• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ska byta 5 växel/drev

Status
Stängd för vidare inlägg.

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Har svårt att fatta varför ni funderar på att renovera växellådan "i förebyggande syfte". Finns ju ingen anledning. Bilen kan ju gå långt, långt utan problem och när lådan slutligen pajar löser man problemet när det dyker upp. Min låda pajade i Stuttgart. Men vadå, jag åkte Stuttgart - Paris - Le Mans - Karlstad på fyrans växel. Inga problem fast det tog ett dygn extra. Reparationen gjorde MF:s bilservice i Karlstad snabbt, billigt och förtroendeingivande. Kan rekommenderas!
Hetsa inte upp er för en simpel vx-låda!

Vi bytte inte endast i förebyggande syfte. Tidigare kändes det inte bra att köra med 5:ans växel i hastigheter runt 70km, nu går det mycket bra.
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Hej. Vi hade också "maximal otur". Två havererade växellådor inom 8000 mil.
Sedan bytte vi husbil. Efter detta vet vi vad som skall undvikas, framförallt den fem-
växlade versionen.
Mvh
Sven-Eric
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Hej, har nån hört om det varit växellåds problem med Fiat bilar nyare än 2003, med våra förra bilar 1989 o 1997 hade jag inga problem men jag körde alltid över 85-90 förrän jag växla till 5.an olje nivån skall ju också vara den rätta.
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Hej Sven-Eric!

Vad var det för chassie och vilken årsmodell på din förra bil?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Vad är priset för att byta till en lägre utväxling ? Samt alla dessa ras är det inte typ samma motorförsäkring på husbilar som på personbilar ? dvs 10000 mil alt X- antal år .
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ska byta 5 växel/drev

:DIntressant detta med växellådsproblem, köpte en Frankia 1993 som hade gått ca 8000 mil mest till Spanien tur och retur och fick av Mantorp Östgöta Camping reda på att det var en tidsfråga innan den pajade. Givetvis frågade jag säljaren om alla dom vrak som dom ville kränga för överpris var bytta lådor på eftersom dom är så extremt dåliga men dom hade inte gått som uthyrda fordon fick jag till svar. Min bil var inte uthyrd och oljebyte hade skett vid 4000 enligt säljare som jag fann trovärdig, och hans kompis som drev en verkstad i orten sade att det var av vikt att ha rätt olja för att inte äventyra lådan. Snackade med Lasse på Fiat doktorn numer arbetar hos Bossing som är en
fantastisk mekaniker att det var inte något jätteproblem eftersom Fiat använde samma låda till såväl diesel som bensinmotor och det var oftast dieseln som ryckte sönder dom pga av högre vridmoment. Sagt och gjort tömde jag lådan från gammal olja och hällde i lite diesel så alla spåner om det fanns sådana kom ut med andra ord tvätta den och fyllde på "Red lines" växellådsolja i 30 kvalitet och har sedan dess bytt var 2000 mil och kört 15 år och 10000 mil utan varken missljud eller haveri. Men viktigt är att inte köra på för hög växel i lägre hastigheter och tänka på backar eftersom vridet inte är så stort, men kan åtgärdas och få en helt annan bil med ett extraktorgrenrör istället för den lilla limpa som sitter där i original. Om jag har haft tur eller ej vet man inte men det har fungerat för mig. Har nu en ny husbil av samma märke men har inte gjort detta givetvis på denna bil ännu har bara gått ca 200 mil. Håll till godo

Jaktfalken ;)
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ska byta 5 växel/drev

Jag brukar känna på mig vissa saker o det stämde igen.
Tur jag bytte
Jag har hört ett svagt klingande ljud i 1 års tid vad var det jo em mutter i lådan var lös,slarv! Dreven var bytta men slitna har nu drevat ner 200 varv.
Hade tur att jag kom upp till Linköping lådan hade ej hållt 100 mil till fick jag höra.
Så är det o nu avslutar jag tråden om mitt byte av drev.:wink:/sus
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen