• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skamliga prisskillnader?

I

Iveco 35

Guest
Sv: Skamliga prisskillnader?

Hyfsat slut på den tråden tycker jag,och konstaterar att våran hemsida verkligen fungerar som det är tänkt,att ha nytta av varandra.

F

F.d. 59016

Guest

Det vore fint med en länksamling på var ni hittar allt.

F

F.d. 50609

Guest

Självklart.
Ebay.com
Ebay.com
Ebay.com
...Och några liknande sidor :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ingen egentlig avsikt att försvara profithungriga svenska mellanhänder MEN
om vi nu skall fokusera på att bara handla via nätet och utanför rikets gränser
så bör vi kanske noga beakta även följande:

Vi lever i en social gemenskap och ett samhälle som heter Sverige.
Det bor cirka 9 miljoner invånare utspridda över 450.000 km2.
En leverantör i detta rike har alltså en verkligt begränsad potential att jobba med
och måste kanske få lov att tjäna lite mer per såld artikel jämfört med en Tysk,
Fransk eller Engelsk leverantör.

I Tyskland är potentiella marknaden knappt 70 miljoner människor på cirka 357.000 km2.
I Frankrike är potentiella marknaden drygt 60 miljoner invånare på cirka 550.000 km2.
I England är potentiella marknaden drygt 50 miljoner invånare på cirka 130.000 km2.

OM vi hela tiden väljer att lägga alla våra investeringar utanför landets gränser så kommer vi till slut
att kunna hamna i ett läge där det inte finns en enda leverantör kvar på denna marknad.
Alla kommer att finnas på distans och vara hart när omöjliga att komma åt när det är
dags för reklamation eller garantiärenden.

Jag gillar att göra affärer med en svensk butik/säljare som jag senare kan avkräva hjälp när det är dags för det.
Jag gillar att hjälpa till att "hålla Sverige rullande" därför att det är det land jag lever i.
Jag vill aktivt vara med och utveckla detta land till en hållbar och sund plats att leva på både nu och i framtiden.

Kanske krävs att vi hjälps åt att hålla affärerna igång "lokalt" i första hand.

Det går ju alltid att ta med sig en kopia på en internetsida och påpeka prisskillnaden för din lokala leverantör.
Som jag upplever det så brukar det vara otroligt effektfullt och leder till en fortsatt lokal affär i nästan samtliga lägen.

Bara en tanke...

Jag håller inte med alls när det gäller prylar, och garantiärenden är inte svårare från t.ex en stor tysk handlare än någon liten skutt här hemma, förstår inte alls varför skutten ska lägga på 100% efter tillv. grossist.

Däremot så köper jag alltid svensk mat om jag kan välja, skulle "aldrig" köpa t.ex dansk fläskfilé, nej här ska det helst va närproducerat.

Men prylar :p kära nån.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det vore fint med en länksamling på var ni hittar allt.
------------------------------------------

Det beror ju en hel del på vad man söker. Men eBay och sökning i deras sökruta ger ofta en hel del. Även Google tar oss lätt med ut på äventyr efter billiga delar.

Men det är inte helt lätt i början. Man måste lära sig av misstagen och lära sig förstå varför det inte blir träffar ibland och hur man då kan omformulera sökord m.m.
Man behöver också i vissa fall tvinga sig in engelska eller tyska eBay och inte nöja sig med .com o.s.v.

En sökning efter en servokuggstång som ex. kan börja med en skrot i Sverige som tar 12.000:- för begagnat skräp, och sluta på en firma i Estland som tar 4200:- för en fabriksny........ Men då har det ju övergått till ett främmande språk. Men ändå om man har tur så kan man halka dit med hjälp av olika sökvägar.

En sak som man kan och bör göra, är att så fort man ser någon hänvisning här på forumet till en intressant firma. Spara det och lägg in adressen i Favoriter på din dator, med en kommentar om "Reservdelar husbil" eller dyligt.

Om det skulle gå att ha en sida här på forumet under olika rubriker, med sökvägar till olika firmor, är svårt att avgöra om det funkar i längden, och även om det är helt ok. att lägga upp en sådan lista. Men det kan säker web. svara på.

Delarna som är till salu på eBay skiftar ju hela tiden, så på dem är det ibland svårt att spara sökningar.
Men om det är firmor som ligger där med samma delar hela tiden då funkar det rätt länge.

M.v.h. JANKRO.

Toppen