• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släktforskning

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Hej, jag har blivit intreserad av släcktforskning mer sedan min mor gick bort -05, men ej börjatmed att forskanågot. Jag vet bara att min mor är född i Faringe utanför Uppsala och min far är född här i Dalarna i Stora Skedvi .

Men jag ska försöka att komma igång så småningom. Jag vet att i Leksand så finns det ett "släktforskarhus" som man kan besöka för detta ändamål. Jag har hört sägas att på min fars sida ska det ev finnas lite "sameblod" iblandat!!!!

Så nu när ni tar upp detta ämne så vill man ju komma igång ordenligt, Då kanske jag får förklaringen som hände mig i somras i när vi var i "Fatmomaak-samebyn. :wideeyed:Mvh
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Släktforskning

Brittis!
Hette du Engström som flicka?
Född i Stora Skedvi (Kopparbergs län, Dalarna).

I så fall kan vi sätta igång!
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Kul att detta ev. kunde bli ett gemensamt ämne för några. Själv har jag mina anor i Gbg, Småland(Torskinge) och min fru i Strömstad och Dalsland (Holm)
MVH Bo H
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Släktforskning

En fråga från nybörjaren.
Vad finns det för alternativ att söka i när det inte finns kyrböcker för några årtionden eller uppgift om de tex. försvunnit i brand eller liknande. Jag har stött på ett ex. Jag söker anor på Magnus Fagerström f 1828-02-22 d 1879-01-21 och flyttade från Arvika 1857-xx-23 (månad kan tydas till ett tvåsiffrigt 10-11-eller 12) till Frändefors. Men jag hittar inga uppgifter före flyttning. Inflyttningsårtalet hittade jag i Frändefors. Går det att hitta hans föräldrar när jag inte hittar några kyrkböcker för de åren under hans födelse i Arvika. finns det några bra trix? Att vara "Pottmakargesäll" är förmodligen att göra krukor och kakelugnar vad jag förstår.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Släktforskning

Postis, ge aldrig upp!
Vi hade stora problem med Skellefteå landsförsamling eftersom kyrkan brunnit och alla kyrkböcker hade förstörts.
Jag hittade då via anbytarforum en avlägsen släkting som forskade på samma gren.
Han hade varit på biblioteket i Umeå eller Skellefteå, minns inte vilket, och tittat på resterna av kyrkböckerna.

När han står där så ser han en hylla full med dokumentpärmar och tar ner en och bläddrar. Vad får han se tror du?
Jo att någon har suttit och gått igenom resterna av kyrkböckerna och skrivit ner det som kunde räddas från sidorna.
När en bok brinner så blir den oftast bara förstörd i kanterna och där finns inte mycket text, sedan kommer brandkåren och sprutar vatten vilket naturligtvis inte gör saken bättre men hellre det än att hela boken brinner upp.
Han bosatte sig på bibblan ett tag och lyckades över förväntan att kartlägga det mesta.

Så ge aldrig upp, det finns många vägar att gå även om det verkar omöjligt.
Kan rekommendera anbytarforum Nättidningen Rötter där kan man få hjälp med det mesta.
 
H

hianders

Guest
Sv: Släktforskning

Min mammas kusin Jan Lindström i Hammarstrand har ett släktforskningscentrum på sin gård i Jämtland. Han har forskat långt ner på vår släkt ända ner till 15-1600 tal tror jag och vår jämtländska släkt härstammar bl a fr Kopparberget i Falun. Jag är tremänning med landshövdingen i Jämtlands län och vi hade en stor släktträff i Ammer i Jämtland 2006 med fem kusiner och deras barn m respektive samlades och besökte släktgården. Mycket trevligt!
Han har också skrivit en bok, Platinakungen, om en avlägsen släkting som utvandrade till Amerika och som fann en av världens största platinafyndigheter i Canada. Gymnasieskolan i Hammarstrand är uppkallad efter honom då han skänkte pengar till ett stipendium som fortfarande delas ut där.

Jan har också forskat på Jämtar som utvandrat till USA, mycket flitig släktforskare.

fru hianders/Inger
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Hej Kent & Ingela, ja jag hette Engström som flicka och är även född i Stora Skedvi församling. Har ni studerat kyrkböckerna från denna församling????:wideeyed:Jag blir nu nyfiken på hur ni vet om mig!!!!!:wideeyed:Mvh
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Släktforskning

En till som dyker med i gänget, är medlem i Öckerö släktforskareförening.
Kör med programmet Reunion för Mac. Släkten i Skåne runt Dalby, Torna Hällestad, Sandby.
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Släktforskning

Jag började släktforska för ca: 3 år sedan via kunskapskällan på Skellefteå Museum
+ en del via nätet. Fick sedan för 1,5 år sedan av min mammas kusin Evert Ekman
boende i Enköping färdigt forskarmaterial på min Morfars sida bakåt till Född 1602
boende i Fagerhult i Småland, vid namn Jöns Eriksson sedermera adlad 1650 09 13
till Silfwerbrand av drottning Kristina, han dog 1693.
Nästa led son Jöns Silfwerbrand född 1625 död 1691 Major.
Båda dessa begravdes samtidigt 1693 i Kråkshults kyrka.
Har besökt kyrkogården 2006 men finns ej kvar gravar från den tiden.
Kyrkan har brunnit ner vid 2 tillfällen efter 1700-talet
Skriver detta om det är någon som är på samma spår.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Släktforskning

Hej!
Anita och jag har hållt på ett antal år och är mycket intresserade av släktforskning. Vi har sökt på genline. Våra anfäder är i huvudsak frå Skåne och Småland. Det är mycket trevligt att komma till platser där förfäderna har verkat. Mycket bra initiativ.

Hälsningar Anita och bo

har mina anor i Gryttinge, Svalöv med omnejd. Bondesson bla. är medlem i sloff i svalöv
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.726
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Här är ytterligare släktforskare

Jag har forskat i ca 3 år , släkten kommer ifrån
Skåne (Grevie ,Hjärnarp)
Västergötland (Gökhem , Vilske-kleva ,Lidköping ,Härlunda)
Värmland (Kila )
Uppland (Lena )
Dalarna (Rättvik , Gagnef)
Gävleborg (Torsåker ,Ovansjö)
Södermanland (Bälinge ,Runtuna ,Tystberga)

För tillfället ligger jag lågt med forskningen mycket annat på gång
Jag använder programmet "Min Släkt" som jag tycker fungerar utmärkt.

M.v.h.
Roffe
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Släktforskning

Hej Ingela-Kenth.
Jag släktforskar inte men jag är uppvuxen utanför Gällivare
flyttade till Luleå för 20 år sen
Kanske vi känner varann?
Hälsning Alf -Mary
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Släktforskning

Hej Mary & Alf!
Kul kul!
Du är 3 år äldre än mej men man vet aldrig.
Vi hade en Hansson som granne i Nuortikon, Axel och Hildur Hansson.
Dom hade flera pojkar men minns inte vad dom äldsta hette, Agne var i alla fall en av dom. Deras son Bo var jämnårig med mej. Det fanns en flicka också som heter Inger.
Farsan var banvakt och vi bodde först i Kilvo och sedan i Nuortikon.
Flyttade söderut 53 eller 54.
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Släktforskning

Hej igen. min farfar hette Johan Anton Hansson och var från Sadjem en liten by några mil från Kilvo
Axel Hansson vet jag inte om han var släkt?
Mvh/Alf
 
F

F.d. 2868

Guest
Sv: Släktforskning

Hej Roffe!

Såg att du hade antavlor från bl a Ovansjö i Gästrikland och även i Värmland. Har några namn, tyvärr mest -son och -dotter i Ovansjö och mest från byn Backberg, i Värmland rätt många präster och kyrkoherdar.
Jag har forskat i ~ 3 år, min bror inspirerade mig att fortsätta, han var mest aktiv för ~ 10 år sedan.
Om du undrar över något som kanske passar dig från min forskning, hör gärna av dig.
Hälsningar GerdE
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.726
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Hej GerdE

Ifrån Ovansjö har jag några namn

Anna Ersdotter f. 1693 Näs Ovansjö gift 1710 i Torsåker med Joris Wisten d. 17690409

Margareta Ersdotter f. 1696 Näs Ovansjö gift 1727 i Torsåker med Erik Larsson Hård d.17780218

Hälsningar
Roffe
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Släktforskning

Mary-Alf!
Hittade din ff i sveriges bef 1900.

Post 3896587
Hansson, Anton
f. 1865 i Gällivare (Norrbottens län, Lappland)
Gift man, far i familjen
Sadjem 1 1/16
Gällivare (Norrbottens län, Lappland)
Födelseort i källan: Gellivare

Han hade faktiskt en son som hette Axel:

Post 3896589
Johan Axel
f. 1898 i Gällivare (Norrbottens län, Lappland)
Pojke, barn i familjen
Sadjem 1 1/16
Gällivare (Norrbottens län, Lappland)
Födelseort i källan: Gellivare

En annan son:

Post 3896590
Viktor Lennart
f. 1900 i Gällivare (Norrbottens län, Lappland)
Pojke, barn i familjen
Sadjem 1 1/16
Gällivare (Norrbottens län, Lappland)
Födelseort i källan: Gellivare

Det kan vara den Axel jag nämnde.
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Släktforskning

Hej Va kul att du hitta min farfar Anton Hansson han kallades Sadjem jossi. Axel var min farbror
och han var aldrig gift eller hade inga barn.(gammal ungkarl) som man sa. Men tack för besväret.
MVH/Mary-Alf
 
Toppen