• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatteverkets förslag på förmånligare villkor för återbetalning av husbilsskatt

Status
Stängd för vidare inlägg.

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Tack för info. Ögnade genom förslaget och kan inte tycka annat än att man krånglar till det onödigt mycket. För dem det berör blir det jobbigt att hålla ordning på vilken skatt som ska betalas och få tillbaka vid på- och avställningar. Dessutom hur hanterar försäkringsbolagen avställningsperioderna om man bor i bilen.
En enklare lösning hade varit att t ex ge en ”rabatt” om 50% på skatten under tre år gällande de aktuella bilarna. Denna rabatt kan ju tidsbegränsas till t ex 10 år. Under denna tid kan man sätta krav på biltillverkarna att komma med alternativa drivkällor.
Om denna rabatt i förs kommer gissningsvis inte bilägarna att ställa av och på så ofta under säsongen. Skatteintäkterna kanske inte blir lägre då.
 
R

RobbeS

Guest
Gäller alltså för husbilar som tagits i bruk efter sista Juni 2018. Skatten på min står på drygt 6000 kronor om året och jag tror att den togs i bruk före detta datum. Då gäller alltså 15 dagar karens för mig om jag fattat det rät?
 

LPer

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
25403
Medlemskap
2023
Blir det så här då kanske:
Fredag, ställer på, kör fredag - söndag och sedan avställning på söndag kväll.
Bilen avställd måndag - torsdag.
Fredag, ställer på osv.
Undrar hur försäkringsbolagen lyckas hantera detta?
Inget är omöjligt, bara lite svårare......
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.032
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Blir det så här då kanske:
Fredag, ställer på, kör fredag - söndag och sedan avställning på söndag kväll.
Bilen avställd måndag - torsdag.
Fredag, ställer på osv.
Undrar hur försäkringsbolagen lyckas hantera detta?
Inget är omöjligt, bara lite svårare......
Inget problem,jag ställer alltid av när jag kan,försäkringen går på autogiro.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Blir det så här då kanske:
Fredag, ställer på, kör fredag - söndag och sedan avställning på söndag kväll.
Bilen avställd måndag - torsdag.
Fredag, ställer på osv.
Undrar hur försäkringsbolagen lyckas hantera detta?
Inget är omöjligt, bara lite svårare......

Försäkringsbolagen hanterar ju redan det scenariot idag....automatiskt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.032
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta är bara början,saxat från dagens nyhetsflöde:

Enligt Trafikverket har det hela fungerat hyggligt när det gäller bonusen men inte när det gäller ”malus”-delen. Under 2019 såldes inte färre bilar med stora utsläpp än året före. Därför behöver straffskatten höjas ytterligare, menar myndigheten.
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
En klar förbättring. Om man tolkar promemorian innebär det följande -
Fordonsskatt Den effektiva fordonsskatten för en genomsnittlig husbil som är i trafik 60 dagar per år, blir 4 246 kronor för husbilar som beskattas enligt WLTP och 2 257 kronor för husbilar som beskattas enligt skälig grund. Förslaget innebär att karenstiden återgår till 15 dagar efter de tre första åren och då antas antalet dagar i trafik återgå till 2019 års nivå. Den effektiva fordonsskatten blir då 4 215 kronor för den genomsnittliga husbilen som beskattas enligt WLTP och 2 535 kronor per år för den genomsnittliga husbilen som beskattas enligt skälig grund. Detta innebär att i genomsnitt kommer det förhöjda koldioxidbeloppet under malusperioden inte påverka husbilsägarnas effektiva fordonsskatt.
M.a.o så innebär det ingen speciell fördyrning utan enbart administrativt arbete med på o avställning. Det kommer säkerligen också att innebära ändringar avseende försäkringarna mot helårsförsäkring.
Det står också att: Det har dock framkommit ett antal nackdelar med att helt slopa karenstiden för husbilar som omfattas av bonus–malus-systemet. För det första innebär en sådan ändring att fordonsskatten för berörda husbilar i praktiken blir kopplad till faktisk användning. bara att betalas för dessa dagar. Dagens fordonsskatt är dock inte baserad på faktisk användning utan på ägande av fordon. En möjlighet för husbilar att beskattas för faktisk användning utgör ett avsteg från den beslutade modellen. Om husbilen bara är påställd de dagar då den används kommer skatt att betalas för dessa dagar. Om man har bilen avställd under ett helt år skulle ingen skatt debiteras!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.032
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så kan man också tolka det, men en höjning från 6000kr till 25000kr är definitvt en klar försämring! Jag ställer normalt av min husbil 15 dagar eller mer åt gången,bonusmalus innebär en fyrdubblad fordonskatt ,om jag skulle byta till en ny mer miljövänlig bil.
Ovanstående tolkning är som f.. läser bibeln.
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Detta är bara början,saxat från dagens nyhetsflöde:

Enligt Trafikverket har det hela fungerat hyggligt när det gäller bonusen men inte när det gäller ”malus”-delen. Under 2019 såldes inte färre bilar med stora utsläpp än året före. Därför behöver straffskatten höjas ytterligare, menar myndigheten.
Gäller inte det all försäljning av fordon i Sverige. Trodde vi pratade husbilar och vad som förhoppningsvis bli bättre för hela husbilsmarknaden.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.032
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det gäller alla fordon det Trafikverket uttalar sig om,förslaget som ligger nu med 4dagar innebär ingen förbättring för många,skrota bonusmalus.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.566
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Beräkningsmodellerna varierar stort mellan EU:s medlemsländer.

Sverige är, mig veterligen, det enda land som har en skatt helt baserad på CO2-utsläpp.

I några länder är skatten delvis baserad på CO2-utsläpppet, i andra länder spelar utsläppet inte någon roll för skattens storlek.

Tyskland, för att ta ett exempel, lär ha en årsskatt i storleksordningen €450.

Pålle
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Någon som har koll ang resten av EU ang husbilsskatten ?
Läste en artikel från Dina Pengar att maxskatten var satt till 440 euro i Tyskland om jag minns rätt var det Hbks
ordförande som gjorde den jämförelsen med Sverige
Man kan ju inte skylla på EU heller bara för det bytts beräkningsgrund från NEDC till WLPD det är bara Sverige
som plöjer på i det spåret
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen