Sv: Skillnaden xenon vs halogen .
Bara "måste" lägga mig i denna intressanta diskussion.
Jag är helt klart av den uppfattningen att ett bra ljus räddar liv. Både vilt och människor. Även de som sitter i bilen!
Härom natten lade mina två extraljus av på jobbets bil. Återstod att köra de 15 milen med bara originalljusen med halogen. Bilen är en Kia -10.
Mitt omdöme om dessa lysen, är att det borde vara straffbart att få tillverka och sälja så usla lysen! Jag hade inte upptäckt en älg längre ifrån än en snöstake bort. Är det 50 m mellan dessa? Jag tror det.
Frågan är hur sakta man behöver köra för att hinna stanna på dessa metrar? Arbetsgivaren hade nog inte betalat övertidsersättning för den tiden
.
Har hört någon gång att biltillverkarna tillverkar ett bra halvljus men man bryr sig inte om helljuset i samma utsträckning, eftersom de flesta kör mest på halvljus, globalt sett.
Jag säger som Volvo sa i sin reklam en gång i tiden: Det finns inga älgar i Japan!
Däremot håller jag med dig Jappe, att om man har bra ljus, så måste man ta riktigt mycket hänsyn vid t ex möte! Blända av innan den mötande får lyset i plytet är ett sätt. Att inte blända upp innan mötet, är ett annat.
Det sistnämnda är en ren styggelse som tyvärr blir alltmer vanligt, oavsett förarkategori. Är man så mörkrädd numera eller vad beror det på?
Säger som en lastbilschaufför sa i radion för en tid sedan; Det händer ingen olycka bara för att man väntar en sekund till innan man sätter på helljuset.
För oss som alltid kör nattetid, är detta fruktansvärt jobbigt. Att hela tiden få en smäll i ögonen.