Jag får inte det att gå ihop.
Ta en alkovbil som exempel. Bildelen kommer ursprungligen från Fiats produktionslina men byggs sen på och slutligen registreras av husbilsbyggaren. Den som står för ansvaret för precis all data i CoC dokumentet vid registreringen då är ju rimligen husbilstillverkaren och inte Fiat. Ändrar man höjd, bredd, längd och vikt på en bil så bör ju data från ett "gammalt" intyg från Fiat vara både praktiskt och legalt helt värdelöst. Precis som uppgifterna om Co2 och förbrukning som står där.
Ur ett registrerings och CoC perspektiv så är ju rimligen
husbilstillverkaren den som står som tillverkare och är även den som skall redovisa utsläppsvärdena?
Fiat har ur det perspektivet rimligen inget med bilen att göra längre och jag förstår om dom inte är pigga på att skriva ut ett nytt CoC dokument till en bil dom vet inte längre existerar i den form Fiat en gång intygat. Det är ju också det svaret man får från Fiat när man försöker få fram ett "gammalt" CoC intyg.
Jag tycker också det verkar som att våra myndigheter är rätt flexibla ändå när dom sänker skatten för dem som skickar in "gamla" CoC dokument från Fiat.
Om dom jämför annan data från de inskickade intygen med vad som redan finns i bilregistret så är det ju inte mycket som stämmer... Ja förutom för plåtisar då.
Eller är jag helt ute och cyklar här