• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skrivit ut Ställplatser.

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025
Sv: Skrivit ut Ställplatser.

Hej Werner!

Jag har också Garmin 660. Alla pois som jag tankar in i den kollar jag också på i Route 66. Filerna behöver inte konverteras utan det går att använda samma format som i Garmin.

Mvh
Kicki

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Bästa alla,

Jag har lagt ut några husbilsplatser som vi använt under året (norra Tyskland, västra Frankrike) med lite kommentarer.

Jag har dessutom inventerat min hemkommun Båstad. Här har jag tagit upp en diskussion med kommunen för några månader sedan om en officiell husbilsplats centralt i vardera Båstad och Torekov (de flesta parkeringsplatser har "endast för personbil"-tillägg), men trafikingenjören har slutat så det har blivit ett stopp; men jag skall på dem igen. Har dessutom lagt ut ett antal inofficiella platser som jag funnit mer eller mindre användbara. Jag återkommer när det är färdigt.

De flesta platserna är i Googles kml-format eftersom de är lättast att göra. Några är sedan konverterade till csv-format. Det fiffiga med Google är ju dessutom att man kan gå upp i förstoring så att man kan se platsens läge, ibland så att man kan se husbilar. Dessutom finns turistiska bilder att klicka på.

Filerna varierar i kvalitet, men kommer att snyggas till när jag kommer på "det ultimata systemet" så att jag inte behöver göra om arbetet senare. Det finns många fria program för konvertering, men de har alla sina för och nackdelar.

Min tanke är att kunna sitta och titta på Google när man är uppkopplad mot Internet, och att ha motsvarande husbilsplatser i gps:en med tillhörande text (går åtminstone i Garmin 660 som jag har). Därmed skulle man kunna slippa att skriva ut på papper.

Det är kanske på sin plats att påpeka att jag borde ha skickat dessa platser till klubbens lista, men jag har bara inte orkat knacka in allt för hand igen.

Filerna hittar du här.

Håkan

M

mikkis

Guest

Ingela & Kenth.
vi har även lagt in alla våra Ställplaser med mera i våran GPS. men vi andvänder våran "pärm" men alla ställplaster att titta i då vi åker in i ett nytt län. om vi nu inte har ett fast mål med resan som vi sällan har.
Iallafall dom få gångerna vi åker i sverige,,

Vi gillar ju att åka lite hit och dit utan att ha nån förplitselse eller fasta mål under resans gång!
/
Mikis

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Riviera.
Tack för filerna.
Men vill du utveckla något mer vad du menar med "Min tanke är att kunna sitta och titta på Google när man är uppkopplad mot Internet, och att ha motsvarande husbilsplatser i gps:en med tillhörande text (går åtminstone i Garmin 660 som jag har). Därmed skulle man kunna slippa att skriva ut på papper.

mvh
Werner

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Werner,

Det optimala vore ju att alltid ha tillgång till husbilsplatser såsom de anges i Google Earth (koordinater, flygbild, text, avståndsberäkning, klickningar till intressanta platser, bilder etc). Detta går ju till måttlig kostnad inom landet med olika mobila internet-abonnemang, men ute i Europa kostar detta alldeles för mycket. Därför gäller det att kunna föra över så mycket som möjligt på gps:en. Tyvärr kommer man inte åt kml-filerna utan att vara uppkopplad mot internet.

Gjorde jag mig klarare?

Håkan

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Riviera.

Ok,jag förstår.
Jag köpte en Garmin 660 nyligen och försökte ladda in pois på denna från din eminenta sammanställning. Detta lyckades bra.

Nu har jag emellertid stöt på patrull då jag försöker ladda in ställplatser i exel format.
Trots mina försök att ovandla dessa till csv format och via POI loader ladda in dessa i GPS ,lyckas jag ej.
En fundering ytterliggare. Det finns en hel del ställplatser att ladda ner, vad händer om man dubbelnedladdar någon enstaka ställplats? Försvinner den tidigare omedelbart då?

mvh
Werner

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Werner,

Det är bekymmer med excel. Kommer inte direkt ihåg vad det var men det fordrades en hel del handaverkan för att få användbara csv-filer.

Det kommer att bli dubletter.

Glöm bara inte att döpa om den gjorda gpi.gpi filen till vad_du_vill.gpi, annars försvinner de tidigare inlagda.

Håkan

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

Werner!

När du lägger in poi´s så måste du ha med både gamla och nya varje gång. Samla allt du vill ha i en mapp på datorn. När du tankar in raderas allt det du hade innan automatiskt.

PoiEdit går att radera dubletter med. Välj select all under Edit och sedan find duplicates under samma meny. Ställ in lämplig toleransnivå, jag brukar ta 100 eller 200 m, beror på hur många pois filen innehåller.

I PoiEdit kan du också slå ihop flera filer genom att välja Batchconvert, mycket användbart när man har plockat ner flera filer.

Mvh
Kicki

Toppen