• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ska bo i husbil ett par år, vad är bäst för att få el

F

F.d. 10429

Guest
Ska arbeta utanför Oslo ett par år och har planer på att skaffa en husbil då hyrorna här ofta börjar vid 6000 nok och fortsätter uppåt...

Husvagnarna jag har tittat på har varit tidigt 90-tal för runt 100.000 sek, vad jag undrar över är vad jag kan göra för att sedan bo så billigt och bekvämt som möjligt i den, förstår att det kommer vara dyrare under vinterhalvåret pga av hålla värme.. är det att försöka isolera den så mycket som möjligt samt att köra på gas vad ni skulle göra? Självklart är om jag hittar en plats där jag kan koppla in el till den billigast men vill planera utifrån att jag inte får tillgång till det...

Sen för att ordna el, vill gärna kunna använda min dator ett antal timmar varje kväll och det är en "värsting laptop" med 18.4" skärm och dubbla grafikkort, vet inte hur mycket den drar men det är säkert en del, troligtvis minst det dubbla mot en mer normal laptop... Förutom den har jag inte så mycket annat som använder el, mobil, rakapparat och dyl men de äter inte mycket ström.....

Jag har suttit och försökt läst på på solpaneller, och förstår att det är stor skillnad på en klar sommardag jämfört mot en mulen vinterdag men t.ex vad får man ut av en 160w 9a solcell en normal vinterdag skulle ni tro? Hur gör man sen, har man solcellen kopplad till ett batteri och sen tar man ström från batteriet? Hur många timmar skulle ett sådant batteri ta att ladda upp med en solcell och hur många timmar skulle man sen kunna ha laptopen körandes från den? En till möjlighet vore att ta med ett batteri in för laddning på lagret medans jag arbetar.....

Förstår att jag inte kan få exakta siffror men några grova uppskattningar vore uppskattad då jag har försökt läsa igenom den långa tråden om solpaneller men fortfarande inte vet vad jag kan räkna med i mitt fall......
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ska bo i husbil ett par år, vad är bäst för att få el

Husvagn i Norge på vintern! Värstingdator m.m.! Det blir till att koppla upp sig på nätet! Det finns alternativ såsom elverk, bränslecell m.m. med dom är inte gratis!

Solpaneler kommer inte att räcka i ditt fall, i varje fall inte på vintern!

Jappe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ska bo i husbil ett par år, vad är bäst för att få el

Hej
Jag håller med Jappe. Att bli självförsörjande på el i Oslo vintertid kräver eget elverk.
Solpanneler eller bränseceller är inte realistiskt. Elverk blir också ljudligt men på rätt plats utan nära grannar kan det fungera. Här gäller dock ett kvalitetselverk av tillräcklig storlek
då det troligen skall köras dagligen. För värme bör du nog fundera över vattenburen dieselvärmare för gasol blir för kostsamt.
En sak du måste fundera över är de norska skattereglerna som inte medger att du har en svenskregistrerad bil under så lång tid när du jobbar i norge. Den bilen riskerar beslag. Du måste tyvärr räkna med att köpa en norskregistrerad bil om det skall vara lagligt. Tyvärr blir det ganska mycket dyrare än en svensk.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ska bo i husbil ett par år, vad är bäst för att få el

Min erfaring er at prisen på begagnad husbil ikke er mye forskjellig i Norge og Sverige - kan henge sammen med at prisen på nye er normalt den samme i NOK som i SEK, men for endel modeller lavere så skilnaden på det nivå er som for valutaforskjellen. Selv valgte jeg å ta med på flyttingen min 2008 modell - den hadde en oppnåelig pris lavere i Norge enn i Sverige sist sommer.

Men som endel har pekt på - skal du jobbe i Norge i noen tid så krever skattemyndighetene at bilen omregistres. Er det en bil du har hatt en tid og melder flytting til Norge så kan du søke fritak fra nesten alle avgifter. En sak er billigere i Norge enn i Sverige og det er fordonskatten som i Norge heter årsavgift og maksimalt er den under 3000 mot de nesten 9000 jeg måp betale i Sverige.

Hvor i Oslo-området er det du skal jobbe? Flyttet selv fra den regionen for ett halvt år siden og kan muligens gi noen råd.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ska bo i husbil ett par år, vad är bäst för att få el

Kan vara en ide att kolla med Bogstad campingplats. Tar tydligen strax över 4000:-/månad inkl. ström och 2pers.
Kan vara ett alternativ under den kalla årstiden sen går det säkert att hitta kanske billigare och bättre alternativ.:)
 
F

F.d. 10429

Guest
Sv: Ska bo i husbil ett par år, vad är bäst för att få el

Tack för alla svar hittils, hade en misstanke om att det skulle vara svårt att ordna elförsörjningen. Vattenburen diesel värme låter som en smart investering, var kan jag hitta information om sådana och några rekommendationer?

Ska arbeta ute på skedsmokorset om du Knut vet något däromkring.

Vet att man ska registrera om bilen om man är i Norge en längre tid, då jag arbetade förr i norge ett par år så sa jag att jag vecko pendlade till sverige och vet inte om jag hade tur men fick aldrig några problem..... Lite värre dock om en husbil blir beslagtagen mot en gammal saab.....

Om jag tog in ett batteri och satte det på laddning där jag jobbade då? Hur mycket hinner det ladda upp på 7-8h och hur länge skulle jag kunna köra datorn från det efteråt?

Så vad tror ni, finns det pengar att spara att ordna husbil eller är blir det inte mycket vinst mot en 6000kr hyra?
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Ska bo i husbil ett par år, vad är bäst för att få el

Tack för alla svar hittils, hade en misstanke om att det skulle vara svårt att ordna elförsörjningen. Vattenburen diesel värme låter som en smart investering, var kan jag hitta information om sådana och några rekommendationer?

Ska arbeta ute på skedsmokorset om du Knut vet något däromkring.

Vet att man ska registrera om bilen om man är i Norge en längre tid, då jag arbetade förr i norge ett par år så sa jag att jag vecko pendlade till sverige och vet inte om jag hade tur men fick aldrig några problem..... Lite värre dock om en husbil blir beslagtagen mot en gammal saab.....

Om jag tog in ett batteri och satte det på laddning där jag jobbade då? Hur mycket hinner det ladda upp på 7-8h och hur länge skulle jag kunna köra datorn från det efteråt?

Så vad tror ni, finns det pengar att spara att ordna husbil eller är blir det inte mycket vinst mot en 6000kr hyra?


Du bara nämner din dator? men värmesystemet kräver mycket ström om det är dieseldrivet. Du kanske ska fixa fika på el? du kan ha eldriven golvvärme tex. mm. Ta in på camping och åk spårvagn/buss till jobbet.
 
F

F.d. 10429

Guest
Sv: Ska bo i husbil ett par år, vad är bäst för att få el

Som sagt jag lär mig nya saker hela tiden,,,, jag trodde inte om man använde gas för uppvärmning eller diesel att det också drog elektricitet men under dagen då jag har läst mer så har jag upptäckt att så är fallet...

Anledningen att jag inte vill ta in på camping är att campingplatsen jag blev rekommenderad tidigare var 4000kr i månaden, blir ingen vinst då mot att ha en liten hybel som de kallas här i norge för 6000kr.... Visst på sommarmånaderna sparar man in igen så kan vara ett alternativ vintermånaderna...

Som sagt jag uppskattar alla rekommendationer, har ingen erfarenhet av husbil annat än ha bott tillfälligt i husvagn så håller på att läsa upp mig men behöver hitta boende snart här i norge och det har varit svårt nog även om man är villig att betala hyra att hitta en boende plats någorlunda i närheten varför jag tänkte att husbil vore ett bra alternativ, men det verkar som det kanske inte blir nån besparing utan bara mer jobb vilket, även om jag från början gillade tanken om att ha en husbil för annat än bara jobb boende, kanske inte gör det värt att skaffa en :( .....
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Ska bo i husbil ett par år, vad är bäst för att få el

För något år sedan läste jag om en svenska familj som vinterförvarade sin båt i Norge och då fick de plötsligt krav på att betala skyhög skatt på båten då den funnits där över ett visst antal månader och var dyrare än något visst värde. Minns inte detaljerna.
Men att ta en husbil till Norge som kostar uppåt en miljon kanske skulle utlösa samma galenskap hos våra Västra grannar...
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Ska bo i husbil ett par år, vad är bäst för att få el

Detta blir väl inte så billig lösning men ett dieseldrivet vattenkylt elverk för att kunna ta vara på spillvärmen samtidigt som batterierna laddas kombinerat med luftvärmepump och en dieselvärmare. Är osäker på bränsleförbrukning men skulle vara nyfiken på att prova denna lösning i lite större skala på en 200 m² lagerhall. Då slipper man anslutningsavgift för el samt grundavgift.
/Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ska bo i husbil ett par år, vad är bäst för att få el

Jeg har i noen år jobbet på Skedsmokorset og det var i på den siden av Oslo jeg bodde i 40 år. De fleste bedriftene oppe på korset har uttak for motorvarmere til sine ansatte, mulig du kan få til en avtale med firma om å stå på en slik plass. Det blir kort vei til jobben! Til de som mener du kan ta buss eller sporvogn så kan jeg bare si - det finnes buss til sentrum, men endel av bedriftene ligger noen km fra nærmeste buss-stopp. Spesiellt problematisk er bedriftene på Berger feltet.
 
Toppen