• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SKRAMMEL I SKÅPEN!!

F

F.d. 3910

Guest
Hej på er alla vänner!
Vi är lite nya på det här med husbilsliv och har en ev. lite dum fråga, hur gör ni för att slippa allt skrammel och ojud från allt som ställs i skåpen.
Hur packar ni allt porslin och övrigt i skåpen?
Tacksam för lite tips och råd från er som vet!
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: SKRAMMEL I SKÅPEN!!

Porslin skramlar mycket mer än plast/melamin.
Det finns jättemycket snyggt i plast./susanne
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: SKRAMMEL I SKÅPEN!!

Okej!
Det va kanske lite fel ordval (porslin), vi har allt i plast / melamin utom kastruller osv och det låter det med!
 
B

Båtis

Guest
Sv: SKRAMMEL I SKÅPEN!!

Hej! Vi använder inte porslin (för tungt) utan engångstallrikar och muggar men också plasttallrikar mm. För att det inte ska låta så har jag lagt i en sorts gummiduk som halkskydd, finns på IKEA och husvagns Svensson, säkert på andra ställen också. Den är av märket Schou med måtten 30x150cm. Finns även liknande märken. Diskläggsduk av skumgummi går också bra.
Hälsn. Maggan
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: SKRAMMEL I SKÅPEN!!

Brukar använda kökshandukar mellan kastruller. Antiglidduk i botten på skåpen.
Sedan stuvar man såpass tätt att det inte finns så mycket att skramla på.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: SKRAMMEL I SKÅPEN!!

En liten spännrem som man köper i friluftsbutiken funkar bra om man drar åt lite lätt runt tallrikstraven
Anders
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: SKRAMMEL I SKÅPEN!!

Vi har köpt antiglidduk på rulle och klippt i mindre biter. Perfekt unders i alla skåp med prylar. I skåpet med stekpanna och kastruller har vi duk i botten. Störst yta underst, duk ovanpå och nästa storlek osv. Det varken flyttar sig eller skramlar. Jag har t.ex haft en blomkruka stående på bordet med en liten antiglidduk under hela tiden, alltså även under färd. Efter ett års körning har inte krukan vält eller flyttat sig. Den är helt suverän. Den finns i olika färger dels på rulle och dels som tallriksunderlägg. Den finns på alla husbilsfirmor med butik.

Lycka till!

Sven-Åke
 
Senast ändrad:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: SKRAMMEL I SKÅPEN!!

Jag köpte en rulle glidduk hos husvagsfirman, 95:- sedan kom vi till GEKÅS i Ullared, ganska exakt likadan rulle 7:-.

Tycker det funkar bra i skåpen, inget glider runt.
 
F

F.d. 1074

Guest
Sv: SKRAMMEL I SKÅPEN!!

Antiglidduk på rulle helt suveränt, även mellan kastruller, eller om man tycker det är för dyrt lägg lite hushållspapper eller en servett det håller oxå tyst på kastrullerna.

Birgitta
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: SKRAMMEL I SKÅPEN!!

Jag köpte en annan variant av antiglidduk i plast på rulle på ikea en lite knottrig och kraftigare.
Den tyckte jag var mycket bättre den låg bättre i skåpen.
Och blev bättre när man skulle klippa till den./susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: SKRAMMEL I SKÅPEN!!

vi packar i glassburkar större och mindre så rör det sig inte så mycket. Bestick ligger i lådan och håller sig ganska lugna och kastruller står inte ihop
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: SKRAMMEL I SKÅPEN!!

Köpte samma duk som dig Sussane, fungerar jättebra.
/Ingela
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: SKRAMMEL I SKÅPEN!!

Undrade länge, varför så många tyskar, med flera, hade en hel rad med kramjur, på instrumentbrädan. Nu har jag kommit på, att dom åker i knivlådor och grytskåp, under färd.
Små myskuddar funkar också bra.
Bosse B
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: SKRAMMEL I SKÅPEN!!

Hej Bosse B!
Detta va nog det roligaste och kanske det smartaste tipset, kul idè. Det ska vi prova, tack.
 
Toppen