• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sketlukt!!!

F

F.d. 346

Guest
Hej! Nu är det jag igen med mina små funderingar. Denna gång gäller det toan.

Vid färd och med halvfylld toakassett kommer det en hemsk "sketlukt" från toan. Det bildas väl undertryck förmodligen som drar in den härliga odören. Men varför görs inte kassetten tät? Tar man ut kassetten är den helt tät men placerar man den på sin plats så öppnas en luftventil där odören tränger ut. Kan man fila bort plastmojängen som öppnar ventilen? Vad händer? Varför finns ventilen?

Många frågor men jag måste få veta!

Anders:):):):):):):)
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Sketlukt!!!

Vi har SOG och det kom lukt från toalettrummet, kunde inte förstå det först, men kollade vattenlåset till handfatet, det visade sig att de monterat vattenlåset "bakvänt" och när vi inte hade tryckt ned proppen ordentligt under färd så kom det sketlukt.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Sketlukt!!!

Jag brukar med jämna mellanrum låta en grönsåpeblandning stå över natten i en tank som jag ställer på högkant. Detta för att säkerställa att även mekanismen inne i tanken blir ren. Innan jag sätter tillbaka tanken så smörjer jag alla packningar med olivolja. Jag har under alla år ännu ej sett en packning deformeras eller torka upp.

Anders Bohman
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sketlukt!!!

Det är tanken på miljön , miljövänligt .

Dock har jag inte märkt att grönsåpa gör att det blir bättre doft än den skitlukten som blir , jag använder det "blå" decinfektionsmedlet som är till toaletterna .
dock är jag lite fundersam för när vi hade husvagn och en porta-potti så hade vi ett rosa medel i spoltanken också men behövs inte den längre då ??
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Sketlukt!!!

I vår första bil hade vi problem med sket lukt

På ovansidan av tanken siter en venti som skall släppa ut över tryck
Det visade sig att den avluftning som den skall passa till när man sätter in tanken saknades
Efer montering av dylik mojäng upphörde problemet

Julle
 

atlantis

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023
Sv: Sketlukt!!!

Hej!
När vi förra året köpte vår första husbil så hade även vi lukt från toaletten och nybörjare som vi var så trodde jag att det kanske var som det skulle(skarp lukt av keminkalie). Jag märkte dock att packningen var deformerad (något upplöst) så jag gick och köpte en ny.

Jag vill minnas att den kostade nära 200 kronor men det var det värt, alla lukter försvann, och precis som Lasse ovan skriver, vattnet blev kvar i stolen när ventilen var stängd.
Kjelle
Hej! Försök med olivolja på gummipackningen, den fungerar fint. Har försökt med rapsolja men den bildade bara en grå kletig massa och troligen förstörde den gummit mer än den smorde. Olivolja är kanon! Gummihandske på och gnid in oljan över hela ytan.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Sketlukt!!!

Jag har med en ficklampas hjälp konstaterat att själva VC-stolen för kasette inte är tät utan har relativt stora öppningar som gör att lukt via kastettens övertryckventil kommer in i HB. Det borde hjälpa med att täta dessa öppningar och sätta en ventil på den utvänriga luckan. Själv tyckte jag SOG var aldeles för dyr (1600:-?) så jag satte dit en fläkt från Biltema för 60:-. Den fläkten har mycket större kapacitet, vilket gör att vi numera inte behöver krysta - hepp!
//Conny
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Sketlukt!!!

Jag har sökt ett tag efter uppgifter om t.ex. hur mycket av Dometics "Special Care" man ska dosera toakasetten (19 lit) med. Finns ingen info på flaskan och kan inte hitta något på deras hemsida heller. Hur mycket är en skvätt deodorant för toatanken?
V-backen :confused:
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Sketlukt!!!

Har du kollat så att packningen mellan sits och tank är tät?

Spola i lite vatten i toaskålen med stängt ventilblad. Vattnet ska då bli kvar i toaletten och inte sippra ner i tanken.

Vi har också problem med den packningen. Efter att vi använt toaletten en tillk två veckor börjar packningen svälla så att den inte tätar längre och då luktar det.

Vet inte om jag måste byta packningen, har försökt med Siliconspray men det hjälper bara temorärt.

Kanske nån annan har bättre förslag.........

Har monterat en SOG men den går ju bara när bladet är öppet. Kanske måste man koppla SOG:en till bakljuset för att få den att gå när man kör.

Lasse
Olivolja är nog skonsammare för gummit
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Sketlukt!!!

Hej Conny.
Det var intressant med Biltemas fläkt. Vilket art.nr. Har du någon bild på slanganslutningen till fläkten?
Har haft SOG i alla mina tidigare bilar Men som du tycker jag, att SOG:en är alldeles för dyr, men skitbra.
 
Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Sketlukt!!!

Jag byggde en egen SOG. En datorfläkt 80x80mm en eldosa från Biltema 80x80mm en mikrobrytare frå Clas Ohlsson en slang till tvättmaskin grå från Biltema. En vinkellist i aluminium. Slipade ner fläkten så att den gick att trycka in i dosan sedan anslutningar för slangen (rörkoppling) På utsidan av toatanksdörren satt jag ett eluttag för tvättmaskin.Det lutar och blir ganska snyggt. Har inte satt fast något kolfilter men det går att trycka in i eluttaget. Det svåraste var att få mikrobrytaren i rätt läge. Det tog lite tid men totalkostnaden blev ca 200-300 kr
Tyvärr tog jag inga bilder. Anslutningen till tanken finns att köpa på Reimo. Men jag gjorde en egen (rörkoppling) Tyvärr i mässing (tyngre)
Ha det
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Sketlukt!!!

Vad är det för något på sidan 27 i Husvagn-Svensson AB katalog Husvagn-Svensson i Lidköping AB, Tillbehörskatalog 2009. Husbilar och husvagnar. artnr : 927-13-01 är inte det något liknade för den kostar ju bara 319:- men det är väl utan elfläkt .
Det är en avluftning till de äldre toaletterna. Där satt det en kam som öppnade en i tanken inbyggd avluftning. Då fick man all odör i bilen. Denna manick som du frågar om har samma funktion förutom att lukten leds via slangen utanför bilen.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Sketlukt!!!

Jag har bytt alla packningar (i våras) så de borde nog vara täta!
Men luftventilen som öppnas när man kör in kassetten i bilen, vad är den till för?? Man kan ju ha hur täta packningar som helst men det hjälper väl inte när en ventil är öppen?

Anders:):):):):):):)

Utan luft ventilen kan du få dig en otrevlig överraskning. En kompis till mig hade en portapotti eller liknande som va tät. när han öppnade bladet så fick han allt i ansiktet och taket. som tur var va det bara rent vatten han hade hällt i toan.
 
Toppen