• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skall köpa våran första husbil. Förslag?

P

Peter Pettersson

Guest
Hej! Jag är ny här på forumet.Blir snart reg, medlem.
Jag ska köpa husbil för första gången. Vill köpa en billigare för test för att se vad vi tycker om det
Pris mellan 100 000 - 150 000 kr. Vill ha hjälp med förslag vad som är bra att köpa :spinny:
TAck på förhand

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Skall köpa våran första husbil. Förslag?

Hur många är ni som ska åka ?

100' i Sverige brukar betyda renoveringsobjekt, du måste nog sikta på 150' och titta i Tyskland.

Peter :)

F

F.d. 29954

Guest

Av det obefintliga du berättar om dem som skall använda bilen och era behov, är det omöjligt att ge hållbara råd...
Men åk till Borås, en firma där heter Mobilen och de har tagit hem bra bilar från tyskland som där blivit utklassade pga miljökraven.
Sist jag var där såg jag många hyggliga bilar kring 150 tusen med rätt så få mil..

P

Peter Pettersson

Guest

Hej igen! Vi kommer att att va 2 - 4 stycken som kommer att åka i husbilen. Tack för svaren.
Ska kolla Firman: ´Mobilen
Här ska jag visa några som jag kollat på blocket
Frankia 611-97= Frankia A611 97 | Älvsborg | Blocket
Frankia 570 = Frankia 570TME -88 | Göteborg | Blocket
Denna gillar gillar jag = Dethleffs A522 2,5D 1993,C25 | Göteborg | Blocket
Nu vet ni ungefär vad jag kollat på, Är jag på rätt väg ?:spinny:

Afghan vad menar du med utklassade av miljökraven?

F

F.d. 29954

Guest

Hej!
Miljökraven.. I Tyskland har man miljözoner i många städer och inom dessa får man inte köra med äldre bilar, beroende på färgen på dekalen.
Sedan tror jag att det är lite mass hysteri av tyskarna att slumpa bort sina lågmilare bara för "skammens" skull. Men jag är inte helt hundra ifall det finns ytterligare orsaker...
Jag råder dig ändå att köpa från någon firma med garanti, ifall du är grön på området och inte kan fixa själv det mekaniska. Annars tycker jag att det största fördelen med äldre husbil är just att man kan göra precis allt själv, ingen diagnostik och mysko lampor etc...

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Hej igen! Vi kommer att att va 2 - 4 stycken som kommer att åka i husbilen. Tack för svaren.
Ska kolla Firman: ´Mobilen
Här ska jag visa några som jag kollat på blocket
Frankia 611-97= Frankia A611 97 | Älvsborg | Blocket
Frankia 570 = Frankia 570TME -88 | Göteborg | Blocket
Denna gillar gillar jag = Dethleffs A522 2,5D 1993,C25 | Göteborg | Blocket
Nu vet ni ungefär vad jag kollat på, Är jag på rätt väg ?:spinny:

Afghan vad menar du med utklassade av miljökraven?

Överpriser på skrot , Frankian 570 hade jag en gång. Den kostade 199000 kr ny , jag köpte den 89 för 152000 sedan hade jag jättesvårt att sälja den för 100000 1995.
Bilen har svag motor (pinsamt svag). Modellens alkov har kända fuktproblem och fukt brukar förekomma i träreglar.

P

Peter Pettersson

Guest

Överpriser på skrot , Frankian 570 hade jag en gång. Den kostade 199000 kr ny , jag köpte den 89 för 152000 sedan hade jag jättesvårt att sälja den för 100000 1995.
Bilen har svag motor (pinsamt svag). Modellens alkov har kända fuktproblem och fukt brukar förekomma i träreglar.
Ok men dom andra jag länkat. ?
Ok. Men förslag. TAck för tipset Afghan om firman Mobil i Borås. Verkar ha bra urval.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag kan inte de andra bilarna , bara det att årsmodellen har stor betydelse. En motorsvag bensinbil är hopplös ute i Europas backar.Köp så ny dieselbil som du har råd till.

F

F.d. 29954

Guest

Han Sharky påpekar några viktiga punkter som vi andra tar för självklara..
Fuktproblem. Kolla noga, har det funnits men är åtgärdade på ett vettigt sätt är det ok.
Motorsvaghet. Oj jesus.. finns det något mer iriterande än rulla med "röd nacke" och två kilometersköer bakom sig? Lite pulver skall det finnas så man kan hålla kring 90km/h..
Och Diesel med turbo. Men du kan inte få all godis för 150 tusen...

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Hej..

Jag sitter just nu i min "Nya" husbil, köpt i tyskland för ungefär den summa du anger.. (väntar på ursprungskontroll o regg besiktning)

Jag fick för detta :
Eura mobil 596 lss (6,6m) 1998
Mercedes 312D (3.0L, 5 cyl, kamkedja, 122hp, bakhjulsdrift, 8800mil)
Uv filter för färskvatten, Luftfjädring, Dubbelgolv, dubbelglas, gastank mm.
Dessutom exemplariskt skött, syns inte att den användts och alla service gjord.

Alltså får man ganska mycket bil för pengarna i tyskland.
så mobile.de är ett bra hjälpmedel för att hitta en trevlig bil.
Eller för att jämföra med blocket och se vad man får för pengarna.

Lyckatill :)

/Freddy

P

Peter Pettersson

Guest

hehe ett underbart forum det här, Snabba svar. HAr grejat med forum själv. Och det är svårt att få till välbesökta forum. Bra hemsida/Forum detta :)
Ok då skulle väll denna ligga rätt i pris= Frankia A611 97 | Älvsborg | Blocket

??

P

Peter Pettersson

Guest

Hej..

Jag sitter just nu i min "Nya" husbil, köpt i tyskland för ungefär den summa du anger.. (väntar på ursprungskontroll o regg besiktning)

Jag fick för detta :
Eura mobil 596 lss (6,6m) 1998
Mercedes 312D (3.0L, 5 cyl, kamkedja, 122hp, bakhjulsdrift, 8800mil)
Uv filter för färskvatten, Luftfjädring, Dubbelgolv, dubbelglas, gastank mm.
Dessutom exemplariskt skött, syns inte att den användts och alla service gjord.

Alltså får man ganska mycket bil för pengarna i tyskland.
så mobile.de är ett bra hjälpmedel för att hitta en trevlig bil.
Eller för att jämföra med blocket och se vad man får för pengarna.

Lyckatill :)

/Freddy
oj ja det verkar rätt bra köp som du gjort. Skoj! Fixar du ursprungskontroll o regg besiktning själv ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Av de 3 bilene du hadde lenke til ville jeg selv valgt Detleffen selv om den har en svakere motor enn den noe nyere Frankia. Viktigst for en nybenynner er en tørr bil (ingen fukt) og muligheten for å kunne få igjen nesten det en har gitt etter ett til to år når en har lært mer om hvordan en selv bruker bilen. Gjorde noe tilsvarende selv for 15 år siden, bilen var den gang 11 år med en 2l bensin - lærte masse om husbiler i løpet av de 4 år vi hadde bilen. Fikk nesten igjen det vi hadde betalt, men hadde kostet på den endel. Det første en lærer er hva som ikke fungerer for en i just denne bilen og hva en skal se etter for den neste. Noen sier at det er først den 3dje husbilen som er slik en virkelig ønsker, for oss var det bil nr. 2 som vi hadde i 8 år før vi skaffet ny av samme merke med en innredning som passet oss gamle bedre.

L

linde

Guest

Gamla Fiat turbodieslar med så många mil. Jag är skeptisk. Solifern = mindre risk.

F

F.d. 50069

Guest

Dessa äldre Solifer är fina bilar (som jag har tjatat om tidigare). Vi hade en sådan 6700 ett par tre år när barnen var små. De saker förutom en svag motor (fanns några turbodieslar, men ovanligt som tusan) som jag nu kommer ihåg var lite svaga punkter var att taket hade några egendomliga skarvar som man fick se upp med. Sedan har jag för mig att några av dessa bilar fick lite aluminiumröta p.g.a galvaniska strömmar (har det sagts mig). Himla bra planering och fin bokomfort var det iaf.

Den bilen vi hade bytte jag grenrör på (till extraktor) , samt bytte munstycken i förgasaren. Jag gjorde även nåt med fördelaren som jag har glömt hur:rolleyes:. Har för mig att det ökade effekten från 75 hk till en bra bit över 90:D
Vi körde med bilen året runt på olika äventyr och det funkade alltid fint. Så klart så är inte klippet i maskin samma som en ny bil, men jag lovar att så dåliga är inte bensinarna även i dagens trafik som många på forumet gör gällande.

Det är tyvärr inte ovanligt att man ser husbilsfolk i dag i tät trafik som en bensinmotor skulle funka kanon åt! Skall man ligga först i en kö i 70-80 km på en 2-1 väg då räcker en 75hk fint även i en alkovbil.
Ursäkta mitt uttalade som inte hör hemma i denna tråd men jag retar mig på drögar som inte följer trafikrytm trots värstingbilar med flera hundra pållar under huven!
Detta ger oss husbilsfantaster inget gott rykte heller.

Anders

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Gamla Fiat turbodieslar med så många mil. Jag är skeptisk. Solifern = mindre risk.
Helt enig, selv om 2,5 TDI er en PSA motor bygget over den eldre 2,5D som sitter i Detleffen - den motoren har en liten svakhet, en må bytte registerrem med noen års mellomrom. Utover det så går den nesten uendelig, eller som en gammel diesel-teknikker sa han så på en personbil med den motoren: Den burde holde 3 biler.

Den gamle Soliferen er og en meget grei bil, selv om PSA 2 liter bensinmotoren har en svakhet - den tåler ikke bli for varm. Dette er det skrevet flere innlegg om i detaljer. Begge disse to bilene er spesielle og bra som første bil.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi köpte våran 1:a husbil i Tyskland och vi tog hem den och fick visserligen göra det dyra gas och ventilationstestet som skulle göras på den tiden men vi hade den i 5år och sålde den sedan för samma peng som vi köpte den .

För dina pengar skulle jag köpt en i Tyskland och dom bilarna i den prisklassen har oftast röda Umweltplakette Umweltplakette/Feinstaubplakette - Informationen und Bestellmöglichkeit vilket innebär att dom inte för köra in i vissa städer och då är dom kalla på den Tyska marknaden = billigare .

Jag vet inte om det är "inbillning men dom Tyska verkar vara mera utrustade som ex. solceller .

Nackdelen är att vägtrafikskatten på fordon som reggas efter 2011 är ca 8000:-/år jämfört med ca 5000:- för en som hade reggats före 31/12 2010 .

F

F.d. 50036

Guest

Glöm inte kolla däck (ålder o mönster), kamrem (svindyra å byta), fukttest (om fukt lämna bilen), du ser ganska snabbt om den är välskött lämna bilar som saknar knappar o vred för då saknas säker en del som du upptäcker senare. Inte mindre än 115 hk och rostskyddsbehandling är bra.

Räkna med en del skruvande o meckande de första åren, en del pladtdetaljer brukar ge sig pga ålder och ibland krävs lite nya eldragningar för dagens mer energikrävande TV mm.

Sedan får du ett råd som för mig betyder mycket köp en bil där du gillar färger planlösning mm då blir det mycket roligare om du trivs. Och tänk på att det finns tusentals att välja på ta det lugnt din pärla finns.

Lycka till Torbjörn

Toppen