog också till ett företag som är specialicerade för lätta släp att fundera över om de kan ta fram ett kort lätt täckt släp max 2 meter med bom (8 meters gränsen på färjor) just pga denna lagändring.
Alltså lagändringen är oförändrad 3,5t för lätt lastbil men höjs till 4250 kg för fordonskombinationer.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hej

Det är ju körkortslagen som styr vilken behörighet man behöver för olika fordonstyper.

Förarbehörighet för särskilda fordonstyper
5 §
Förarbehörighet enligt 1 § anges i körkort med beteckningarna
A för motorcykel

SFS 1998:488
A1 för lätt motorcykel

B för
1. personbil med totalvikt av högst 3,5 ton och lätt lastbil samt enbart ett
lätt släpfordon som är kopplat till sådana bilar,
2. terrängvagn, och
3. motorredskap klass I

C för tung lastbil och personbil med totalvikt över 3,5 ton samt enbart ett
lätt släpfordon som är kopplat till sådana bilar

D för buss och enbart ett lätt släpfordon som är kopplat till buss

E för släpfordon, oavsett vikt och antal.

Jag vet inte hur man skall tolka lagen men det står ju att det krävs c kort för att framföra personbil över 3.5 ton med ett lätt släpfordon (750kg).

Jag har sett i registreringsbevis för husbilar som är pb 2 och väger över 3.5 ton att det står släpvagnsvikt med B kort 750 kg.

Hur skall man tolka detta? Är det andra regler för pb 2?.

/Kenneth/

F

F.d. 25023

Guest

Då är det precis som på mitt reg.bevis (PbII):

Totalvikt 4200kg
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort: 750 kg

hälsn jyrki

F

F.d. 52962

Guest

Hej!!

Står det i regbeviset hur mycket man får dra om man har BE-kort???

Tore

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Verkar vara en liten förvirring om tågvikt och totalvikt.
Totalvikt är bil inkl. maxlast + Kärra med maxlast.
Tågvikt är vad ekipaget väger vid vägningstillfället.
Calle

Kesty

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
242
Medlemskap
2025

Vi har haft en mailväxling med Vägverket och fick till svar "Med ett B körkort får man alltid dra ett lätt släp och om släpet har en totalvikt på högst 750 kg så är det alltid lätt" oavsett om bilen har totalvikt 3500 kg eller mer.
Har någon av er erfarenhet att köra med ett lätt släp efter en husbil?
Lennart

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Pratade med Maria Hed, Transportstyrelsen,Borlänge ang. tillåten släpvikt. Det är tillåtet att koppla på en lätt släpvagn (750kg) på en husbil med totalvikt 3500kg så att man överskrider 3500kg totalvikt.
Det är också tillåtet att koppla på ett lätt släp på en PB 2. Förarbehörigheten för PB 2 är under utredning hos åklagarmyndigheten i Malmö och skall sedan domstolsprövas men ingenting har ännu hörts från denna.
/Åke

Toppen