• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sketlukt!!!

F

F.d. 346

Guest
Hej! Nu är det jag igen med mina små funderingar. Denna gång gäller det toan.

Vid färd och med halvfylld toakassett kommer det en hemsk "sketlukt" från toan. Det bildas väl undertryck förmodligen som drar in den härliga odören. Men varför görs inte kassetten tät? Tar man ut kassetten är den helt tät men placerar man den på sin plats så öppnas en luftventil där odören tränger ut. Kan man fila bort plastmojängen som öppnar ventilen? Vad händer? Varför finns ventilen?

Många frågor men jag måste få veta!

Anders:):):):):):):)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Sketlukt!!!

Det brukar inte vara toan som är boven, det är gråvatten tanken. När man kör skvalpar vattnet omkring i tanken och odören pressas förbi vattenlåsen i vaskarna.

Töm gråvatten tanken eller sätt i vaskpropparna, så blir du nog av med problemet.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Sketlukt!!!

Ok, men jag har sett att det finns fläktar för att ventilera ut toadelen. Det skulle väl inte behövas om toan var tät? I vårt fall är jag ganska säker på att det är toan för man känner samtidigt lukten av toakemikalierna.

Från gråvattentanken kan det ibland lukta men det är mera en "liklukt".

Anders:):):):):):):)
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Sketlukt!!!

Vi hade det problemet med sketlukt när vi skulle iväg en gång kollade toan men den var ju tömd.Vi vände 3 gånger för i denna lukt kan vi ju ej vara sa jag.
Men det var gråvatten tanken vi hade glömt att stänga kranen utvändigt o det var boven i dramat det blev ngt baksug och sedan satte vi i propparna i diskhon o på toan.
Därefter försvann lukten med omedelbar verkan./susanne
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Sketlukt!!!

Hej
Mycket har skrivits i detta ämne. Själv har jag skrivit av mig, Se i Forum under "Skitprat".
Tack vare medlemmars tips har vi nu i år konstaterat att:
1: SOG ventilatorn funkar bra.
2: Grönsåpa i toan var ett bra tips.
3: Töm gråvattentanken ofta o häll i lite ättiksprit.
Nu luktar det inte längre i våran bil.
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Sketlukt!!!

När vi tömmt toan och satt tillbaka behållaren så bildas ett övertryck. öppnade jag ett fönster så kom det in lukt i hela bilen. Jag öppnade locket i toan och stängde igen, problemet borta.

1. öppna behållaren en gång (inne på toan) efter tömning.
2. Häll en slatt grönsåpa i behållaren (vi har slutat med kem.)
3. Jag häller en skvätt grönsåpa i varje avlopp för gråvatten.

Efter dessa åtgärder har vi inte haft dålig lukt någon gång. Vi har ingen SOG och inte propparna isatta. Det verkar som grönsåpa löser många problem i husbilslivet. Jag tvättar även bilen med grönsåpa.

Lycka till!
Sven-Åke
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Sketlukt!!!

Har du kollat så att packningen mellan sits och tank är tät?

Spola i lite vatten i toaskålen med stängt ventilblad. Vattnet ska då bli kvar i toaletten och inte sippra ner i tanken.

Vi har också problem med den packningen. Efter att vi använt toaletten en tillk två veckor börjar packningen svälla så att den inte tätar längre och då luktar det.

Vet inte om jag måste byta packningen, har försökt med Siliconspray men det hjälper bara temorärt.

Kanske nån annan har bättre förslag.........

Har monterat en SOG men den går ju bara när bladet är öppet. Kanske måste man koppla SOG:en till bakljuset för att få den att gå när man kör.

Lasse
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Sketlukt!!!

Hej!
När vi förra året köpte vår första husbil så hade även vi lukt från toaletten och nybörjare som vi var så trodde jag att det kanske var som det skulle(skarp lukt av keminkalie). Jag märkte dock att packningen var deformerad (något upplöst) så jag gick och köpte en ny.

Jag vill minnas att den kostade nära 200 kronor men det var det värt, alla lukter försvann, och precis som Lasse ovan skriver, vattnet blev kvar i stolen när ventilen var stängd.
Kjelle
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Sketlukt!!!

Jag har bytt alla packningar (i våras) så de borde nog vara täta!
Men luftventilen som öppnas när man kör in kassetten i bilen, vad är den till för?? Man kan ju ha hur täta packningar som helst men det hjälper väl inte när en ventil är öppen?

Anders:):):):):):):)
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Sketlukt!!!

Det finns nog lite risk med att täta luftventilen.

Det bildas nog lite övertryck som kommer att blåsa upp det vatten som ev. kan stå kvar i skålen när man öppnar bladventilen... upp i ansiktet på den som öppnar - usch!

Lasse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Sketlukt!!!

Jag skulle inte rekommendera att ta bort öppningsfunktionen på kassetten. Om den inte kan luftas ordentligt så kommer det att bli tryckvariationer i kärlet beroende på lufttrycket ute. Om du använder toan vid havsnivå och sedan försöker använda den igen på hög höjd så kan det bli en otrevlig överaskning. Lufttrycket på hög höjd är lägre än vid havsnivån och detta innebär att om du lyckas öppna kassetten (bladventilen) så kan det spruta upp en del från tankens innehåll. Roligare kan man ha!

Det kan också bli så att bladventilen inte går att öppna eftersom den sitter med ett ordentligt tryck innifrån. Då måste man gå ut och skruva upp locket på tömningsröret för att släppa ut lite luft så att trycket utjämnas och bladventilen går att öppna.

Att detta fenomen över huvud taget finns beror antagligen på att kassettoan utvecklades för husvagnar och där gör det inget om övertrycket regleras inne i vagnen eftersom ingen befinner sig där vid körning. Luktproblemet kom när dessa toaletter monterades i bilar som kördes på både låg och hög höjd.

SOG och liknande produkter har till uppgift att dels lufta kassetten vid användning genom fläkten, del att kunna utjämna trycket vid höjdvariationer och leda ut denna tryckutjämningsluft till utsidan av bilen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sketlukt!!!

Nåre en monterer SOG i dag så bytter en ut ventilen med feste for luftslangen. Tidligere limte en igjen denne ventilen og satte slangen fast på tømmerøret.
Glemte en gang å ta av sikkerhetsproppen og sette på slangen når jeg satte tilbake en tømt tank - jeg gjør ikke det forsøket en gang til. De få dråpene med vann (heldigvis bare vann) sprutet nesten i taket da jeg åpnet bladventilen. Vi har hatt SOG i våre biler siden sommeren 2000.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Sketlukt!!!

..............Men luftventilen som öppnas när man kör in kassetten i bilen, vad är den till för?? ..................
Anders:):):):):):):)

Ventilen är till för att det inte skall bildas övertryck i tanken, tex om man kör upp på någon högre höjd eller vid ändrat omgivande lufttryck.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Sketlukt!!!

Tack för alla kloka svar. Nu vet jag vad ventilen gör för nytta och jag kommel ALDRIG att plugga igen den!!

Jag får väl kika på det där med SOG, det verkar vettigt.

Tack igen!!
Anders:):):):):):):)
 

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
Sv: Sketlukt!!!

Hej.
Jag har provat en annan lösning som i vårt fall löste detta luktproblem till 100%.
Man borrar ett litet hål i avtömmningslocket och sätter dit en nippel, en sådan som man använder till vinerutespolarslang.
Sedan borrar man ett hål i serviceluckan snettneråt, och tar ca 50 cm slang som anänds till vinderutespolning, (en liten tunn slang i svart gummi för den viker sig inte) trä den genom hålet i serviceluckan och låt den sticka ut 2cm.
Täta sen med smältlimm på både ut och insidan.
När du sedan skall tömma kasetten tar man bara av slangen som sitter på locket.
Man kan ha en liten bit slang med en skruv i ändan som man kan trä på nippeln på kassettlocket för att få den tät, när man t.ex. skall ut på långa vandringar för att tömma den.
Efter detta klarar den tryckutjämningen på egen hand och man slipper odör eller stänk i ansiktet.
Lycka till !!
MVH /Bosse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7621

Guest
Sv: Sketlukt!!!

Ja, det mesta är väl sagt i den här tråden.

Jag monterade in en SOG innan vi drog söderut. Anledningen var, som flera har nämnt, att det kom in odör från toan. Övertryck i toan uppstår ju även vid höjd temperatur. Då kan man få en obehaglig överraskning som sagt... Detta är helt eliminerat nu.
Vi lärde oss att öppna bladventilen några millimeter när vi stod stilla. Fläkten startar och detta gör ju att syret bryter ner sketen m.m. bättre än om man bara öppnar vid "nödsituationen". Att koppla fläkten till ex.vis bakljuset med stängd bladventil kanske skapar ett undertryck som gör den svåröppnad. Who knows?

Betr. lukt från gråvattentanken så har vi aldrig haft det problemet aftersom det sitter vattenlås efter tvättställ och diskbänk. (Dessa häller jag en skvätt spolarvätska i inför avställningen för vintern och då är det ingen risk för vare sej lukt eller förfrysning).

Sammanfattning: SOG löser problemet. Dessutom kommer det att bli förbud mot kemikalier på kontinenten. Har jag hört

Hälsning Rolf
 
Senast redigerad av en moderator:

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Sketlukt!!!

För att förhindra att vattenlåsen töms under färd och lukt uppstår i bilen - så har vi monterat SOG på taket. Vattenlåsen har dubbla anslutningar så dragningen sker därifrån och samlas ihop i SOGén. Fördelen är bara inte att lukten försvinner utan också att utrinningen från vask och handfat blir bättre.

Absolut en prisvärd investreingen.
 
Toppen