• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skottpengar på initiativtagere till Ställplats

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Skottpengar på initiativtagere till Ställplats

Hej Montreal,
frågan om hur det ska se ut, vad som ska gälla och hur vi husbilsturistere ska sköta oss på en husbilsplats/ställplats är uppenbart inte helt enkel. De som inte är det minsta intresserade av husbilar och ser ett samling uppställda husbilar på en gräsplätt med alla attiraljer utfällda och utställda anser självklar att det är camping. De känner inte till något om ställplatser/husbilsplatser och har bara den vanliga campingen som referens.
V-backen :wink:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja jag trodde från andra trådar här att de flesta var ganska överens om, att utfällda markiser med vindskydd och allmän utbredning, inte hörde hemma på en ställplats?
Vi använder ju gärna andra länder som referens, och där hör detta inte ihop med ställplats.
Avser man att stanna flera dagar och upprätta permanent läger är campingplats väl att rekommendera, där finns både faciliteter och utrýmme för sådan Camping? :wink:

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Värt att notera i sammanhanget är att just Böda hamn utsågs till årets ställplats 2009. Jag tror att egenföretagaren, som kör rökeriet, fiskaffären och restaurangen, under vissa perioder på året har mycket svårt att skilja på ställplatsen och en vanlig campingplats.
V-backen :wink:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja, det kanske vore läge att begränsa tiden man får stå kvar, inte helt ovanligt i andra länder. Max två eller tre dagar?

B

Bengt och Birgitta

Guest

Hej Matts!
Vi får vår nya HB en Adria Corall 670 SLT den 1 april. Vår första resa skall sedan gå ner till Eksjö och Aneby. Nu undrar vi hur det är i Aneby med ställplats. Våra vänner bor i "stalpabacken" så där kan vi inte övernatta. El inte fel.
Birgitta

B

Bengt och Birgitta

Guest

Förlåt.
Birgitta

F

F.d. 16087

Guest

Jag har frågat om detta tidigare.
Vad är skillnaden med att stå på en vanlig parkering, respektive ställplats.
Vad är skillnaden mellan en topputrustad ställplats, respektive camping.

Är inte detta jagande på markerade ytor för husbilar. Ett erkännande av att jag kan inte tolka gällande parkeringsregler.
MVH. Gunnar S

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Jag har frågat om detta tidigare.
Vad är skillnaden med att stå på en vanlig parkering, respektive ställplats.
Vad är skillnaden mellan en topputrustad ställplats, respektive camping.

Är inte detta jagande på markerade ytor för husbilar. Ett erkännande av att jag kan inte tolka gällande parkeringsregler.
MVH. Gunnar S

Hmmm, man kan nog säga att skillnaden kan vara hårfin...

Jag resonerar nog så här:

Att camping är alltid camping, man checkar in när man kommer och åker, man har sin plats på ett mer eller mindre inhägnat område, tillgång till sanitetsbyggnader och vad det nu må vara.

En ställplats/husbilsparkering här parkerar man på en för ändamålet anordnad plats, ofta skyltad med symbol för husbil, här finns tillgång till toalett i någon form, möjlighet att slänga sopor, kanske fylla och tömma tankar, här finns också någon form av tillsyn/skötsel. Här är det också tillåtet att använda markis och utemöbler och här finns plats till detta. Detta betalar man kanske i automat eller till tillsynsman för ett dygn per gång, men det kan vara ok att stå några dygn sammanhängande.

Att parkera sin husbil, det gör man på t.ex. en vanlig parkering med eller utan parkeringsrutor, ibland citynära, ibland kanske vid någon badvik, gästhamn eller liknande, ibland utmed vägen på någon rastplats, här finns kanske ingen service alls och om det är avgift betalas den på anvisad plats.
Här kanske man möjligtvis tar ut sin campingstol om plats finns till fikat.

Exempelvis som i Juli när vi stod på Böda Hamns ställplats, så var det en medhjälpare till hamnkaptenen som for som ett skållat troll och anvisade plats för nyanlända husbilar, han var noga med att det inte fick bli för trångt och att man ej fick blockera utfarten för andra husbilar, men också för att få plats med det beräknade antalet husbilar som sanitetsbyggnaderna klarar av.

//Tommy

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det kanske förklarar varför en del sätter ut stolar och grillen, där jag anser det vara helt befängt

M

Matts Torebring

Guest

Hej Matts!
Vi får vår nya HB en Adria Corall 670 SLT den 1 april. Vår första resa skall sedan gå ner till Eksjö och Aneby. Nu undrar vi hur det är i Aneby med ställplats. Våra vänner bor i "stalpabacken" så där kan vi inte övernatta. El inte fel.
Birgitta

Hej & God afton & Välkomna till Aneby.
Visst kan ni parkera i "Stalpabacken" hos "Kurt Tidaholmarn" (parkeringsplatsen vid golfbanan). Det finns ingen el och toa vintertid, men parkring är inga problem. Mvh Matts Torebring

M

Matts Torebring

Guest

TACK ALLA Husbilsvänner & TACK ALLA som ställer upp och jobbar för att vi i fortsättningen skall kunna stanna på våra fina ställplatser, NI är Beröm värda. Jag kunde inte ana att denna tråd skulle skapa detta engagemang. Mvh Matts Torebring

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

TACK ALLA Husbilsvänner & TACK ALLA som ställer upp och jobbar för att vi i fortsättningen skall kunna stanna på våra fina ställplatser, NI är Beröm värda. Jag kunde inte ana att denna tråd skulle skapa detta engagemang. Mvh Matts Torebring

Jag håller med dig ! Alla som jobbar med våra ställplatsfrågor är värda allt beröm och uppmuntran. Tur förresten att du inte träffade en oerhört trevlig företrädare för hotell & restaurang i stället för ställplatsvärden. Hur hade tråden sett ut då? Nåja, det var inget dåligt uppbåd du lyckades skrapa ihop. Jag tror att ni kommer att känna er väl hemmastadda under husbilsdagarna på High Chaparall

:):):):):):):):):):):):):)

Toppen