• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skydda golvet i garaget

K

Kalabra

Guest
Jag tar tacksamt emot tips och förslag på hur jag kan skydda golvet i garaget. Vi har ett relativt stort garage under en tvärställd dubbelsäng med öppning på var sida och sen fortsätter förvaringsytorna in under bodelen i dubbelgolvet.
Jag skulle vilja ha något att lägga ovanpå golvet för att skydda det.

Hur har ni andra gjort?
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Skydda golvet i garaget

Går nog bra med lite vad som. Men en viktig sak enlig mej, är att det är kärvt, så att plastbackar och dylikt står utan att kasa runt. Har själv nålfilt.
bosse b
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Skydda golvet i garaget

Jag tar tacksamt emot tips och förslag på hur jag kan skydda golvet i garaget. Vi har ett relativt stort garage under en tvärställd dubbelsäng med öppning på var sida och sen fortsätter förvaringsytorna in under bodelen i dubbelgolvet.
Jag skulle vilja ha något att lägga ovanpå golvet för att skydda det.

Hur har ni andra gjort?

Hej,
har täckt mitt garagegolv med durkplåt i aluminium ca 1 mm tjockt. Finns bl a på Hornbach till bra priser. Fästes med dubbelhäftande tape. Fungerar perfekt.
Allt i garaget ska fästas i bars eller med nät. Inget löst i garaget som kan kasa runt och skada bilen eller andra prylar i garaget. Dessutom vet man att allt ligger på rätt plats vid framkomst. Lätt att städa och torka upp spill. Dessutom suger det inte till sig vatten som kan bilda mögel och lukt.

Har införskaffat en billig förvaring på IKEA som organiserar småsaker.

//Bengt
 

Bilagor

  • 2015-03-21 Durkplåt 1.jpg
    2015-03-21 Durkplåt 1.jpg
    852,3 KB · Visningar: 91
  • 2015-03-21 Durkplåt 2.jpg
    2015-03-21 Durkplåt 2.jpg
    900,7 KB · Visningar: 84
  • 2015-03-21 Bagageförvaring.jpg
    2015-03-21 Bagageförvaring.jpg
    846,2 KB · Visningar: 80
  • 2015-02-09Garage_1.jpg
    2015-02-09Garage_1.jpg
    1,1 MB · Visningar: 77
Senast redigerad av en moderator:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skydda golvet i garaget

Går nog bra med lite vad som. Men en viktig sak enlig mej, är att det är kärvt, så att plastbackar och dylikt står utan att kasa runt. Har själv nålfilt.
bosse b
Filt matta är bättre på det viset att den ventilerar genom ....Jag bytte orginal gummi matta till jula matta pga att det bildades kondens under det men det blir även kondens under jula mattan på hösten när inte värmen är på ... att det måste lyftas upp/ avlänkas :mad:
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Skydda golvet i garaget

Vi har lagt en byggplyfaskiva i botten. Sen kan man skruva fast annat i den som håller sakerna på plats.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Skydda golvet i garaget

Hej,
har täckt mitt garagegolv med durkplåt i aluminium ca 1 mm tjockt. Finns bl a på Hornbach till bra priser. Fästes med dubbelhäftande tape. Fungerar perfekt.
Allt i garaget ska fästas i bars eller med nät. Inget löst i garaget som kan kasa runt och skada bilen eller andra prylar i garaget. Dessutom vet man att allt ligger på rätt plats vid framkomst. Lätt att städa och torka upp spill. Dessutom suger det inte till sig vatten som kan bilda mögel och lukt.

Har införskaffat en billig förvaring på IKEA som organiserar småsaker.

//Bengt
Givetvis förankrar jag tunga hårda saker som cyklar mm Men ofta har jag helt olika laster, och då vill jag kunna tömma garaget smidigt.
Men lite avis är jag allt på din snygga inredning.
bosse b
 
K

Kalabra

Guest
Tack för alla svar!!
Jag siktar nog in mig på nålfiltsmattan efter att läst era svar.
Någon som vet var man köper bra nålfiltsmatta?
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Skydda golvet i garaget

Biltema har en räfflad gummi/plastmatta som är billig i inköp, men ganska tunn. 120*150 för 279kr
Bagagerumsmatta - Matta Gummimatta Bil - Biltema
Hur tät är denna matta med tanke på att det är gummi och kondens har stor möjlighet att frodas där under (se inlägg 6)?
När vi fukttestade vår HB (första gången för oss) i Bromölla hade vi en tät matta och därunder var det kondens så den mattan åkte ut snabbt och avfuktare gjorde susen ett par nätter. Numera har vi denna matta som glidskydd.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    35,8 KB · Visningar: 1.102
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Skydda golvet i garaget

Hur tät är denna matta med tanke på att det är gummi och kondens har stor möjlighet att frodas där under (se inlägg 6)?
När vi fukttestade vår HB (första gången för oss) i Bromölla hade vi en tät matta och därunder var det kondens så den mattan åkte ut snabbt och avfuktare gjorde susen ett par nätter. Numera har vi denna matta som glidskydd.

Hej,
precis så är det med täta mattor. Man ser inte att det läcker igenom eller att det bildas kondens. Jag håller på min lösning som inte ger dessa problem, är lätt avtorkbart och tåligt. Vidare ska man alltid förankra det man har i garaget. Det finns sk bars med surröglor att skaffa. Bagagenät finns till billiga pengar hos bl a Biltema.
//
Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
K

Kalabra

Guest
Durkplåten är onekligen intressant och installationen ser förstklassigt ut men finns det inte risk att det blir kondens under den på samma sätt som en tät matta?
Vad kostar den per m2 i det utförande du har i din bil?
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Re: Skydda golvet i garaget

Durkplåten är onekligen intressant och installationen ser förstklassigt ut men finns det inte risk att det blir kondens under den på samma sätt som en tät matta?
Vad kostar den per m2 i det utförande du har i din bil?

Hej,

Totalt kostade plåtarna 1200 kronor på Hornbach. Ytan i mitt garage är 2400 x 1000 mm. Plåtarna finns i olika tillklippta storlekar. Tror dock inte att priset är högre hos en lokalplåtslagare. Fick ge en plåtslagare 100 kronor för tillklippning. Om man använder dubbelhäftande tape (det finns två sorter, dels för siliconbehandlade ytor, dels för icke sådana ytor) så kommer plåten att ligga dikt underlaget vilket inte skapar detta problem. Skarvarna klistras och silicontätas. Jobbet var inte speciellt svårt, tog ca 2 timmar totalt.

Vidarebefordrar länk från Transportstyrelsen om lastsäkring.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Lasta-dra/Lastsakring/

// Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Re: Skydda golvet i garaget

Durkplåten är onekligen intressant och installationen ser förstklassigt ut men finns det inte risk att det blir kondens under den på samma sätt som en tät matta?
Vad kostar den per m2 i det utförande du har i din bil?

Jag frågade av en plåtslagare om att ha aluminiumplåt på garagegolv och han sa att det måste hellimmas att slippa kondens, han jämförde det med ett plåttak som kan "svettas" flera dl /m² /dygn ..
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Skydda golvet i garaget

Hej,
säkerligen om det är olika temperatur mellan ytter och inner del. I detta fall är det inget avstånd mellan ytorna så jämförelsen haltar något. I det flesta premiumbilar finns samma konstruktion om man väljer detta som tillval.
//
Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skydda golvet i garaget

Jag skulle absolut rekommendera en matta som är genomsläpplig, alltså utan tät baksida. Det behövs inte mycket fukt under ett tätt skikt innan problemen börjar.
 
Toppen