• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sköt om värmesystemet!!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Om du har vattenburen värme så har du förmodligen en vätska bestående av vatten och glykol som cirkulerar. Blandningsförhållandet ligger antagligen på c:a 40% glykol och resten vatten. Om det är en Aldepanna så rekommenderar man byte av glykolblandningen vartannat år.

GÖR DET! Aldepannorna är fantastiska. Tuffar och går år efter år. Innehållet som cirkulerar åldras dock ock gör att det bildas avlagringar. Svarta större och mindre flagor och en vätska som blir svart. Föroreningarna sätter sig i de trånga kanalerna, d.v.s. utloppet från pumpen och i värmeväxlaren.

Fyll systemet från avtappningspunkten så är luftningen avklarad direkt. Det kräver att man vet exakt hur mycket som går i systemet. Kan lätt mätas.

Kräver en viss självövervinnelse att börja greja med ett system som fungerar utan problem. TRO MIG! En dag ångrar du dig om du bara har låtit systemet rulla på.

Trevlig helg till alla!

Alve

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Sköt om värmesystemet!!

Helt rätt. Viktigt är också att välja glykol avsedd för aluminium. Använder själv VW:s röda glykol. Efter två år och byte kan konstateras att glykolen inte missfärgats utan fortfarande röd o fin.
Tveksam till detta med byte vartannat år och kommer att vänta tre år till nästa byte. Min bil står alltid på 220 volt och värme på c:a 10 - 12 grader.

F

F.d. 58601

Guest

Även Truma behöver skötas jag rengör min varje vår.

Leif

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag valde koppar rakt igenom. Väntar man bortåt 10 år, som jag gjorde, så blir det naturligtvis problem. Vid vilken tidpunkt jag senast borde ha bytt får jag ju aldrig reda på.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Har nu rengjort elpatronen/pumpen noggrant. Samma sak med värmeväxlaren. Det var helt otroliga mängder gros/grus av något slag som naturligtvis vill proppa för här och där.

Försökte idag få igång cirkulationen, först 230 v. Gick inte. Testade noga att det inte berodde på luftfickor. Ser 2 alternativa fel. Propp på¨ytterligare ett ställe i kedjan eller behov av byte av patron/pump.

Startade gasolen och 12v-pumpen. Ingen cirkulation.

Konstaterade småningom att inget varmvatten kommer ut ur pannan. 230 v-pumpen stångar hela tiden in men inget kommer ut. 12v-cirkulationen funkar inte heller.

Måste få igång rörelserna i pannan. Är det någon vänlig själ som har någon idé om var proppen kan sitta? Hittar ingen detaljbeskrivning av konstruktionen. Den är av den gamla typen, smal, stående.

Skulle bli jätteglad bara av att få en skiss på innandömet innan jag plockar isär den.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Gör ett annat försök, enklare, innan jag tar ut pannan och och börjar riva i den.

Spolar igenom den baklänges och låter spolningen stå på länge.

Elpatron/pump tas bort:PB250291.JPG

Slang från inloppet till pannan och ut i trädgården:PB250292.JPG

Inkopplad trädgårdsslang på utledningen från pannan:PB250293.JPG

Återstår att se om cirkulationen funkar sedan.

F

F.d. 55747

Guest

Hej
Hur rengör man truma värmesystem bäst eller behövs det ?:rolleyes:
Kent

F

F.d. 58601

Guest

jag brukar anlita försäljarens service, montören tipsa att det lönnar sig för den drar ganska mycket dam i sig. Han brukar nog jobba en stund med blås / dammsug inne i värmaren senast kosta det 17 euro. Det är säkert också fast på hur mycket den används, jag använder Truman även när jag kör o parkerar sen det blir kalt runt -20 o vägarna kan vara dammiga då, även sängkläderna dammar.

Leif

Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Yippi!

Cirkulationen fungerar nu perfekt. Pumpen arbetar med ett svagt susande ljud. Konstaterar att ljudnivån på pumpen är låg om systemet är rent och lättcirkulerat.

Har sparat några tusenlappar. Inte för att jag ens har övervägt att lämna in problemet till någon serviceinrättning. Men, det finns risk för att man ställer fel diagnos och köper en ny pump t.ex. Man måste ta det lugnt och tänka efter före. Vid 6-tiden på morgonen börjar funderingarna och tänkbara alternativ dyka upp.

Tips: Om pumpen börjar ge ifrån sig konstiga ljud är det dags att rengöra och byta vätska. Vänta inte med det. Det självläker inte!

Hoppas någon har haft glädje av mina erfarenheter vad gäller värmesystemet.

Alve

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag ropade hej för tidigt. Inte första gången.

Renoverade alltså pumpen och rengjorde hela systemet. Startade det hela. Gick jättefint. Fin cirkulation efter lite luftning. Tyst och bra. Med kallt vatten.

Har någon upplevt något så fånigt som att då värmen slås på så stannar cirkulationen. Inte pumpen, bara cirkulationen. Varför? Första misstanken är då att spänningsfall gör att pumpen inte orkar dra lika tufft längre.

Men, hur förklarar man då att 12v-pumpen inte heller får vattnet att röra sig?

Känner någon igen det här så blir jag glad för tips:

:mad:

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Kan det vara så att elmotorn i pumpen går men inpellern står still i pumpen.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Nej, båda går. Har ju haft systemet sedan 1995 och aldrig råkat ut för detta. Nu är det helrenoverat och vätskan borde halka omkring lika lätt som 1995. Förstår inte att det fungerade (med värme) för ett år sedan då det var fullt av avlagringar och elände.

:confused:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Jag ropade hej för tidigt. Inte första gången.

Renoverade alltså pumpen och rengjorde hela systemet. Startade det hela. Gick jättefint. Fin cirkulation efter lite luftning. Tyst och bra. Med kallt vatten.

Har någon upplevt något så fånigt som att då värmen slås på så stannar cirkulationen. Inte pumpen, bara cirkulationen. Varför? Första misstanken är då att spänningsfall gör att pumpen inte orkar dra lika tufft längre.

Men, hur förklarar man då att 12v-pumpen inte heller får vattnet att röra sig?

Känner någon igen det här så blir jag glad för tips:

:mad:

Om ett system är helt fritt från luft, så behöver inte pumpen mycket effekt för att cirkulera vattnet. Om man däremot har en eller flera luftfickor så kan det bli så att pumpen inte kan klara av cirkulationen. Du har förmodligen luft kvar i systemet. Har du en alkovbil med värmeslinga i alkoven kanske du behöver fylla expansionskärlet lite ÖVER maxstrecket, eftersom kärlet då kanske sitter mer eller mindre i samma höjd som slingan i alkoven.

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej! Det är väl inte så att du förväxlat tillopp o retur någonstans när du har haft isär systemet?

Hälsningar Sanddammaren

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Kan det vara så att elmotorn i pumpen går men inpellern står still i pumpen.

Tanken är nog inte helt fel. Den roterande delen, som ser ut som en miniatyr av globen, roteras endast av en axel som är nedpressad en bit. Överföringen från motor till skovelhjul sker endast med en metall mot metall friktion. Vet inte hur det ser ut i en ny pump. Jag kan ha tappat något där. Kan tänka mig att så fort värmen når "globen" sker en utvidgning och att din teori då faller på plats. Testar nu med att sätta små oringar på axeln för att öka och bibehålla friktionen.

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Tanken är nog inte helt fel. Den roterande delen, som ser ut som en miniatyr av globen, roteras endast av en axel som är nedpressad en bit. Överföringen från motor till skovelhjul sker endast med en metall mot metall friktion. Vet inte hur det ser ut i en ny pump. Jag kan ha tappat något där. Kan tänka mig att så fort värmen når "globen" sker en utvidgning och att din teori då faller på plats. Testar nu med att sätta små oringar på axeln för att öka och bibehålla friktionen.

Brukar vara magnetisk överföring av kraften på nyare pumpar,då slipper man en axeltätning som kan läcka.

lycka till med felsökningen.

Mvh Bert

Toppen