• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skydda golvet i garaget

F

F.d. 25520

Guest
Sv: Skydda golvet i garaget

Jag skulle absolut rekommendera en matta som är genomsläpplig, alltså utan tät baksida. Det behövs inte mycket fukt under ett tätt skikt innan problemen börjar.

Hej,

har lite svårt att förstå problembilden. I mitt garage är golvet en balja av plast som är homogen. Om man beklär denna plastbalja med en diktmonterad aluminiumplåt så undrar man var fukten ska samlas. Tvärtemot med en lös matta där kondensen kan samlas.

//
Bengt
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Skydda golvet i garaget

Ni som påstår att det blir kondens under plåten i garaget, vet ni hur kondens uppstår? Troligtvis inte.
Hur och var uppstår kondens? Jo där konstruktionens nollpunkt befinner sig, där uppstår en fuktutfällning som i allmänna ordalag kallas kondens.
Om det skulle bildas kondens under en 1mm tjock plåt ovanpå golvet så är golvet i det närmaste oisolerat. Om plåten är hellimmad eller inte spelar ingen roll. Detta är de fysikaliska lagar som finns. Jag sysslar en del med dessa problem så jag tror jag vet vad jag pratar om.
Om det nu är som ni säger kondens under plåten i garaget, förklara då för oss varför det inte är kondens på undersidan av plastmattan i bodelen även om mattan är 1,5mm, förutsättningarna är det samma.:confused:
 
F

F.d. 50607

Guest
Sv: Skydda golvet i garaget

Jag köpet en konstgräsmatta avsedd för balkonger o uteplatser som inte suger åt sej fukt o är genomsläpplig./Å
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Skydda golvet i garaget

Ni som påstår att det blir kondens under plåten i garaget, vet ni hur kondens uppstår? Troligtvis inte.
Hur och var uppstår kondens? Jo där konstruktionens nollpunkt befinner sig, där uppstår en fuktutfällning som i allmänna ordalag kallas kondens.
Om det skulle bildas kondens under en 1mm tjock plåt ovanpå golvet så är golvet i det närmaste oisolerat. Om plåten är hellimmad eller inte spelar ingen roll. Detta är de fysikaliska lagar som finns. Jag sysslar en del med dessa problem så jag tror jag vet vad jag pratar om.
Om det nu är som ni säger kondens under plåten i garaget, förklara då för oss varför det inte är kondens på undersidan av plastmattan i bodelen även om mattan är 1,5mm, förutsättningarna är det samma.:confused:

Hej och tack Tommy,

den fukt som finns under lösa mattor tror jag är vatten som finns på de saker som förvaras i garaget, har exempelvis en nonvowen matta under markisen. Den är inte alltid helt torr när den läggs in i garaget. Det är inte alltid solsken när man är ute med HB:n. I mitt förslag samlas denna fukt ovanpå plåten och är lätt att torka upp. Ventilationen i garaget är inte av högsta kaliber så den fukt som samlas blir oftast kvar, eller?

//
Bengt
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Skydda golvet i garaget

Finns många varianter, jag valde golvplattor i plast. Finns på Jula 30x30 cm

374037.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Skydda golvet i garaget

Hej och tack Tommy,

den fukt som finns under lösa mattor tror jag är vatten som finns på de saker som förvaras i garaget, har exempelvis en nonvowen matta under markisen. Den är inte alltid helt torr när den läggs in i garaget. Det är inte alltid solsken när man är ute med HB:n. I mitt förslag samlas denna fukt ovanpå plåten och är lätt att torka upp. Ventilationen i garaget är inte av högsta kaliber så den fukt som samlas blir oftast kvar, eller?

//
Bengt

Precis, märkligt hur en fråga om att skydda golvet i garaget blev ett "kondensrally" t.o.m under alu-durken :wall:

Konstigt ifall inte garaget tål vatten,
med tanke på vad som åker in, typ blöta saker motorcyklar m.m.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skydda golvet i garaget

Alla garagegolv är inte isolerade, och uppvärmningen/ventilationen är ganska måttlig. Jag har i olika sammanhang tagit isär sådana här konstruktioner där man trott att det har varit tätt, där sedan oxiden eller möglet frodats inunder, det ser inte alltid så kul ut. Om jag skulle lägga någon slags platta på golvet, skulle det vara plast eller gummi, det oxiderar i varje fall inte, och dessutom är det oftast inte halt, så möjligheterna att grejorna i garaget står eller ligger stilla ökar betydligt. :)
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skydda golvet i garaget

Ni som påstår att det blir kondens under plåten i garaget, vet ni hur kondens uppstår? Troligtvis inte.
Hur och var uppstår kondens? Jo där konstruktionens nollpunkt befinner sig, där uppstår en fuktutfällning som i allmänna ordalag kallas kondens.
Om det skulle bildas kondens under en 1mm tjock plåt ovanpå golvet så är golvet i det närmaste oisolerat. Om plåten är hellimmad eller inte spelar ingen roll. Detta är de fysikaliska lagar som finns. Jag sysslar en del med dessa problem så jag tror jag vet vad jag pratar om.
Om det nu är som ni säger kondens under plåten i garaget, förklara då för oss varför det inte är kondens på undersidan av plastmattan i bodelen även om mattan är 1,5mm, förutsättningarna är det samma.:confused:[/QUOTE

Ex .. I våran Sunligt är inte garage golv isolerat men bodels gol är det därför får jag inte kondens under mattan i bodelen ..
 
Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Skydda golvet i garaget

Vidare ska man alltid förankra det man har i garaget. Det finns sk bars med surröglor att skaffa. Bagagenät finns till billiga pengar hos bl a Biltema.
//
Bengt
För att bli lite off topic så som "gammal" lastbils- och bussförare känner jag väl till att allt måste vara förankrat. Använder bagagenät samt spännband på lösa delar såsom t.ex. grill. :)
 
K

Kalabra

Guest
Matta är nu inköpt på K rauta och den är av textilmaterial med ca 5mm dubbar under. Valet är lite hängslen och livrem, dels så "andas" materialet samt att dubbarna ger en liten luftspalt.
Nu kommer utmaningen med att passa in det.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 19
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Re: Skydda golvet i garaget

Matta är nu inköpt på K rauta och den är av textilmaterial med ca 5mm dubbar under. Valet är lite hängslen och livrem, dels så "andas" materialet samt att dubbarna ger en liten luftspalt.
Nu kommer utmaningen med att passa in det.

Hej,

jag hoppas du blir nöjd med ditt val av matta. Önskar dig och andra Ett Gott Nytt År!

//Bengt
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Skydda golvet i garaget

Har denna matta i vår husbil. Skar till den själv. Har fungerat bra. Vad som sker är att plupparna smulas sönder så småningom och man får dammsuga ett grönt pulver när man tar ut mattan. Spillde grillsås på mattan. den blev ren bara med kallvattenspolning. fick sedan torka på husbilstaket i solskenet.
 
Toppen