• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skiljerelä för laddning av flera batteri

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
När jag besökte Bilstereohörnan så frågade jag dem om en lämplig lösning för att ladda flera batterier. De rekommenderade denna:

Ett skiljerelä som kan användas för laddning från generatorn, solceller och landström. Då jag själv är okunnig så undrar jag här om någon använt sig av något liknande?
Bifogar manualen också.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När jag besökte Bilstereohörnan så frågade jag dem om en lämplig lösning för att ladda flera batterier. De rekommenderade denna:

Ett skiljerelä som kan användas för laddning från generatorn, solceller och landström. Då jag själv är okunnig så undrar jag här om någon använt sig av något liknande?
Bifogar manualen också.
Frågan är först behöver du ett skiljerelä? vad är det för bil du har, bygger du ett eget elsystem? på dom flesta husbilar är detta redan löst från fabrik.
Det finns definitivt billigare lösningar på skiljerelä.

 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Fiat Ducato -07.

Ja, det är det jag behöver hjälp med.
Jag är ute efter är mer laddström än de 18A vårt EBL 99 ger. Vi har lifepo4 100+120 ah. Tar mycket gärna emot förslag på lösning med en vettig förklaring till varför.

Är det denna inkoppling du tänker på?
 

Bilagor

  • IMG_9759.jpeg
    IMG_9759.jpeg
    809,5 KB · Visningar: 34

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fiat Ducato -07.

Ja, det är det jag behöver hjälp med.
Jag är ute efter är mer laddström än de 18A vårt EBL 99 ger. Vi har lifepo4 100+120 ah. Tar mycket gärna emot förslag på lösning med en vettig förklaring till varför.

Är det denna inkoppling du tänker på?
Skiljerelä har du nog redan i EBL ,det du behöver kontrollera är kabeldimensionen mellan startbatteriet och elblocket,så det klara släppa igenom mer laddström, en laddabooster Dc/Dc laddare är också en möjlighet.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Skiljerelä har du nog redan i EBL ,det du behöver kontrollera är kabeldimensionen mellan startbatteriet och elblocket,så det klara släppa igenom mer laddström, en laddabooster Dc/Dc laddare är också en möjlighet.
Startbatteriet är under förarens fötter och EBL är under stolen så det är kort väg. Hur grov kabel är vet jag inte men det är grövre än till kylskåpet.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
DC/DC-laddare är troligen det du söker, för att ladda dina Lithium-batterier effektivt.

Väntar själv på Victrons kommande 50A-DC/DC-laddare.
Ja, 50A är ungefär vad jag söker. Effektiv laddning denna tid på året när solen inte ger så mycket och man vill fricampa.

Du skriver att du väntar på den, är det på gång något i närtid? Jag har victron för solceller och för landström.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Startbatteriet är under förarens fötter och EBL är under stolen så det är kort väg. Hur grov kabel är vet jag inte men det är grövre än till kylskåpet.
16kvmm kabel skulle jag rekommendera mellan startbatteri och elblock, har du en kyl som går över från gasol till 12V när du startar motorn, så tar den 15A av din laddning,sedan beror det på hur det är kopplat.
Här är Victron 30A
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Då kanske jag ska vänta tills den större DC/DC kommer ut...
Kommer i januari, skriver de:

Men går att beställa från Storbritannien.

Datablad: https://sunlux.se/wp-content/upload...kBoost-DC-DC-charger-non-isolated-700W-EN.pdf
Manualen finns här: https://sunlux.se/wp-content/upload...0W__non-iso_DC-DC_Charger_12_12-50-pdf-en.pdf
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Kommer i januari, skriver de:

Men går att beställa från Storbritannien.

Datablad: https://sunlux.se/wp-content/upload...kBoost-DC-DC-charger-non-isolated-700W-EN.pdf
Manualen finns här: https://sunlux.se/wp-content/upload...0W__non-iso_DC-DC_Charger_12_12-50-pdf-en.pdf
Tack för tipset :msn_thumbup:
 
Toppen