• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skottpengar på initiativtagere till Ställplats

M

Matts Torebring

Guest
God morgon & Upp till kamp alla vänner i klubben!
Jag har besökt Öland under mer än 35 år, men aldrig på vintern. Vi flydde igår med husbilen, från mer än 30 cm blöt nysnö hemma i Småland och parkerade på Böda Hamns Ställplats, se nedan. Jag möttes av en otroligt trevlig, vänlig och pratsam "Ställplatsvärd" som inkasserade avgiften. "Jag är initiativtagaren till detta", sa han. "Nu har jag fått skottpengar på mig från alla håll, nu senast även från Hotell & Restaurang". Detta är inte klokt, sa jag, vi kommer att stötta dig från alla håll i positiv riktning. Nu måste vi driva på, för att få behålla vår frihet. Ni som har tid i klubben, agera och gå upp till kamp. Tillsammans är vi starka. Mvh Matts Torebring

Bilagor

• IMG_0478.JPG
    IMG_0478.JPG
    2,8 MB · Visningar: 22

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Skottpengar på initiativtagere till Ställplats

Nu ser jag att Gomer förekommit mej, men jag låter texten vara kvar.

Detta har ju skrivits om i flera andra trådar tidigare, och att HBK har en grupp för att påverka och vara med i att utveckla ställplatser.

Men ibland känner jag (med full förståelse för att alla jobbar med HBK ideellt) att vi inte agerar med blixtens hastighet.

Jag tror inte att vi från klubbens sida någon gång har bemött utspel från SCR, vi har också utspelen på Öland, Hörvik och många flera.

Det gäller att kliva på innan tåget går.

Vi är i dagsläget en bit över 6000 medlemmar, och med detta i ryggen borde vi ses som en maktfaktor som bla kommuner gärna skulle ha som bollplank.

Men en förutsättning för detta är att vi talar om att vi finns, och det kan vi göra via olika medier, genom att kontakta köpmannaföreningar, turist och utvecklingsansvariga i kommuner, markägare och många många flera.

Nu är det ju snart årsmöte, och hoppas då att styrelsen presenterar en handlingsplan och material för hur man ska agera i ställplatsfrågan.

Precis som du skriver Matts

Tillsammans är vi starka

//Tommy

Senast ändrad:
F

F.d. 2944

Guest

Tommy och Matts
Jag vet att det varit ganska tyst från mig och även de andra i Kommungruppen under en tid. Vad kan det bero på?
VI JOBBBAR!
Vi arbetar för fullt just för det ni efterlyser. Så sent som i torsdags hade vi ett telefonmöte på nästan två timmar.
Om några veckor har vi ett fysiskt arbetsmöte som sträcker sig över en hel helg.
På telemötet beslutades bl.a. att Kommungruppen fortlöpande skall göra ett nyhetsbrev som går ut till alla medlemmar.
Ett av våra uppdrag är ju att värva flera medlemmar som husbilsambassadörer.
En husbilsambassadör jobbar loklat i sitt närområde för att skapa fler och bättre ställplatser. Målsättningen är att 2015 ha en ambassadör i minst hälften av landets kommuner.
Kommungruppen fungerar som ett serviceorgan för dessa ambassadörer.
Just nu jobbar vi för fullt med att sammanställa enkätundersökningen så vi kan presentera den för medlemmarna samt göra pressreleaser och annat materilal som skall ut på bred front.
Att ha synpunkter på forumet att NÅN, styrelsen, kommungruppen skall agera är ju ganska lätt, eller hur?
Ni är båda välkomna att anmäla er som husbilsambassadörer, dom behövs!

F

F.d. 25017

Guest

Det verkar inte vara lätt för kommuner att skapa ställplatser. Här är en färsk tidningsartikel som beskriver det som trådskaparen beskrev.
/Tommy

Bilagor

• Barran110319001.jpg
    Barran110319001.jpg
    107,3 KB · Visningar: 260

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Det är tydligt att SHR inte begriper sitt eget bästa, detta förstår man efter att ha läst artikeln som Tommy L bifogar.

Ibland blir man konfunderad, förbannad och jag vet inte vad...

Det är säkerligen så att det finns ett nätverk inom turistnäringen på Öland med campingägare, restauratörer och en del annat löst folk, som flitigt påhejade av varandra sitter och smider sådana här planer...vad vet jag?

Tänk om alla med husbil lät bli att åka till Öland under ett år....undrar om det blir andra tongångar då?...Säkerligen!

//Tommy

F

F.d. 2944

Guest

Att SHR och SCR har en hel massa påsar ihop är ju ingen hemlighet.
Vi bevakar deras agerande precis som vi vet att dom gör med allt som sägs och görs på HBKs sidor.
Om det är några som det är skottpengar på inom vissa kretsar kan ni ge er den på att det är kommungruppen.
Att vi inom HBK skall bemöta SCR, som Tommy efterlyser, är strategiskt tok.
Att bemöta innebär ju att man lämnar i från sig initiativet i viss mån.
Min uppfattning är att vi skall ha koll på vad SCR gör, hur dom agerar men vi skall jobba utifrån vår strategi och framtidsplaner.
SCR agerar utifrån sina behov och intressen och dom gör det förbaskat bra.
Vi får väl se till att vi blir lika duktiga.
Förresten, det är inga nya husbilsambassadörer som anmält sig??? ;-))

Maria Englund

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
1992
Medlemskap
2025

Hejsan!
Varför inte skriva en rad i deras gästbok. De vill ju ha synpunkter och idéer. Skicka även en ros till den trevlige " ställplatsvärden". Han kan behöva lite uppmuntran. Böda & Böda Hamns Utveckling ideell förening

ros_6.gif

Hälsningar Maria o Göran i Ystad

F

F.d. 2621

Guest

Det är verkligen välgörande att läsa hur Gomer och Kommungruppen tar avstånd från den negativa attityd mot SCR, som alltför länge förekommit här på forumet.

Naturligtvis handlar det inte om antingen eller utan desto mera om både och, en mångfald möjligheter, som tilltalar de olika önskningarna hos husbilsfolket. Framgångar ska inte byggas på andras tillkortakommanden utan på egna meriter och - en lämplig dos av samarbete för gemensamma mål.

Fortsatt lycka till! ! !

F

F.d. 29925

Guest

Vi bevakar deras agerande precis som vi vet att dom gör med allt som sägs och görs på HBKs sidor.
Om det är några som det är skottpengar på inom vissa kretsar kan ni ge er den på att det är kommungruppen.
Min uppfattning är att vi skall ha koll på vad SCR gör, hur dom agerar men vi skall jobba utifrån vår strategi och framtidsplaner.

För att "anmäla sig" tror jag att det krävs en väl definierad polici som man kan luta sig mot gentemot hemkommunen.
Kanske i form av en checklista eller liknade.

F

F.d. 2944

Guest

Decker! Håller helt och hålet med.
Enkätundersökningen som gjordes skall ligga till grund för ett antal "verktyg" som husbilsambassadörerna kan använda.
Bl.a. billdspel, trycksak samt PDF-fil för mail.
På det sättet kan vi kommunicera våra behov och säga samma sak från Ystad till Haparanda.
Det här planeras att bli klart innan sommaren.
När verktygen finns börjar den riktiga rekryteringen av ambassadörerna.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Gomer!

Det finns ett ordspråk som lyder: att man ska mota Olle i grind.

Det är klart att det är bra att ha koll på vad andra hittar på.

Men som jag ser det, så är det ingen från kommungruppen, styrelsen, eller överhuvud taget någon som officiellt kan representera HBK som kommenterar, eller skriver inlägg vid liknande artiklar.

Att det du refererar till som jag skrivit är strategiskt tok, får stå för dig, för mej är det naturligt att bemöta en invändning/inlägg som jag anser fel.

Hel klart har SCR en strategi för hur dom vill ha in husbilar på sina campingar, och i den strategin ingår att försöka väcka opinion i olika forum mot att tillåta ställplatser/husbilsparkering, och detta gör man säkerligen genom att bearbeta lokala intressenter och kommunfolk. (Det finns fler än SCR, vi har aktörer från Gotland, Öland och några ställen till som inte ligger på latsidan)

Det finns en stor risk i att inte agera i tid, och det är att vi hamnar utanför en dialog mellan tex markägare/kommun och en central organisation tex SCR, och då är vi där igen.

Vi står och tittar på när tåget har gått.

Det är bättre att leda utvecklingen än att följa den.

//Tommy

P.S. När det presenteras hur HBK ska agera, är jag inte främmande för att deltaga i kommungruppen. D.S,

F

F.d. 2944

Guest

Har full respekt för dina synpunkter.
Du är välkommen som husbilsambassadör så snart du så önskar.

M

Matts Torebring

Guest

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Här har vi en egenföretagare som på något sätt ogillar att kommunen driver "Camping" för husbilar i Böda hamn Kärnverksamhet varierar bland kommuner - Svenskt Näringsliv
Tror dock att han gillar att det kommer 30 - 50 husbilar varav många säkerligen nyttjar restaurangen, rökerierna och fiskaffären. Han kanske vill ta över "Campingen" för husbilar, alltså en av Sveriges bästa husbilsplatser (vald till årets bästa ställplats 2009). Möjligen är detta redan på gång, någon som vet?
V-backen :wink:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Här har vi en egenföretagare som på något sätt ogillar att kommunen driver "Camping" för husbilar i Böda hamn Kärnverksamhet varierar bland kommuner - Svenskt Näringsliv
Tror dock att han gillar att det kommer 30 - 50 husbilar varav många säkerligen nyttjar restaurangen, rökerierna och fiskaffären. Han kanske vill ta över "Campingen" för husbilar, alltså en av Sveriges bästa husbilsplatser (vald till årets bästa ställplats 2009). Möjligen är detta redan på gång, någon som vet?

Hmmm...Borgholm Energi driver husbilscamping???...hur fel kan det bli?

Borgholm Energi upplåter en gräsplätt för parkering bredvid kajen som en gång om året används till en marknad i Böda Hamn.

Förra sommaren pratade jag med hamnkaptenen (Tore) hur förhållandet var mellan båtar & husbilar i gästhamnen...det var i juli när vi var där 4-5 båtar i gästhamnen, och minst 30 husbilar.

Tror nog att utan husbilar är hamnen ganska öde, för ca 100 m innan hamnplan ligger Böda Hamns camping med bla egen affär & rest, och de flesta som ligger på camping, stannar nog oftast där.

Tror nog att Johnny Wiktorsson (ägaren till fiskrökeriet i Böda) ska tänka på det gamla ordspråket: Att den som gapar mest, mister oftast hela stycket.

Det bästa är väl om ett samarbete kommer igång, och var och en gör det de är bra på...

Jag vill parkera min husbil, inte campa.

//Tommy

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Tommy,
vi campar inte heller när vi nattparkerar i Böda hamn. Egenföretagaren har tydligen ett helt annat synsätt när han dagligen ser och upplever något helt annat. För honom är det camping när han ser att husbilarna fäller ut markiser, sätter upp vindskydd, hänger upp kläder och annat på tork, tar ut grillen och låter utemöblerna stå ute över natten. I hans ögen kan det inte bli annat än camping.
Men - det är väl så många vill kunna göra på en bra husbilsplats? Badet ligger ju på gångavstånd.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Hej Lars.

Nog är det så alltid...att det sticker lite i ögonen på honom med alla husbilarna, men man kan tycka att det är synd med den typen av utspel.

Jag är inte helt säker, men jag har en svag aning om att det var personen på bilden som jag pratade med i juli förra året då jag var och handlade fisk i rökeriet.
Vid det tillfället var husbilarna ett mycket trevligt inslag i miljön, i och omkring den gamla fiskehamnen i Böda, som annars är ganska öde. Vi bidrog till en betydligt längre säsong och klirr i kassan.

Ibland får man nästan känslan av att folk (politiker, näringsidkare m.fl.) gör vad som helst bara för att få synas i tidningar, och säkert lite påhejade av varandra genom nätverk både lokala och nationella.

//Tommy

Toppen