• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skrota bilar, tycker experterna!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skrota bilar, tycker experterna!

Poängen var att minska antalet döda och lemlästade med 700 per år.
Svårt att mäta i pengar!

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Kanske dax att höja skrotningspremien ordentligt så att när man lämnar in sin bil till skrotning får man ett kvitto som berättigar till att hämta ut en likadan ny.
Åke

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Om nån vill fördjupa sig i statistiken så finns det uppgifter för 2014 här:
http://trafa.se/PageDocuments/Vaegtrafikskador_2014.pdf

Lite rörigt, men vad jag kan se så är mötesolyckor på vägstandard under motorväg/motortrafikled dominerande och gående är även de dominerande på liknande vägar eller vanliga gator.

Är nyare bilar bättre ?
De flesta krocktesten mäter oftast bara bilens egna krockmassa så om man krockar med ett fordon med större massa kan den mindre kollapsa.

Länkar med video.
Småbilarna som mosades i krocktest - NyTeknik

Honda briljerar medan Toyota fallerar i nytt krocktest | Bil och trafik | Teknikens Värld

Förhoppningsvis är nyare fordon säkrare vid krock tack vare bättre struktur och hjälpmedel, men även de har sina begränsningar både när det gäller krocksäkerhet och väghållning.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Farligaste åldersgruppen i trafiken är 18-24 år och dom har ju sällan nya bilar. Tycker det verkar konstigt att man bara tror att det är dom äldre bilarna som är orsaken till att 700 personer/år skulle dödas och skadas.
Åke

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Personbil för mig är rövförflyttare A > B. Jag och frugan kör snåla småbilar (min är nästan ny, 9 år, arv från min mor). Krutet lägger vi på husbilen som ger livskvalitet :yes:
Skulle aldrig falla mig in att köpa en ny bil, sämsta investeringen som finns!

Peter :)

F

F.d. 55374

Guest

Personbil för mig är rövförflyttare A > B. Jag och frugan kör snåla småbilar (min är nästan ny, 9 år, arv från min mor). Krutet lägger vi på husbilen som ger livskvalitet :yes:
Skulle aldrig falla mig in att köpa en ny bil, sämsta investeringen som finns!

Peter :)
Sverige är ett långt land, många måste köra tusentals mil varje år för att
flytta röven, dessutom önskar nog många att dom hade lite krut till en husbil.

Tommy R

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det expertisen säger är att man är bättre skyddad i en ny bil. Det sägs inte att gamla bilar är mer inblandade i olyckor. De som enl. statistiken påstås vara mer inblandade i olyckor är de som kör för fort & förare i det yngre segmentet. Det är konstigt att man inte har beaktat alla dessa som åker runt i trafiken utan att använda körriktningsvisare. Jag är övertygad om att detta beteende är orsaken till en hel del incidenter. Om man räknar procentuellt så är husbilar inte i närheten av andra fordon med avseende på trafikolyckor. Om det skulle bli ett krav på att alla bilar äldre än 10 år skulle förbjudas att framföras i trafiken så är detta en utopi. Om så skulle ske så stannar Sverige & förresten så skulle ingen regering som vill sitta kvar vid makten ens våga knysta om en sådan lag.

Bennie

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det expertisen säger är att man är bättre skyddad i en ny bil. Det sägs inte att gamla bilar är mer inblandade i olyckor. De som enl. statistiken påstås vara mer inblandade i olyckor är de som kör för fort & förare i det yngre segmentet. Det är konstigt att man inte har beaktat alla dessa som åker runt i trafiken utan att använda körriktningsvisare. Jag är övertygad om att detta beteende är orsaken till en hel del incidenter. Om man räknar procentuellt så är husbilar inte i närheten av andra fordon med avseende på trafikolyckor. Om det skulle bli ett krav på att alla bilar äldre än 10 år skulle förbjudas att framföras i trafiken så är detta en utopi. Om så skulle ske så stannar Sverige & förresten så skulle ingen regering som vill sitta kvar vid makten ens våga knysta om en sådan lag.

Bennie

Det är framförallt p.gr.av att äldre bilar saknar antisladdsystem som man vill ha bort dom. Står i rapporten.
Åke

Toppen