• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ska jag köpa och vad?

F

F.d. 16229

Guest
Hej!

Har för en tid sedan fått upp ögonen för husbil. Vi är mamma, pappa, 3 barn och två hundar.
Vet i dagsläget egentligen ingenting om husbil men både jag och min fru börjar verkligen att drömma om att en dag äga en husbil då vi tror att detta skulle vara HELT perfekt för oss.

Vart börjar man, hur börjar man? Det enda jag vet är att jag har B-kort och att vi bör ha en husbil för 5 personer. Det lär väl inte vara realistiskt att vi kan köpa husbil förän tidigast om 1,5-2 år då det kostar lite pengar, så det är ju i och för sig ingen brådska men det kan ju vara bra att börja i god tid. Vad ska man börja med att titta efter, och framför allt i vilken prisklass. Ska man vara beredd att lägga 150 000 kronor, mer, eller är det ens värt att titta på begagnade husbilar som är billigare? Eftersom jag inte kan något än så vill man ju inte heller att den "rasar" efter 100 meter. Känns som om jag har oerhört mycket att ta in innan det blir ett köp av, men vet inte riktigt vart jag ska börja.:confused:

/Joppe
 
Senast redigerad av en moderator:

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Ska jag köpa och vad?

Ja det är inte lätt att välja i djungeln av alla begagnade bilar. Själva är vi nyblivna ägare till en Eura Mobil sport 665 -97 innan har vi haft husvagn i 21 år. Vi bestämde oss för husbilslivet i höstas efter att det legat och grott ett tag. Det bästa rådet jag kan ge är att när ni hittat ER husbil så kontakta alltid förre ägaren. Vi gick nämnligen på en mina och köpte en Burstner 630 b -91 som vi efter bara en vecka upptäckte var fullständigt fukt och röt skadad. Säljaren fick efter en rejäl utskällning av mej återköpa
den. Men allt slutade gott för samma dag hittade vi VÅR dröm bil Euran och fick kontakt med förre ägaren som visade sig bo i närheten av oss. Då han kunde berätta allt om bilen kände vi oss lugna. Han har även ställt upp och visat hur allt fungerar. Trots att vi bara hann med en helg tur med den i november (ställde av den i dec,) så blev vi helt betagna i "gamla Bettan " som hon kallas. Sen när det gäller pris så får man nog vad man betalar för vi fick tänka om och gå upp en hel del i pris men det var det värt.
Lycka till och lär av detta forum som har så mycket kunskap att dela med sig av.
MVH Gunilla
 
J

Jarn

Guest
Sv: Ska jag köpa och vad?

Jag tror att det alltid bästa rådet är att börja med att hyra av firma eller låna av någon bekant, en eller två gånger. Då upptäcker man saker o ting bäst.

Det är ju mycket pengar man skall ut med o felköp är alltid dyrt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Ska jag köpa och vad?

Ofta får man höra "du får vad du betalar för", men det är du som sätter den gränsen. Och en gräns måste man sätta annars skenar det raskt iväg. Så även en äldre turbodiesel, kan för er vara ett bra köp.

/Fincan
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ska jag köpa och vad?

Med en äldre bil får du inte köra överallt (miljösoner).:swoon:
Kolla vad olika bilar lastar, en del går knappt att lasta någonting i, men det glömmer ju försäljaren att tala om :mad:
Hmm Hundar o ungar, alkovbil med garage alkoven till ungarna och garaget till hundarna:D
Köksdelen viktigt stora upplägningsytor.

När du hittar drömmen. Fråga om du kan provköra bilen en helg ;)

Gurra
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Ska jag köpa och vad?

Tänk på att det ska vara riktiga säkerhetsbälten till barnen.
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Ska jag köpa och vad?

Hej.Om jag var i läge att köpa en husbil idag så skulle jag nog kolla bilauktionssidan www.kvd.se
Där hittar tom nya bilar till verkligen bra priser.
 
Senast ändrad:
Toppen