• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skrivit ut Ställplatser.

F

F.d. 6238

Guest
Hej på Er vänner och en God Fortsättning och Ett Gott Nytt År.

Nu har jag nästan suttit vid Datorn hela dagen och skrivit ut "Ställplatser"

Jag har skrivit ut samtliga platser i Hallands län, Jönköpings län, Kalmar län, Kronobergs län och Västra Götalands län. Jag har samlat dom i Pärmar för att det skall bli roligt att läsa direkt på det "gamla" sättet.

Till min hjälp så har jag nu två Kartläsare, en GPS och en mänsklig, som sitter till höger om mig.

Det var ett mastigt arbete att sätta detta på pränt. Men det kan ju inte vara något att jämföra med vad KINGEN och Company lagt ner i tid och intresse för att få detta jobb gjort för Webben.

Därför vill jag rikta ett stort tack till Er som har gjort detta möjligt.
Det är många årsavgifter jag kommer att spara i framtiden med att slippa ta in på massa Campingplatser.
Tack, och vi ses väl där ute, hälsar Monica o Kurt.
:singing-icon::singing-icon::singing-icon::singing-icon::holly-3-icon:

F

F.d. 6238

Guest
Sv: Skrivit ut Ställplatser.

Till Anita o Dan.
Det kommer mina vänner, jag har bara tagit en paus i arbetet.
Skall försöka hinna med Skåne imorgon men då måste jag köpa mer bläck och papper. ( Tack, för svaret)

Hls kurt.
:singing-icon::singing-icon:

P

.PGS Hymer

Guest

En liten tanke jag fick:Jag tror alla vet ett plats att stå på i den Komun man bor i som skulle vara till nytta för oss andra att Övernatta på och dyligt.Man kanske inte har tänkt på att denna plats duger säkert för andra som har vägarna förbi.Tänk om alla tipsade om en plats var så fick Kurt lite mer att skriva i sin bok Ler*

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

En liten tanke jag fick:Jag tror alla vet ett plats att stå på i den Komun man bor i som skulle vara till nytta för oss andra att Övernatta på och dyligt.Man kanske inte har tänkt på att denna plats duger säkert för andra som har vägarna förbi.Tänk om alla tipsade om en plats var så fick Kurt lite mer att skriva i sin bok Ler*

Ja då ser jag fram emot att få se nästa Ställplats från Karlskoga.
Den fixar du väl direkt.
Ta nu ovanstående som ett skämt.

Det var ett mycket bra förslag du kom med.
Tyvärr har väl frågan varit uppe förr utan något speciellt bra resultat.
"Den som lever få se"

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Och det tog inte lång tid innan Karlskoga fick en plats till.
Tackar .PGS Hymer och hoppas ditt initiativ manar till efterföljelse.

Det är alltid roligt att åka förbi tänkbara platser i sin egen ort och ibland stanna och hälsa på någon Husbil och prata en stund.

F

F.d. 6238

Guest

Hej!

Kurt, du glömde ju skriva ut Skånes ställplatser, det finns många sköna platser här

För övrigt håller vi också med om att Kingen och co. har lagt ner ett stort arbete med att få allting på plats

hälsar Anita o Dan
:ball-icon: :snow-icon:
I skrivande stund är nu kl 17:07 och Skåne är Klart.

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2027

Nu känner vi oss lugna när du Kurt har skrivit ut Skånes ställplatser. Det är skönt att veta att att du inte glömt bort vårt landskap. :yes:

Nu har du säkert många ställplatser inom 30-milsradien i din pärm, så nu till våren är det bara att börja besöka och pricka av dem en efter en

Ha det bra i Göteborg

Hälsn Anita o Dan
:ball-icon: :snow-icon:

M

mikkis

Guest

hej !
Vi gjorde samma sak i fjol
Skev ut alla Ställplatser, la dom i snygga flikar läns-vis i en pärm.
Fungerar jättebr.

bara att se det Län man befinner sig i under länets Flik.. sedan fyllar vi på bakom varje ställplats med mera informattion som vi anser att vi behöver veta för eventuellt näst kommande gång!
/
Mikkis

F

F.d. 3753

Guest

Ställplatslistan ska ligga i navigatorn så klart.
Har man en navigator så ska man inte behöva skriva ut dessa på papper.
Fördelen med att ha dom i navigatorn är att man kan ställa ett avstånd och en signal så man ser om man närmar sig en ställplats. Man bestämmer själv på vilket avstånd man vill ha signalering. Hos oss piper det i några sekunder och HBK-loggan tänds på kartan när vi är 1km från en ställplats, därefter räknas avståndet ner tills man är framme.
Funkar klockrent i Tomtom.
:ball-icon:

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2028

hej Ingela og Kenth
vilken model Tom Tom har I, for det lyder jo helt perfekt
kan man også lægge koordinater ind??

hilsen Michael og Marianne 788

ps. fik I jeres lys til bilen ??

F

F.d. 3753

Guest

Tror inte att modellen spelar så stor roll, det elementära är ju att att hålla reda på positionen och poi's och det klarar även dom enklaste modellerna.

Vi kör med Tomtom Navigator 6.75 i en handdator. Kartorna har vi på SD-kort så det är lätt att byta områden.

Har även Kartex för Pocket-pc, gröna kartan, vilket är bra när man är på fisketur eller letar svamp och behöver lite mer detaljerade kartor vid sidan av bilvägarna.
Vi har också Kartex i en laptop med lös gps.

Ja det går att lägga in och navigera till adress, favorit, lat/long eller klicka på en position på kartan med Tomtom.

Det finns mjukvara från Tomtom så också går att köra i vissa telefoner tillsammans med blåtands-gps'er men då får man lite för liten display tycker jag.

F

F.d. 6238

Guest

Ställplatslistan ska ligga i navigatorn så klart.
Har man en navigator så ska man inte behöva skriva ut dessa på papper.
Fördelen med att ha dom i navigatorn är att man kan ställa ett avstånd och en signal så man ser om man närmar sig en ställplats. Man bestämmer själv på vilket avstånd man vill ha signalering. Hos oss piper det i några sekunder och HBK-loggan tänds på kartan när vi är 1km från en ställplats, därefter räknas avståndet ner tills man är framme.
Funkar klockrent i Tomtom.
:ball-icon:
Tack för det rådet. Jag skriver ut platserna för att jag vill ha det på de sättet. Jag har en Navigator också men jag vill ---läsa på det gamla sättet---

Hls kurt
:singing-icon::singing-icon::singing-icon::singing-icon:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58547

Guest

Hej Kurt tänkte göra samma sak har du förminskat eller har du kommit på ngt bra knep eller kör du ut som det ser ut på sidan/susanne

F

F.d. 6238

Guest

Hej Susanne, jag skriver ut rätt av utan förminskning. Som Du vet så är jag inte Tarzan på detta med Data men det går bra ändå.
Fördelen är att man kan göra anteckningar på detta sätt.

God Fortsättning och hoppas att vi ses på Nyåret.

Hls kurt
:singing-icon::singing-icon::singing-icon::singing-icon:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Hej på er och en god fortsättning.

På min nyinköpta garmin 660 stoppar jag in allehanda Pois och nyttigheter.
MEN när det gäller ställplatserna här i klubben med text och foto så får jag ej till det.
Finns dessa som pois eller endast till att skriva ut på vanligt papper?

mvh
Werner

F

F.d. 3753

Guest

Det är klart att du gör som du vill Curt!
Tänkte på en annan sak...
Hur gör du med telefonnumren i mobiltelefonen?
Har du skrivit ut dom på papper också?
:swoon:;););)

F

F.d. 6238

Guest

Nej, det behöver jag inte för dom telenr. som jag har i mobilen, dom kommer jag ihåg utantill.

Ställplatserna är lite svårare. God Fortsättning på Er Vänner. *L*

hls kurt.
:santa-5-icon::santa-5-icon:

F

F.d. 3753

Guest

Werner!
Du kan inte ha ställplatslistan med bilder och all text som poi i navigatorn.
Ställplatslistan finns att ladda ner här på navigationssidan.
Jag hittade den i XML-format och omvandlade den till Tomtoms format (ov2) med programmet POI-Edit som du också hittar på navigationssidan.
Den kanske finns i Garmins format om du letar eller så kan nog någon skicka den till dej.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Tack Ingela o Kenth.

Jag hittade en stor del av ställplatser med textformat, men undrar hur jag kan omvandla dessa till .GPI resp GPX-filer. Har ni något bra förslag på detta? Jag har POI-loader men behöver kanske också POI-Edit?

Finns det möjlighet att kontrollera resultatet från GPS till PC, dvs alla pois som ligger på GPS går dessa att kunna se på min bärbara dator?

mvh
Werner

Senast ändrad:
Toppen