• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skrota bilar, tycker experterna!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Skrota bilar, tycker experterna!

BMW-förare är tio gånger mer olycksdrabbade i trafiken än Toyota-förare enligt Folksams undersökning. Detta trots att BMW haft antisladdsystem sedan 2001/2002, som är det starkaste skälet till att skrota äldre bilar.
BMW-förare tio gånger mer olycksdrabbade än Toyota-förare | Teknikens Värld
Åke

Toyota kallas ju inte "70+bil" för intet :D

BMW kallas "Bla**e mitt i wägen", körs ofta av temperamentsfulla sydlänningar

Så för en gångs skull verkar statistiken inte slå alltför fel :)

Dock tror jag alltid största faktorn sitter bakom ratten :p:
Trots alla fina säkerhetssystem, som ska kompensera förarens brist på teknik o omdöme, nykterhet.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Antisladd, fyrhjulsdrift, antispinn och abs är bra OM man inte överskrider deras begränsningar.

Förlorar däcken greppet hjälper inga av ovanstående system utan då gäller naturlagarna vilket betyder att fordonet fortsätter åt det hållet som dess massa vill.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Meningen med det sunda förnuftet är att onödiggöra antisladdsystem. Folk som behöver antisladdsystem borde kanske fundera på att byta körskola eller avstå från att köra bil.

Jappe

I vår ålder med sviktande sunt förnuft och sämre reaktionsförmåga har antisladdsystemet en avgörande roll när det gäller att spara liv i trafiken.

Jag blev själv överraskad första gången jag försökte framkalla en sladd på en hal snöväg. Jag lyckades inte hur jag än försökte.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Så här kan vi hålla på i all evighet och gnabbas om antisladdsystemens förträfflighet. Vissa behöver det och vissa behöver det inte. Det påminner lite om antigungsystemen på färjorna som var så i ropet för några år sedan. Installationerna, dyra och opålitliga sådana, gjorde att en helt ny sorts sjuka uppstod hos dem som var vana vid fartygens normala beteende om det var lite väder.

Vad säger Dj Freddy om detta tro?

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Förträffligheten är att systemet sparar 700 liv och lemlästade under ett år.
Hur mycket det är värt vet jag inte, några hade väl dött eller skadat sig av andra orsaker?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Förträffligheten är att systemet sparar 700 liv och lemlästade under ett år.
Hur mycket det är värt vet jag inte, några hade väl dött eller skadat sig av andra orsaker?

Det stämmer inte! Absolut inte! Tro inte allt du läser. Du skrev ju själv att med statistik kan man bevisa allt!

Jappe

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

I vår ålder med sviktande sunt förnuft och sämre reaktionsförmåga har antisladdsystemet en avgörande roll när det gäller att spara liv i trafiken.

Jag blev själv överraskad första gången jag försökte framkalla en sladd på en hal snöväg. Jag lyckades inte hur jag än försökte.

Nu dömer du ut en väldigt stor del av oss medlemmar som stämmer in på din beskrivning. Om det är så som du säger så är det så illa att vi bör avstå från bilkörning.;) Alla dessa "idiotsäkra" system som man kan få i en bil idag är på inget sätt en garanti för att det inte går att få sladd, ha sämre reaktionsförmåga, sämre omdöme eller sviktande sunt förnuft. Om du själv anser dig ha användning av alla dessa säkerhetssystem så kanske det är läge för en eftertanke.;)

Bennie

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Fortfarande kan jag avvärja attacker från sådana som prioriterar teknik, elektronik och annat modernt jox framför erfarenhet och sunt förnuft! T.o.m. proffschaufförer på Autobahn tycks idag lita för mycket på moderna hjälpmedel i stället för de grundläggande kunskaper som krävs i dagens hårda trafik på Autobahn:

1. Stor respekt för andra trafikanter. Alla är inte lika "jätteduktiga" som du!

2. Inbilla dig aldrig, aldrig någonsin att du är odödlig i trafiken hur stor, tung och dyr bil du än har!

3. Samarbete i stället för krig i trafiken ger bäst framkomlighet för alla!

4. Ge dig i stället för att fajtas även om du är utsatt för en oförrätt. Se det som ett bevis på din förmåga att "umgås" i trafiken!

5. Glöm aldrig gravstenen med inskriptionen: Han hade förkörsrätt!

Jappe

F

F.d. 50069

Guest

Ta bort allt vad säkerhetsutrustning heter på ALLA bilar, förbjud säkerhetsbälte, barnstolar,krockkuddar samt alla system med en massa bokstäver på! Samt att alla skall åka med slicks året om:wink:

Ta sen och svetsa på en sylvass spjutspets i rattcentrum som är riktat mot förarens bröstkorg;)
Jag kan lova att att då blir nollvisionen verklighet!

Visst var jag smart nu;)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tror inte ens Jappe kör i 30 km/tim, det vill säga den hastighet då antisladdsystem inte har någon effekt.

image.jpg
Döda i trafiken i Sverige

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

I underskattningens psykologi ingår som första moment just detta att låg potens (kraft, styrka, tyngd) är ointressant. Ämnet har dryftats under lång tid och ingen har egentligen kommit någonvart. Under tiden som detta pågått så har två världskrig trakasserat människorna och andra normala ting har fortlöpt som naturen föreskriver när människosläktet har den styrande rollen.Så jag förstår inte riktigt varför min ringa person blandas in i så här viktiga angelägenheter?

Det måste vara någonting som ingenjörerna har hittat på?

Jappe

F

F.d. 55374

Guest

Är uppväxt i Norrlands inland där körde vi på Ryska däck (hemligt mönster) året runt,
int fasen behövdes det något antisladd o.s.v.

Tommy R

Toppen